avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 693 soluții astăzi
Acasă Subiect: primarii
Subiect: primarii
ACCES GRATUIT

UPDATE Normele pentru decontarea navetei în cazul angajaților primăriilor din comune, puse în dezbatere publică

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Noiembrie 2023 | 7 | 28169 | Timp de citire: 2 min.

În scopul stimulării angajării de personal în cadrul primăriilor din localitățile izolate și nu numai, o lege apărută recent, dar care se va aplica de începutul anului viitor prevede ca funcționarii publici din primăriile și consiliile locale din comune să poată beneficia de decontarea cheltuielilor cu naveta între localitatea în care locuiesc și cea în care lucrează. Acum, pentru ca măsurile amintite să se poată aplica de la început de 2024, autoritățile au pus miercuri în dezbatere, printr-un proiect de hotărâre, și normele metodologice de aplicare a acestei legi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Bugete locale vs. bugetul de stat - cine pierde și cine câștigă, în contextul extinderii mecanismului de compensare a datoriilor

Alina Moldovan în Taxe și impozite
Managing Partner , Firon Bar-Nir
18 Mai 2023 | 0 | 913 | Timp de citire: 2 min.

Legea nr. 93/2023, publicată în Monitorul Oficial al României din 18 aprilie 2023, s-a dorit a fi un instrument menit să ajute contribuabilii să „recupereze” mai repede de la bugetele locale sumele stabilite în favoarea lor prin hotărâri judecătorești definitive. Nu este, evident, vorba despre o recuperare în adevăratul sens al cuvântului, ci de compensarea creanțelor fiscale certe, lichide și exigibile pe care le au de încasat de la autoritățile publice locale, inclusiv a celor stabilite prin hotărâri rămase definitive și nestinse până la intrarea în vigoare a legii, cu taxele și impozitele datorate la bugetul de stat, curente sau viitoare, indiferent dacă obligațiile și, respectiv, creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeași autoritate publică.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum se aplică, mai nou, mecanismul compensării pentru datoriile fiscale pe care le au firmele la stat

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
30 Aprilie 2023 | 0 | 1948 | Timp de citire: 2 min.

Procedura de compensare a obligațiilor fiscale ale contribuabililor, ce este prevăzută de Codul de procedură fiscală, a fost extinsă recent printr-o lege nouă. Cu această ocazie, prezentăm cum se aplică de-acum mecanismul. În esență, compensarea se aplică atunci când o firmă are o datorie la stat, iar statul are, concomitent, o datorie la acea firmă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Extinderea mecanismului compensării poate complica relația contribuabililor cu autoritățile locale. Pot apărea chiar abuzuri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Aprilie 2023 | 0 | 777 | Timp de citire: 5 min.

Mecanismul compensării a fost extins recent prin lege pentru a permite contribuabililor să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autoritățile fiscale locale (restituiri obținute în instanță) cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale. Deși modificarea a fost dată, de principiu, pentru a ajuta contribuabilii, specialiștii și Guvernul atrag atenția că principalii „câștigători” ai măsurii sunt, de fapt, autoritățile locale, care pot încurca activitatea persoanelor fizice și juridice, dar și a Fiscului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Din 21 aprilie, mecanismul compensării se extinde pentru a acoperi mai multe datorii fiscale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Aprilie 2023 | 0 | 5855 | Timp de citire: 3 min.

Mecanismul compensării, ce permite firmelor să-și acopere datoriile fiscale cu sumele de recuperat de la Fisc, se extinde astfel încât să se aplice și atunci când creanțele sunt administrate de entități publice diferite, conform unei legi oficializate marți. Însă asta numai dacă firma deține o hotărâre judecătorească definitivă. De exemplu, regula se aplică atunci când primăria are o datorie la firmă, aceasta din urmă optând să o compenseze cu datoriile sale către Fisc (chestiune imposibilă până acum). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum a fost pusă-n practică plata cu cardul online la furnizorii de utilități și instituțiile publice. Cele mai multe entități respectă noua regulă

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Februarie 2023 | 2 | 3417 | Timp de citire: 2 min.

Din noiembrie 2022, atât furnizorii de utilități, adică de apă și canalizare, de electricitate, de salubritate și altele, cât și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi trebuie să accepte plata cu cardul și online, nu doar la propriile sedii. După cum reiese din verificările făcute de redacția noastră, cele mai multe dintre entitățile vizate de schimbările recente s-au conformat și oferă acum posibilitatea de a plăti facturile cu cardul și online. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsurile de debirocratizare, extinse

Din iulie, autoritățile locale sunt vizate și ele de obligațiile de simplificare în relația cu contribuabilii

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Ianuarie 2023 | 0 | 2179 | Timp de citire: 4 min.

Din iulie 2023, inclusiv autoritățile locale trebuie să pună în aplicare măsurile de debirocratizare care până acum erau obligatorii doar pentru autoritățile centrale, așa cum reiese dintr-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Astfel, relația persoanelor fizice și juridice cu aceste entități ar trebui să se simplifice în curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De principiu, actele fiscale emise de autoritățile locale nu se comunică firmelor prin SPV al Fiscului, ci prin alte modalități electronice

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Noiembrie 2022 | 0 | 1742 | Timp de citire: 4 min.

Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cei ce au fose septice trebuie să le înregistreze la primărie până săptămâna viitoare, altfel riscă amenzi de până la 10.000 de lei

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Noiembrie 2022 | 5 | 15504 | Timp de citire: 2 min.

Pentru diminuarea poluării pânzei freatice și a apelor de suprafață, autoritățile de la noi vor să știe, mai ales în cazul deversărilor de ape reziduale (accidentale sau nu), cine e responsabil, astfel că au organizat un registru în care sunt trecute gospodăriile ce nu sunt legate la sistemul de canalizare. De aceea, au stabilit, printr-o hotărâre apărută în primăvară, obligația celor ce dețin fose septice de a se înscrie într-un registru organizat de primării. Obligația se aplică atât foselor septice în construcție, dar și celor construite deja, deținătorii celor din urmă fiind obligați să le înscrie la primărie până săptămâna viitoare. În caz contrar, deţinătorii foselor septice riscă amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Din această săptămână, furnizorii de utilități și instituțiile publice trebuie să accepte plata cu cardul nu doar la casierie, ci și online

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2022 | 2 | 10896 | Timp de citire: 2 min.

Companiile care furnizează servicii de utilități, de exemplu, apă-canal, electricitate, salubritate și altele, dar și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi trebuie să accepte, începând de miercuri, plăți cu cardul făcute atât la sediile acestora, cât și online, prin sisteme electronice de plată la distanță, potrivit unei legi ce se aplică din mai. Citește articolul