Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
În contextul unor verificări la angajatori în ceea ce privește respectarea egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, merită să ne amintim de responsabilul pe care companiile l-ar putea avea în acest domeniu. Deși nu există o obligație imperativă de a avea un responsabil/tehnician în egalitate de șanse, desemnarea unuia (fie și prin fișa postului unui angajat existent) poate ușura respectarea obligațiilor și reduce riscul de neconformitate. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul
În domeniul discriminării, Inspecţia Muncii asigură controlul aplicării măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, iar anul viitor inspectoratele teritoriale se vor concentra și pe măsura în care angajatorii respectă prevederile existente în legislație în scopul asigurării egalității de șanse și tratament între lucrătorii femei și bărbați - o arată calendarul de acțiuni al instituției pe 2025. Ce înseamnă asta pentru angajatori: Citește articolul
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul
Pentru atingerea obiectivelor legii de transpunere a directivei privind salariul minim adecvat și pentru îmbunătățirea activității de control, Guvernul e obligat să suplimenteze numărul de inspectori de muncă în prima parte a anului viitor - o prevede chiar legea în discuție. În contextul în care la final de 2023 aveam cu 317 inspectori mai puțin decât în urmă cu zece ani, creșterea numărului de inspectori ar trebui să însemne că ajungem cel puțin la acel nivel de acum zece ani. Citește articolul
Codul muncii a fost modificat recent în sensul majorării și extinderii amenzii pe care o pot datora angajatorii ce plătesc angajații sub nivelul salariului minim. Pe lângă limitele mult mai mari ale amenzii, vorbim și de aplicarea sa în cazul nivelurilor salariale minime prevăzute de contractele colective de muncă (CCM) și nu numai. Citește articolul
Controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se desfășoară în baza unor așa-numite „fișe de control”, documente care conțin o serie de repere privind aspectele pe care inspectorii trebuie să le aibă în vedere atunci când verifică un comerciant. Pe lângă fișele de control specifice fiecărui domeniu de activitate, controalele ANPC urmăresc și anumite aspecte generale pe care fiecare operator economic trebuie să le respecte, indiferent de specificul său. Citește articolul
Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul