Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul
În contextul dialogului social, organizațiile sindicale și patronale joacă un rol vital în reprezentarea drepturilor și intereselor angajaților și angajatorilor. Legislația nouă în domeniu impune anumite reguli și proceduri pentru înființarea, organizarea și funcționarea acestor entități. Apariția Legii 367/2022 a stabilit cadrul primar pentru înscrierea acestor organizații în registre speciale, iar Ministerul Muncii a pus în dezbatere anul trecut un proiect de ordin cu normele procedurale aferente. Ordinul a apărut săptămâna asta în Monitor. Citește articolul
Companiile care vor să încadreze străini în muncă pot acum să obțină, la cerere, direct online avizul de angajare sau detașare emis în format electronic de către unitățile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI), potrivit unei ordonanțe publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Citește articolul
Facilitățile fiscale joacă un rol vital în stimularea creșterii economice, încurajând investițiile și asigurând ocuparea, poate chiar reorientarea forței de muncă. În prezent, date fiind fluctuațiile de personal din anumite industrii, facilitățile pot ajuta și la fidelizarea angajaților și reținerea lor pe termen lung în cadrul companiilor. În actualul context economic, cu un preconizat an 2024 mai greu (a se vedea modificările fiscale recente, plus un trend european și global în care se refac trasee geoeconomice), este indicat ca managementul companiilor să treacă la nivelul următor de analiză și să aplice facilitățile fiscale disponibile în Codul Fiscal. Citește articolul
Deși la prima vedere pare o situație imposibilă - să nu cunoști datele angajatorului pentru care lucrezi - astfel de situații apar, în principal, din cauza informării incorecte și/sau incomplete, dar și din cauza unor temeri nejustificate, cum ar fi, de exemplu „dacă se supără angajatorul că-i cer astfel de informații?” sau „dacă voi fi considerat un angajat problemă?”. Citește articolul
Una dintre cele mai frecvente probleme în relațiile de muncă este programarea și efectuarea concediului de odihnă anual. Codul muncii prevede că angajatorul are obligația de a programa concediile până la finalul anului curent pentru anul următor, dar cu consultarea colectivă sau individuală a salariaților. Totuși, aceste dispoziții nu sunt întotdeauna respectate și astfel apar și conflictele de muncă. Opinia salariaților, în special a celor care sunt părinți, trebuie luată în considerare pentru a asigura un echilibru optim între viața profesională și cea personală. Citește articolul
Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul
Legislația în materie nu indică faptul că hărțuirea, hărțuirea morală la locul de muncă sau discriminarea există numai în cazul în care sunt acte sau fapte repetate ori cu caracter sistematic, iar fiecare situație trebuie interpretată în funcție de modul concret în care s-a petrecut și prin raportare la consecințe. Citește articolul
În contextul în care reglementarea ce stabilește actualmente cele 58 de sectoare de activitate pentru negocierea colectivă și procedura de încadrare într-un sector sau altul mai producea efecte doar până la 24 noiembrie, Ministerul Muncii a venit cu un nou ordin pentru a o înlocui. Citește articolul
În urma modificărilor recente privind taxarea activității salariale a IT-iștilor, adică a persoanelor fizice care creează programe pentru calculator, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat marți un ghid cu clarificări. Citește articolul