Vestea că voucherele de vacanță de 1.450 de lei anual ar putea fi acordate și în mediul privat, din bugetul de stat, mai exact, din impozitele pe venit datorate statului și plătite de angajatori, a fost bine primită de angajații din privat care reclamă de ceva vreme discriminarea față de cei plătiți din bani publici, care primesc anual aceste vouchere. În esență însă, propunerea e de natură să ridice alte nemulțumiri în rândul angajaților din mediul privat, plus că există riscul să fie speculată de cei care nu sunt angajați pe termen mediu și lung și care vor încheia contracte de câte o lună doar ca să beneficieze de bani de vacanță de la stat în fiecare an. Citește articolul
Angajații din mediul privat ar putea să beneficieze, din banii datorați ca impozit pe venit, de vouchere de vacanță de câte 1.450 de lei anual, din 2024, dacă o propunere legislativă recent înregistrată la Senat ar ajunge să devină lege. În schema propusă de inițiatori, angajatorii ar fi doar simpli intermediari, obligați să ducă la Finanțe câte o listă cu angajații care ar trebui să primească voucherele. Inițiatorilor le scapă însă cel puțin un lucru important în toată această schemă gândită pentru mediul privat. Citește articolul
Acoperirea cheltuielilor de vacanță, voucherele ori primele de vacanță sunt printre beneficiile extrasalariale preferate de angajatori și angajați deopotrivă, o parte fiind însoțite de un regim fiscal care face cheltuiala angajatorului mai mică și câștigul angajatului, mai mare. Eventual alături de alte beneficii extrasalariale, oferirea unor bani sau decontarea cheltuielilor de vacanță pot fi pârghii de a recompensa angajați atunci când perspectiva unor măriri salariale nu se poate aplica. În contextul modificărilor fiscale ce au intrat în vigoare în ianuarie, dar și al unui proiect ce are șanse să devină lege, merită să facem o scurtă trecere în revistă a opțiunilor pe care le au angajatorii anul acesta: Citește articolul
În anul curent, limita pentru decontarea netaxabilă a serviciilor turistice este mai mare față de anul trecut, așa cum reiese din legile bugetului de stat pe 2023. Asta înseamnă că angajatorii pot deconta salariaților o sumă mai mare fără a datora impozit pe venit și contribuții sociale. Citește articolul
Din ianuarie 2023, decontarea netaxabilă a serviciilor turistice, în limita anuală a unui câștig salarial mediu brut, este unul dintre beneficiile care vor trebui avute în vedere la stabilirea plafonului lunar maxim de 33% pentru toate beneficiile netaxabile acordate aceluiași angajat. În aceste condiții, specialiștii recomandă acordarea etapizată a decontării serviciilor turistice pentru angajatorii care vor să beneficieze integral de scutirea de taxe salariale. Citește articolul
Pentru anumite sume ori prestații suplimentare sau beneficii extrasalariale primite de angajați, Guvernul obligă firmele să se raporteze la un plafon lunar când aplică tratamentul aferent veniturilor neimpozabile. Potrivit unei ordonanțe recente, nu vor fi considerate impozabile anumite venituri ce vizează clauzele de mobilitate, vacanțele angajaților, abonamentele medicale, hrana sau cheltuielile generate de telemuncă dacă toate acestea se încadrează în 33% din salariul de bază. Citește articolul
Valabilitatea voucherelor de vacanţă acordate atât în 2019, cât și în 2020, indiferent de suport, a fost extinsă până la finalul lunii iunie 2022, după ce, în decembrie 2021, a fost oficializată o ordonanță ce prevede această prelungire. În plus, aceeași ordonanță stabilește și că bugetarii vor primi vouchere de vacanță până în 2026. Citește articolul
Beneficiile extrasalariale includ toate tipurile de tichete, indemnizații și diverse tipuri de decontări pe care angajatorul se oferă să le acorde și care, aproape întotdeauna, vin la pachet cu una sau mai multe scutiri de taxe ce în cazul salariilor nu se aplică. Mai exact, firma acordă tichete de masă ori bani de vacanță, de pildă, pentru că în felul acesta angajatul primește ceva bani în plus la salariu și pentru care nu se mai plătesc la stat tot atâtea dări fiscale precum s-ar fi plătit dacă suma respectivă s-ar fi acordat ca o creștere salarială. Anul 2022 a venit cu modificări legislative în materia biletelor de valoare, așa că avem un bun prilej de a sintetiza aceste avantaje în următorul material: Citește articolul
Angajatorii ar trebui să se ferească să acorde unui salariat, pentru același concediu, atât vouchere de vacanță, cât și decontarea serviciilor turistice, sunt de părere specialiștii. De ce? Pentru că ambele beneficii au un regim fiscal preferențial și au, în esență, același scop, astfel că ar exista riscul ca autoritățile să ceară ulterior taxe suplimentare. Citește articolul
Una dintre cele trei modalități prin care angajatorul poate să suporte cheltuielile de vacanță ale angajaților săi este să acopere contravaloarea serviciilor turistice într-un plafon stabilit de lege pentru care nu se aplică taxe salariale. Plafonul este chiar valoarea câștigului salarial mediu brut stabilit anual prin lege, iar cum cel pentru 2022 a fost recent oficializat, înregistrând o ușoară creștere față de 2021, înseamnă că și plafonul pentru acoperirea în mod neimpozabil a cheltuielilor de vacanță este ușor mai mare - puțin peste 6.000 de lei. Citește articolul