Instituțiile financiare care oferă servicii de plăți în România, precum băncile, emitenții de monedă electronică sau instituțiile de virament poștal, sunt obligate, de la începutul anului 2024, să monitorizeze și să raporteze autorităților fiscale informații despre plățile transfrontaliere procesate și despre destinatarii acestora, în cadrul sistemului european CESOP („Central Electronic System of Payment information” - Sistemul electronic central de informații privind plățile). Procedura inițială, însă, nu permitea înregistrarea în sistem a instituțiilor de plată care activează în România, dar nu sunt înregistrate fiscal în țara noastră. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul
Data de 1 ianuarie 2025 este importantă inclusiv pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România, nu doar pentru rezidenții contribuabili mici. Asta deoarece de atunci se aplică obligația de a face raportările SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România sunt obligați, în același timp cu micii contribuabili, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025, potrivit calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Față de rezidenți, nerezidenții au de respectat cerințe mai puține. Citește articolul
Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite. Citește articolul
Raportarea obligatorie a facturilor prin sistemul e-Factura se va aplica, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzacțiile derulate de contribuabili în relația B2B, potrivit unei legi recent oficializate. Documentul introduce un termen de raportare de cinci zile pentru facturile electronice și sancțiuni pentru nerespectarea sa, dar care se vor aplica abia din aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal prin care se vor mai putea transmite facturile către destinatari, orice altă formă a acestor documente urmând să fie lipsită de efecte fiscale. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii septembrie, în cauza C-461/2021, aduce clarificări cu privire la documentele necesare în vederea justificării scutirii de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri și, totodată, cu privire la posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale pentru veniturile obținute de către nerezidenți. În urma acestei decizii, n-ar trebui să avem modificări ale legislației fiscale de la noi, însă practica inspectorilor fiscali ar trebui să se schimbe. Citește articolul
Inclusiv nerezidenții trebuie să aibă posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale, legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale, a decis recent, într-un caz ce vizează România în mod direct, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
În contextul în care facturarea electronică va deveni obligatorie în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, este important de reținut că aceasta va putea viza numai contribuabilii stabiliți pe teritoriul României. Astfel, în relația cu firmele străine, regulile facturării vor rămâne la fel ca în prezent. Citește articolul
Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.
Citește articolul