Cea de-a treia ediție a programului Start-up Nation s-a încheiat în data de 15 noiembrie 2024, data-limită până la care antreprenorii și-au încărcat cererile de decont pentru cheltuielile efectuate în perioada de implementare proiectelor de investiții. Începând cu data plății cererii de rambursare, antreprenorii intră în etapa de monitorizare a investiției pentru o perioadă de trei ani, în care vor trebui să îndeplinească obligațiile asumate prin intermediul acordului de finanțare. Principalele obligații asumate se referă la menținerea noilor locuri de muncă ce au fost create în perioda de implementare, dar și continuarea activității finanțate în condițiile în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil. Citește articolul
Respectul pentru intimitatea angajaților este esențial, însă în 2024 încă discutăm despre cum unii lucrători se confruntă cu situații de genul controlului vestiarelor în lipsă. Conform legislației, angajatorii trebuie să asigure condiții adecvate și securizate pentru bunurile personale ale angajaților, iar intervențiile asupra acestora fără consimțământ pot fi considerate încălcări ale vieții private. Citește articolul
Atunci când vorbim de existența unei colaborări strânse între o PFA și o companie, avocații atrag atenția că riscul unei recalificări a relației independente într-una dependentă poate să vină inclusiv de la prestatorul de servicii, nu doar de la autoritățile fiscale. Astfel, în practică apar tot mai des situații în care PFA-urile cer să fie încadrate ca salariați. Citește articolul
De multe ori, lucrătorii constată că, în cadrul interviului, au discutat anumite aspecte, iar clauzele din contract sunt diferite sau dau naștere unor situații care îi dezavantajează, fie pe termen scurt, adică au un efect imediat, fie pe termen mediu și lung, adică efectele vor fi vizibile mult mai târziu. Persoanele fără experiență pe piața muncii sau cele care au tratat cu superficialitate experiențele anterioare constată uneori că anumite aspecte le-ar putea dezavantaja direct sau indirect, unul dintre acestea fiind chiar salariul înscris în contract, care, uneori, poate fi diferit de cel discutat „în linii mari” la interviu. Citește articolul
Activitatea pe care o prestează judecătorii în condiţiile existenței unei scheme incomplete de personal nu constituie muncă suplimentară, a clarificat recent Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Munca suplimentară este doar cea prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal. Citește articolul
Modificarea unor clauze esențiale, cum ar fi felul muncii, presupune, printre alte altele, încheierea unui act adițional și înscrierea corespunzătoare în Revisal, cel târziu în ziua anterioară producerii modificării. Citește articolul
Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul
Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul
Devenite de mare actualitate și, în același timp, subiecte sensibile, reglementarea lucrului la distanță și, respectiv, impozitarea muncii transfrontaliere încep să preocupe din ce în ce mai mult, pe plan național, țările membre UE, dar și la nivelul Comisiei Europene. Chiar dacă pare că a fost ușor lăsată deoparte, este probabil ca, odată cu numirea noilor comisari europeni (care se va finaliza în cursul lunii noiembrie), analiza opțiunilor de impozitare a muncii transfrontaliere la distanță în țările UE să fie reluată. Fiind un subiect complex, aflat în continuă evoluție, și având în vedere creșterea popularității muncii la distanță și a telemuncii, autoritățile locale și europene sunt de acord că reglementările fiscale actuale trebuie completate, astfel încât au apărut inițiative recente menite să aducă clarificări necesare și obligatorii. Citește articolul
Furturile comise de angajați din patrimoniul companiei reprezintă un risc care poate afecta atât imaginea companiei, cât și profitabilitatea acesteia. Este important ca orice firmă să implementeze măsuri pentru a minimiza riscul de furt și a gestiona eficient situațiile în care acesta se produce, însă orice acțiune sau inacțiune a angajatorului poate avea consecințe de care acesta ar trebui să fie constient înainte de a întreprinde ceva. Despre aceste consecințe și implicații vom afla de la Cristina Filimon, avocat specializat în dreptul muncii, drept administrativ și comercial. Citește articolul