O directivă europeană cu modificări importante în domeniul TVA-ului, ce țin de comerțul electronic, urmează să fie implementată (și) la noi începând cu data de 1 iulie 2021. În acest context, Comisia Europeană (CE) a întocmit un ghid în care prezintă succint cele mai importante aspecte legate de viitoarele reguli. Citește articolul
Apar noi reguli de care comercianții care-și vând produsele sau prestează servicii prin intermediul marketplace-urilor, adică al piețelor online, platformelor sau portalurilor digitale, trebuie să țină cont. Aceste reguli sunt cuprinse în anumite acte normative deja în vigoare sau care urmează să se aplice în viitorul apropiat. Citește articolul
Directiva DAC7, care prevede că veniturile comercianților care-și vând produsele prin intermediul marketplace-urilor vor trebui raportate anual la Fisc (de firmele care gestionează acele platforme digitale), a fost oficializată recent și a intrat în vigoare miercuri, astfel că, de-acum, statele membre UE trebuie să înceapă transpunerea sa în legislația internă. Măsura vine după ce precedenta directivă în domeniul coperării între statele UE, DAC6 (raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere), abia a început să producă efecte la noi. Citește articolul
Din iulie 2021, comercianții care înlesnesc livrarea de bunuri sau prestarea de servicii cu ajutorul piețelor online, platformelor sau portalurilor vor fi obligați să țină evidențe speciale privind TVA-ul, conform unui proiect de OUG inițiat luni de Ministerul Finanțelor. Însă asta numai dacă livrarea sau prestarea se fac către persoane neimpozabile. Citește articolul
Pentru a asigura aplicarea adecvată în România a unui regulament european valabil de anul trecut, Guvernul a venit vineri cu OUG 23/2021. Prin acest act normativ s-a stabilit, în esență, ce autoritate de la noi se ocupă de supravegherea activității platformelor digitale (așa-zisele marketplace-uri prin care comercianții își pot vinde produsele) și de aplicarea amenzilor și măsurilor corective. Deși vizați sunt operatorii de asemenea marketplace-uri, noile prevederi au fost gândite în avantajul comercianților care se folosesc de serviciile lor. Citește articolul
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță aplicabilă din 12 aprilie 2021, o amendă de până la 1% din cifra de afaceri ce poate fi aplicată companiilor care au marketplace-uri, dacă acestea abuzează de poziția lor pentru a se autopromova (într-un mod netransparent) în detrimentul comercianților utilizatori ai platformelor respective. Măsura vine în contextul în care, din 2020, există reguli speciale care se aplică relațiilor dintre marketplace-uri și comercianții care își promovează produsele pe asemenea platforme (este vorba de un regulament european). În condițiile în care aceste platforme dețin o poziție privilegiată în ceea ce privește comerțul electronic, noile reguli urmăresc apărarea comercianților de posibilele comportamente abuzive ale platformelor online. Citește articolul
Încă de anul trecut, în țara noastră se aplică, în mod direct, un regulament european referitor la relația dintre comercianți și platformele de comerț online (așa-zisele marketplace-uri). În acest sens, Guvernul a oficializat azi o ordonanță prin care desemneză Consiliul Concurenței (CC) să se ocupe de investigarea problemelor dintre cele două părți și aplicarea amenzilor de până la 1% din cifra de afaceri. Citește articolul
Comercianţii au scăpat, în acest an, de o serie de obligaţii pe care le aveau, făcându-le viaţa mai uşoară. Totuşi, nu toate modificările din acest an au fost unele pozitive, unele măsuri anunţate în 2020 vor fi intra în vigoare de la anul şi vor aduce noi îndatoriri. Citește articolul
În contextul creșterii semnificative a volumului de vânzări de bunuri prin comerțul online, odată cu apariția crizei coronavirusului, inspectorii fiscali au început să facă verificări extinse la comercianții online, potrivit unei informări de azi a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Autoritățile vor astfel să identifice companiile care vând produse online fără a-și declara veniturile la stat. Citește articolul
Din 12 iulie, un nou Regulament al Uniunii Europene (UE) se aplică (direct) în ceea ce privește relațiile stabilite între platformele de comerț online (cunoscute ca „marketplace-uri”) și comercianții care își vând produsele pe acele platforme. Regulamentul reglementează destul de în detaliu această relație și, de aceea, am făcut o listă de întrebări și răspunsuri relevante pentru orice comerciant interesat să își vândă produsele pe asemenea platforme. Citește articolul