Accidentele de muncă se datorează de cele mai multe ori lipsei măsurilor luate de angajator - măsuri pe care legea le impunea, în mod general sau particular (instructaje, echipamente ș.a.m.d.). Când evenimentele nefericite la locul de muncă produc vătămări corporale sau chiar decesul, firmele trebuie să anunțe de îndată autoritățile. Accidentele de muncă trebuie înregistrate în evidențe proprii și se poate ajunge chiar și la plata de daune morale celor care au suferit de pe urma lor. Citește articolul
Legea sănătății și securității în muncă (SSM) nu s-a modificat pentru a trata în mod special telemunca, dar în Legea telemuncii regăsim câteva prevederi de SSM - insuficiente însă, prin urmare, trebuie completate cu cele ale Legii SSM. Ipoteza accidentului de muncă în spațiul locuinței angajatului nu poate fi ignorată și nici nu ar trebui, întrucât faptele petrecute în timpul programului de muncă se pot încadra în unele dintre ipotezele asimilate accidentului de muncă, din moment ce nimic nu exclude telemunca în mod expres. Citește articolul
Conform Legii nr. 346/2002, salariații care suferă accidente de muncă sau boli profesionale beneficiază de un concediu medical (CM) și de o indemnizație aferentă, cu două cuantumuri. Aceste indemnizații se calculează și se plătesc de către angajatori, urmând ca recuperarea sumelor plătite salariaților să se facă de la casele teritoriale de pensii, și nu de la casele de asigurări de sănătate, ca în cazul celorlalte tipuri de concedii medicale. Citește articolul
Conform Legii nr. 319/2006 și a normelor sale de aplicare, stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, înregistrarea și raportarea accidentelor de muncă și analiza accidentelor în vederea determinării acțiunilor preventive/corective sunt obligatorii pentru toate locațiile și departamentele ce desfășoară orice tip de activitate. Iată cum trebuie să procedeze un angajator care se confruntă cu un accident de muncă, potrivit legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Citește articolul
Singura dintre cele trei contribuții sociale obligatorii ce cade în responsabilitatea angajatorilor, respectiv contribuția asiguratorie de muncă (CAM), se va împărți, în 2021, altfel decât stabilește legislația fiscală din țara noastră, potrivit legii bugetului de stat pe acest an, ce a fost oficializată marți. De fapt, de la apariția CAM, împărțirea banilor din această contribuție s-a făcut după regulile stabilite de legile bugetului, nu de Codul fiscal. Citește articolul
Accidentul de traseu nu va mai fi considerat accident de muncă, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pregătit de Guvern și care are șanse să fie aprobat în perioada următoare. Conform unui specialist consultat de redacția noastră, asta va însemna că angajatorii vor scăpa de răspundere atunci când salariații se accidentează pe traseul dintre casă și serviciu sau dintre serviciu și casă. Citește articolul
Există trei indemnizații legate de accidentele de muncă și bolile profesionale ale salariaților pe care angajatorul este obligat să le achite inițial, urmând să le recupereze ulterior de la casele teritoriale de pensii. În acest sens, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a pus recent la dispoziție o aplicație online prin care firmele pot cere recuperarea banilor plătiți ca indemnizații. Citește articolul
Dincolo de registrele contabile obligatorii, legislația în vigoare mai prevede că există și alte registre ce trebuie ținute de către companii. În esență, ne referim la registre referitoare la evidența fiscală, evidența salariaților și a zilierilor și evidența controalelor desfășurate de autorități. Citește articolul
Faptul că zilierii pot fi folosiți și în interesul altor beneficiari sau că îngrijirile celor accidentați cade în sarcina persoanei fizice autorizate (PFA) sau a firmei ce-i angajează sunt doar câteva dintre noutățile apărute în cursul anului recent încheiat, care vizează relația dintre PFA-uri și lucrătorii cu ziua. Totodată, majorarea salariului minim brut pe țară din acest an implică automat și creșterea remunerației zilierilor. Citește articolul
Din 2014 și până în 2018 s-a înregistrat o creștere de 21% a numărului de accidente de muncă, conform informațiilor furnizate de Inspecția Muncii, entitate care a publicat recent statistica aferentă anului 2018. Astfel, este important să reamintim că angajatorii trebuie să ia anumite măsuri de siguranță pentru protejarea salariaților. Citește articolul