Raportarea SAF-T va fi folosită de autoritățile fiscale pe termen lung, astfel că și companiile ar trebui să se gândească la măsuri adecvate pentru gestionarea acesteia. De exemplu, în privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile. Conform specialiștilor, soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Citește articolul
În data de 27 iulie 2023, Consiliul Uniunii Europene a autorizat România să introducă facturarea electronică obligatorie pentru toate tipurile de tranzacţii B2B efectuate între societăţile stabilite în România. La aproape doi ani de la solicitarea acestei derogări din partea Consiliului UE, România intră în linie dreaptă din perspectiva autorizărilor necesare, astfel că va putea să adopte e-factura generalizată începând cu data de 1 ianuarie 2024. Citește articolul
După ce România a cerut în ianuarie 2022 o derogare pentru ca sistemul e-Factura să fie obligatoriu pentru toate firmele (adică în relația B2B), o decizie în acest sens a fost oficializată joi de Consiliul UE, aceasta fiind aplicabilă de la 1 ianuarie 2024. Concret, persoanele impozabile stabilite în România vor trebui să emită numai facturi electronice între ele, ceea ce înseamnă că toate vor trebui transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul
Autoritatea Vamală Română (AVR) ne-a spus că își modernizează sistemele și că, pentru derularea formalităților vamale, companiile vor avea nevoie de semnătură electronică de la începutul anului 2024 (cel puțin teoretic). Modernizarea sistemelor vamale va scurta timpii de verificare a documentelor, va simplifica anumite proceduri și va permite încărcarea online a documentației aferente operațiunilor de import-export. Citește articolul
Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a anunțat azi lansarea unui portal care permite depunerea online a cererilor de chemare în judecată, a diverselor înscrisuri și documente necesare în dosar, eliberarea certificatelor de grefă, precum și plata prin card bancar a taxelor judiciare de timbru. Funcționalitatea acestuia este restrânsă, însă, de gradul redus de digitalizare al celorlalte instituții implicate: instanțele și primăriile din România. Citește articolul
Operaționalizarea verificării documentare și introducerea notificării de conformare au dus treptat la o schimbare a politicii pe care o aplică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul controalelor la contribuabili. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au demarat recent consultarea de piață pentru o achiziție publică viitoare, care va viza implementarea unei platforme speciale prin care autoritățile să comunice de la distanță cu contribuabilii și a unui chatbot al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În ultimii ani, tehnologia a revoluționat multe domenii, iar activitatea juridică nu face excepție, fie că vorbim de guvernanța corporativă, de automatizarea fluxului de contractare, de managementul echipelor sau chiar de zona de litigii. Citește articolul
Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) și Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) au lansat o aplicație mobilă care ne va scuti de multe drumuri inutile la ghișeele diverselor instituții ale statului. Plata taxelor și impozitelor, obținerea cazierului vor fi la îndemâna oricărui utilizator de smartphone, ele urmând să fie posibile prin intermediul unei aplicații centralizate, care va reuni mai multe tipuri de servicii online disponibile acum pentru cetățeni în relație cu statul. De asemenea, aplicația va permite autentificarea directă, cu aceleași date de logare, pe paginile diverselor autoritați care oferă anumite servicii online, s-a anunțat într-un comunicat de presă al MCID. Citește articolul
Un mare avantaj al sistemului e-Transport este că permite simplificarea semnificativă a formalităților de trecere a frontierei pentru operațiunile intracomunitare, reiese din niște informații furnizate de Ministerul Finanțelor (MF). Însă această simplificare este făcută în două etape. Momentan, vorbim doar de raportarea în avans a transporturilor de bunuri riscante. Însă lucrurile se vor îmbunătăți mai ales din octombrie 2023, când verificările se vor face folosind camere video, cântare și analiza de risc, conform unor clarificări obținute de redacția noastră de la MF. Citește articolul