Numărul de comenzi lansate prin aplicații mobile sau pagini de internet a crescut vertiginos în ultimii câțiva ani, fie că vorbim despre livrarea unor produse, a mesei de prânz la birou sau o cursă cu transportul urban de tip ride sharing. Activitatea prestată prin platformele digitale ridică o serie de întrebări de natură juridică, pe măsură ce se încearcă adaptarea cadrului legislativ existent pentru a acoperi și această realitate de dată recentă. Printre ele, o temă des discutată în ultima perioadă se referă la statutul celor care prestează serviciile pe care le contractăm atunci când dăm click pe butonul "comandă aici". Sunt aceștia salariați sau persoane care desfășoară activități independente, conform legislației din România? Citește articolul
Campania “Vinerea Verde”, iniţiată de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), urmăreşte să determine angajaţii din mediul public să renunţe în ultima zi a săptămânii de lucru la autoturismul personal în favoarea mijloacelor de transport în comun, a bicicletei sau a mersului pe jos. Citește articolul
Recent, instanța supremă britanică le-a dat câștig de cauză, în mod definitiv, unor șoferi Uber care au cerut recunoașterea calității de lucrător în raport cu platforma, în locul celei de independent. O decizie importantă pentru piața muncii de acolo, dar pe care merită să o analizăm și noi, prin raportare la propria noastră legislație de muncă și fiscală. La noi, Uber are deja o reglementare, la fel ca alte platforme similare, de transport alternativ. Șoferii sunt priviți, indubitabil, ca independenți în raport cu platforma, deși, esențialmente și nu departe de motivele pe care britanicii le-au analizat la recalificare, șoferii sunt mai legați de companie similar unui lucrător decât unui independent. Am stat de vorbă cu un specialist, pe acest subiect, al posibilei recalificări, la un moment dat, a activității șoferilor (dacă vreunul va solicita asta) într-una dependentă. Citește articolul
Procedura prin care se acordă avizul tehnic ce permite aplicațiilor de ridesharing să funcționeze legal în România a fost înlocuită luni printr-o decizie a Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Schimbarea vine în contextul în care ADR a preluat emiterea avizelor tehnice pentru transport alternativ de la fostul Minister al Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI). Iar procedura nouă conține doar două modificări notabile față de cea veche. Citește articolul
Șoferii care au autoturisme cu mai mult de cinci locuri (dar nu mai mult de nouă locuri) pot să facă și ei transport alternativ de-acum, se arată într-o lege aplicabilă de azi. Citește articolul
Principalele aplicații de ridesharing care activează în țara noastră, respectiv Uber, Bolt, Free Now (fosta Clever), BlackCab și Yango, sunt deja autorizate, în condițiile în care termenul legal pentru asta este mâine. În același timp, șoferii care colaborează cu aceste platforme ar trebui să știe că termenul de autorizare îi vizează și pe ei, iar, de duminică, dacă fac transport alternativ fără să aibă o autorizație în acest sens, riscă amenzi consistente. Citește articolul
Recent, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a publicat lista aplicațiilor de ridesharing avizate tehnic. Astfel, Yango se alătură celorlalte patru aplicații de transport care dețineau deja astfel de documente. Pentru că la finalul anului trecut, reglementările s-au modificat, ocazie cu care avizul de funcționare pentru aplicațiile de ridesharing și-a dubat valabilitatea, Yango a obținut autorizarea pe 2 ani, spre deosebire de Uber și Bolt, spre exemplu, care au primit aviz valabil un singur an, autorizarea lor făcându-se pe regulile dinainte de modificare. Citește articolul
Anul 2019 a reprezentat anul schimbărilor pentru cei care fac taximetrie sub diverse forme, fie că vorbim de tradiționalele firme de taximetrie sau de noile metode de transport alternativ prin intermediul aplicațiilor precum Uber sau Yango. Taximetria ilegală este acum sancționată de la prima abatere, iar firmele de ridesharing sunt nevoite să intre în legalitate până la data de 1 februarie 2020. Mai mult, firmele de taximetrie și alți transportatori locali privați de persoane vor fi nevoiți să achiziționeze mașini electrice. O serie de probleme însă nu au fost încă reglementate, mai ales din punct de vedere fiscal. Citește articolul
Chiar dacă transportul alternativ de persoane (realizat de companii precum Uber sau Yango) a fost reglementat în mai multe rânduri pe parcursul anului 2019, încă există o serie de aspecte care trebuie lămurite, în special din punct de vedere fiscal. Este vorba mai ales despre modul în care ar trebui să fie încheiate contractele cu transportatorii ori pasagerii sau cum vor fi înregistrate operațiunile de intermediere. Citește articolul
De câteva săptămâni, patru dintre aplicațiile de transport alternativ din România au fost autorizate pentru a activa pe piața din țara noastră. Recent, cea de-a cincea astfel de companie prezentă în România, și anume Yango, a primit avizul tehnic din partea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI), ceea ce înseamnă că aceasta, alături de celelalte patru avizate anterior, poate activa legal în continuare. Citește articolul