Începând cu data de 1 iulie 2024, veniturile din surse neidentificate ale persoanelor fizice vor fi impozitate cu 70% (nu doar cu 16%), în urma deciziilor de impunere emise după controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Având în vedere această schimbare, am vorbit cu avocatul Ovidiu Miheț de la MH Lawyers pentru a afla mai multe despre ceea ce ar trebui să știe persoanele fizice în cazul în care sunt supuse unui control al ANAF. Citește articolul
Mai multe probleme practice legate de folosirea sistemului e-Factura în relația B2B au fost adunate de Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă transmisă recent Ministerului Finanțelor (MF). Printre altele, fiscaliștii cer de la MF clarificări oficiale privind deducerea TVA-ului începând cu 1 iulie 2024, situația celor care au codul de TVA anulat, situația agricultorilor care aplică regimul simplificat de TVA sau facturile centralizatoare. Citește articolul
Contribuabilii care trebuie să implementeze facturarea electronică în 2024, în relația B2B, încă se confruntă cu o serie de provocări practice, spun specialiștii de la PwC România. Din această cauză, este greu de crezut că la 1 iulie chiar vom vedea o trecere la folosirea exclusivă a sistemului e-Factura. Din păcate, autoritățile nu dau vreun semn, cel puțin momentan, că acest termen ar putea fi amânat. Citește articolul
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
Reducerile comerciale se numără printre aspectele pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le pot avea în vizor la controalele derulate la contribuabili în 2024. În cazul unei recalificări, însă, impactul poate fi nu doar la TVA și la impozitul pe profit, ci și la nou-introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), spun specialiștii. Citește articolul
În cazul transporturilor rutiere de mărfuri ce vor fi selectate pentru monitorizarea prin e-Sigiliu, montarea și demontarea sigiliilor inteligente se fac prin intermediul personalului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sau al Autorității Vamale Române (AVR). În acest proces, inspectorii de stat interacționează cu șoferii transportatorilor. Citește articolul
Pentru a operaționaliza sistemul e-Sigiliu, autoritățile trebuie să pună la punct o întreagă infrastructură care să permită monitorizarea non stop a transporturilor rutiere pe care se aplică sigilii inteligente. Totodată, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Vamală Română (AVR) vor dispune de echipe mobile pentru situațiile în care e nevoie de intervenții rapide. Citește articolul
Intenția Legiuitorului, prin modificările aduse de Legea 296/2023, este aceea ca procentul majorat de impozit de 70% să se aplice și veniturilor cu sursă neidentificată obținute de persoanele fizice înainte de 1 iulie 2024. Atât formularea și redactarea textului de lege, cât și referirea succintă făcută de Curtea Constituțională cu privire la această modificare lasă cale deschisă unor potențiale interpretări neunitare și eventuale abuzuri. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor, în urma transmiterii în e-Factura, vor mai fi considerate exemplare originale care produc efecte fiscale, dacă vorbim de operațiuni B2B. Însă asta înseamnă automat că firmele vor fi obligate să arhiveze electronic toate facturile? Specialiștii consideră că nu, cu toate că arhivarea electronică a facturilor este recomandată. Citește articolul