În continuarea unor măsuri fiscale adoptate la nivel european și aplicabile din 2019, jumătatea acestui an aduce alte noutăți pentru cei care vând online bunuri și furnizează servicii către persoanele fizice din Uniunea Europeană (UE). În mare, vorbim de măsuri menite să simplifice situația furnizorilor în materia colectării și declarării TVA, prin extinderea aplicării ghișeului unic (despre care ANAF ne-a anunțat recent că e în stadiu avansat de implementare) și aplicarea unor regimuri fiscale speciale. Citește articolul
În contextul crizei coronavirusului, companiile ar trebui să fie mai precaute și să caute să-și optimizeze activitatea în așa fel încât să economisească resurse acolo unde se poate. Conform specialiștilor PwC România, care au vorbit joi despre asta la conferința lor anuală de taxe, sunt mai multe soluții care pot fi puse în aplicare, în funcție de domeniul de activitate. Citește articolul
Hotelurile, restaurantele, magazinele și cazinourile ridicate pe insule nu vor fi scutite de plata anumitor taxe și impozite, pentru că proiectul inițial de act normativ care prevedea acest lucru a fost respins miercuri de Forul decizional din Parlament, respectiv de Camera Deputaților. Practic, era vorba de un regim fiscal derogatoriu prin care se urmărea valorificarea potențialului economic al insulelor aflate acum în paragină. Măsura se regăsește și în alt proiect de lege adoptat de Parlament, dar care are, de asemenea, șanse minime să devină aplicabil. Citește articolul
Autoritățile fiscale analizează în aceste zile impactul unor măsuri temporare pe care le-au introdus anul trecut, în contextul crizei coronavirusului, și care urmează să expire la finalul lunii martie 2021. Astfel, este probabil că rambursarea de TVA cu control ulterior se va prelungi încă o dată, iar eșalonarea simplificată la plată va fi introdusă permanent în Codul de procedură fiscală, conform reprezentanților Fiscului. Citește articolul
Deoarece noul plafon pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare n-a fost reglementat inițial cum trebuie, Guvernul a intervenit cu corecturi punctuale pentru a-l face funcțional începând de astăzi, conform unei OUG apărute vineri seară. Totodată, s-a stabilit clar că intrarea în acest sistem se poate face oricând în timpul anului, nu doar în prima lună a anului. Citește articolul
Vineri au apărut în Monitorul Oficial modificări legislative ce vizează aplicarea sistemului de TVA la încasare, remedierea situației cheltuielilor devenite nedeductibile în tranzacțiile cu entități turce, modificări la regimul de taxare al tichetelor cadou, dar și modificări la Legea contabilității. Citește articolul
Luna martie 2021 vine cu termene importante pentru companii și PFA-uri. Printre altele, avem termenul-limită pentru accesarea celor trei mecanisme temporare de gestionare a datoriilor la stat, prima tranșă de plată a taxelor și impozitelor locale, declararea și plata impozitului pe profit pe anul 2020, schimbarea regimului de impozitare aplicat în acest an, dar și ultimele zile ale mecanismului temporar de rambursare a TVA-ului. Iată, în detaliu, la ce chestiuni trebuie să fii atent în săptămânile următoare. Citește articolul
În a doua parte a anului trecut și în prima parte a anului curent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a venit cu trei decizii importante ce țin de rambursarea TVA-ului. Chiar dacă doar două dintre ele vizează în mod expres România, și a treia este demnă de reținut, în contextul rambursărilor din 2021. Totodată, reamintim ce reguli generale se aplică anul acesta la rambursarea TVA-ului. Citește articolul
Sediul fix al companiilor nerezidente este subiectul multora dintre inspecțiile fiscale din ultima perioadă, bulversând cu impuneri semnificative de TVA modele de business îndelung utilizate, în sectoare precum farma, auto, energie sau structuri de procesare la comandă. Pe fondul unei legislații neclare în privința definirii criteriilor de stabilire a sediului fix pentru nerezidenți, nu de puține ori inspectorii fiscali au impus TVA suplimentar societăților românești care prestează servicii către nerezidenții beneficiari ai acestor servicii. Citește articolul
Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul