Cei ce vor să aducă în atenția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) o situație urgentă, de pildă, debranșarea de la electricitate sau gaze naturale pentru facturi calculate greșit ori în situația în care este pusă în pericol sănătatea oamenilor, au de-acum la dispoziție pentru asta un număr de WhatsApp, potrivit unui anunț de azi al instituției. Totuși, trimiterea sesizărilor către ANPC în acest mod nu elimină necesitatea formulării unei reclamații oficiale. Citește articolul
Consumatorii cărora li se strică un produs complex, ce are o durată de utilizare medie (cum e mașina de spălat, de exemplu) și se află în garanție, vor primi de la vânzător un produs de schimb, pe care să îl utilizeze cât timp primul este reparat. Propunerea urmează să primească votul decisiv în curând. Proiectul îi va ajuta, în special, pe acei consumatori care ar putea aștepta și timp de o lună repararea unor produse cum sunt frigiderele, mașinile de spălat sau alte electrocasnice de acest fel. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte online (de exemplu, comandă un bun de pe internet sau încheie un contract cu un furnizor de utilități astfel) au, ca regulă, dreptul să se retragă din acel contract, într-un anumit interval de timp. Mai jos, voi prezenta condițiile generale de retragere din astfel de contracte, referindu-mă și la situațiile în care acest drept nu este aplicabil. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte la distanță (de exemplu, pe internet) cu profesioniștii (în special contracte de împrumut, dar nu numai) au dreptul să primească o serie de informații specifice, pentru a hotărî în cunoștință de cauză dacă doresc să își asume obligațiile pe care le implică încheierea de asemenea contracte. Acest lucru este cu atât mai relevant cu cât, recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că un contract de servicii financiare încheiat la distanță, fără semnătură, este titlu executoriu. Citește articolul
O decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție a clarificat faptul că și contractele de servicii financiare încheiate online (discutăm aici inclusiv de contracte de credit cu instituțiile financiare nebancare - IFN) sunt titluri executorii, chiar dacă datornicul nu le-a semnat. În astfel de situații, devine foarte clar că poți ajunge foarte ușor să datorezi bani unui IFN, în urma unor simple acțiuni online. De aceea, e important pentru consumatorii vizați să știe ce drepturi de informare au. Citește articolul
Atunci când intră în relație cu o bancă sau cu o instituție financiară nebancară (IFN), prin contractarea unui împrumut, de exemplu, consumatorii beneficiază de o serie de protecții concrete, având în vedere efectele (mai ales financiare) pe care o asemenea relație le poate avea asupra lor. De aceea, prezentăm, mai jos, lucrurile la care consumatorii au dreptul, atunci când intră într-o relație cu banca sau cu un IFN, însă și lucrurile la care nu au acces (de exemplu, un anumit preț maximal). Citește articolul
Atunci când au un litigiu cu banca, românii pot apela la mecanismul concilierii, ca o formă alternativă de soluționare a diferendelor. Exemple de avantaje practice pentru consumatorii care folosesc acest mecanism apar tot mai des - chiar recent, au fost șterse datorii record, de către o bancă, de 300.000 de lei, respectiv 52.000 de franci elvețieni (CHF). Citește articolul
În 2019, a crescut practica de conciliere între bănci și consumatori, în vederea soluționării litigiilor dintre aceștia. Acestă modalitate de soluționare a diferendelor, oferită de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), poate fi de un real ajutor celor care au probleme cu banca. Ea este mai rapidă, este mult mai flexibilă (în sensul că nu se va aplica exclusiv legea, ci se va putea lua în considerare și echitatea) și poate fi inițiată doar din inițiativa consumatorului. În plus, ea este gratuită. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte cu profesioniștii beneficiază de protecții suplimentare în această privință, prin care sunt protejați de efectele unor clauze care ar putea să nu fie suficient de transparente și clare și care i-ar putea prejudicia. Astfel de clauze sunt considerate abuzive și ele nu vor mai produce efecte față de consumator. Însă este important pentru români să știe că unul din aspectele primordiale ale acestui domeniu este că protecția nu se extinde și cu privire la cuantumul prețului. Cu alte cuvinte, românii nu pot obține protecție doar pentru că ei consideră că prețul este prea mare. Citește articolul
Clar, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească. Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui acord. Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiție vor fi, cel mai probabil, considerate abuzive și, astfel, nu vor produce efecte. În condițiile în care Comisia Europeană a emis o comunicare privitoare la ultimele evoluții în acest domeniu, este important de văzut care sunt elementele „limbajului clar și inteligibil” pe care trebuie să îl aibă un contract încheiat de un consumator cu un profesionist. Citește articolul