avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 694 soluții astăzi
Acasă Subiect: digitalizare
Subiect: digitalizare
ACCES PREMIUM

UPDATE e-Transport: Principalele aspecte de reținut despre obligația de raportare, în contextul intrării în vigoare a amenzilor

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2023 | 0 | 5750 | Timp de citire: 5 min.

Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul trecut a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de bunuri riscante. După o perioadă scurtă de testare, s-a trecut direct la obligativitate, cu toate că mediul de afaceri a atras atenția că sistemul n-a fost gândit tocmai bine - ceea ce a dus recent la apariția mai multor ajustări semnificative la legislația primară și secundară. Din moment ce perioada „de acomodare” s-a încheiat, operatorii economici care nu se conformează riscă să fie amendați, de la 1 ianuarie 2023, cu sume de până la 100.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE De-acum, ANAF nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2023 | 0 | 3726 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder SAF-T și firmele mijlocii în 2023: Aspecte problematice, cine e vizat, calendarul raportărilor, perioada de grație și politica de control a ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Ianuarie 2023 | 0 | 8502 | Timp de citire: 3 min.

Intrarea în anul 2023 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mijlocii. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Din ianuarie, autoritățile pot să amendeze firmele și persoanele care nu fac raportări în sistem

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
2 Ianuarie 2023 | 0 | 1826 | Timp de citire: 2 min.

Regimul sancționatoriu aferent sistemului e-Transport a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2023, după ce fusese amânat de Guvern de două ori. Prin e-Transport se raportează la Fisc anumite transporturi rutiere de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea ANAF: Anul 2023 va aduce o nouă etapă în implementarea a trei proiecte majore

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Decembrie 2022 | 0 | 4994 | Timp de citire: 2 min.

Trei proiecte majore pentru digitalizarea relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vor trece în 2023 printr-o etapă nouă de implementare. Ne referim la raportarea fișierului SAF-T și la sistemele e-Transport și e-Factura. Citește articolul

ACCES PREMIUM

România pierde în continuare o treime din TVA la buget, dar digitalizarea ANAF va avea impact vizibil

PwC România în Taxe și impozite
12 Decembrie 2022 | 0 | 656 | Timp de citire: 4 min.

România rămâne pe ultimul loc în UE la colectarea TVA, înregistrând din nou cel mai mare deficit de încasare a acestei taxe din suma totală ce ar trebui colectată, estimat la 35,5%, conform raportului publicat recent de Comisia Europeană (CE), care utilizează date pentru anul 2020. CE se așteaptă ca pentru 2021 diferența să scadă până la 33% datorită măsurilor luate de administrația fiscală românească, începând cu 2020, de a introduce diverse mijloace de raportare digitală, precum implementarea SAF-T și conectarea caselor de marcat fiscale cu serverele ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Achiziție publică în pregătire

Viitorul sistem informatic al Fiscului va putea să detecteze neconformarea în timp real și chiar să prezică fraudele

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Noiembrie 2022 | 2 | 4407 | Timp de citire: 3 min.

Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au început un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului. Astfel, din caietul de sarcini publicat de MF aflăm că viitorul sistem informatic de date integrate (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Ba mai mult, sistemul va putea inclusiv să prezică dacă un contribuabil intenționează să fraudeze statul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șeful ANAF: Vom renunța la multe dintre declarațiile actuale abia după ce se finalizează digitalizarea Fiscului

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 0 | 1641 | Timp de citire: 2 min.

Amplul proces de digitalizare prin care trece, de ceva timp, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va duce, în viitorul apropiat, la dispariția mai multor formulare pe care contribuabilii trebuie să le depună periodic în prezent. Conform șefului ANAF, cam în doi ani de zile vom putea avea discuții concrete pentru reducerea obligațiilor declarative ale firmelor și persoanelor fizice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea ANAF: Specialiștii estimează, pentru următorii ani, o creștere masivă a numărului de controale fiscale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Octombrie 2022 | 0 | 3006 | Timp de citire: 5 min.

Pe fondul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii estimează că vor exista din ce în ce mai multe controale fiscale în următorii trei-patru ani. Practic, din moment ce ANAF adună o cantitate uriașă de informații de la contribuabili, din diverse proiecte de digitalizare, acestea vor fi folosite pentru a identifica cu precizie sporită domeniile în care sunt probleme și contribuabilii care încearcă să evite, total sau parțial, obligațiile fiscale pe care le au. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SPV: Patru probleme practice de care se lovesc contribuabilii după mai multe luni de comunicare obligatorie online cu ANAF

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
13 Octombrie 2022 | 2 | 5373 | Timp de citire: 4 min.

Deși obiectivul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de digitalizare a comunicării dintre contribuabili și autoritățile fiscale este pe deplin justificat și benefic, implementarea lui practică trebuie să aibă în vedere asigurarea exercitării depline a drepturilor și a executării obligațiilor contribuabililor. Practica lunilor recente, de când comunicarea prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) este exclusivă și obligatorie, ne-a adus în vedere câteva aspecte și dificultăți practice. Vom detalia, în cele ce urmează, câteva dintre ele. Citește articolul