În luna noiembrie a fiecărui an are loc Black Friday, eveniment ce aduce reduceri mari de prețuri la mai toți comercianții importanți din țara noastră și din străinătate. De-a lungul timpului, evenimentul a suscitat mult interes atât pentru cumpărători, cât și pentru comercianți, în legătură cu achizițiile făcute în această perioadă apărând și o serie de mituri, pe care le demontăm în acest articol. Citește articolul
România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte la distanță (de exemplu, pe internet) cu profesioniștii (în special contracte de împrumut, dar nu numai) au dreptul să primească o serie de informații specifice, pentru a hotărî în cunoștință de cauză dacă doresc să își asume obligațiile pe care le implică încheierea de asemenea contracte. Acest lucru este cu atât mai relevant cu cât, recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că un contract de servicii financiare încheiat la distanță, fără semnătură, este titlu executoriu. Citește articolul
O decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție a clarificat faptul că și contractele de servicii financiare încheiate online (discutăm aici inclusiv de contracte de credit cu instituțiile financiare nebancare - IFN) sunt titluri executorii, chiar dacă datornicul nu le-a semnat. În astfel de situații, devine foarte clar că poți ajunge foarte ușor să datorezi bani unui IFN, în urma unor simple acțiuni online. De aceea, e important pentru consumatorii vizați să știe ce drepturi de informare au. Citește articolul
Având în vedere importanța serviciilor de furnizare a energiei electrice și a gazelor pentru orice activitate, este important pentru consumatori să știe de ce protecții beneficiază din partea legii, în acest context. De aceea, vă prezentăm care sunt principalele drepturi pe care le aveți, în relația cu furnizorii de electricitate și de gaze, și ce puteți face dacă aceste drepturi nu vă sunt respectate. Citește articolul
Așa cum scriam zilele trecute, autoritățile vor să includă în definiția comerciantului și persoanele obișnuite care vând online produse, în mod constant, pentru a câștiga bani, așa cum reiese dintr-un proiect de OUG al Protecției Consumatorilor. Însă ce efecte ar avea o asemenea modificare? Ce obligații ar avea persoanele obișnuite? Citește articolul
Definiția comerciantului urmează să fie extinsă de autorități pentru a include persoanele fizice obișnuite care vând online produse pe platforme precum Okazii, OLX sau LaJumate. Practic, aceste persoane vor fi considerate, în sensul legislației protecției consumatorilor, comercianți care au obligații legale de respectat și care pot fi amendate, așa cum a confirmat pentru noi avocata Silvia Axinescu, senior managing associate la Reff & Asociații. Citește articolul
Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul
Atât legislația europeană, cât și cea românească prevăd ce este o clauză abuzivă (o prevedere nenegociată, în cadrul unui contract încheiat între un profesionist și un consumator, care creează un dezechilibru pentru consumator, contrar bunei-credințe). Definiția, însă, este foarte vagă. De aceea, este important de văzut o serie de exemple concrete și actuale, referitoare la caracterul abuziv al unor clauze. Astfel de exemple au fost prezentate într-o comunicare recentă a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Parlamentul European a adoptat pe 17 aprilie 2019 o directivă de modificare a mai multor acte normative privind contractele comerciale încheiate online între magazine și consumatori. Citește articolul