Noile modificări legislative introduse prin OUG nr. 138/2024 aduc clarificări esențiale pentru impozitarea veniturilor din chirii plătite de firme persoanelor fizice, inclusiv pentru plățile în natură și garanțiile utilizate pentru chirie. În acest context, iată ce este de știut. Citește articolul
Chiar dacă prevederile OUG nr. 128/2024 au stabilit că începerea obținerii veniturilor din chirii se declară direct în anul următor, prin declarația unică, încheierea sau modificarea unui contract de închiriere se înregistrează, în continuare, în termen de 30 de zile, la organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Anterior, termenul de 30 de zile se aplica și pentru depunerea declarației unice la începerea obținerii veniturilor din chirii. Citește articolul
Firmele care au optat în 2024 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2025, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul
Intrarea în anul 2025 a venit la pachet cu o reducere consistentă a categoriilor de persoane fizice ce beneficiază de scutirea de impozit pe venit, după eliminarea facilității pentru salariații din domeniile IT, construcții și agroalimentar. Citește articolul
Companiile care au distribuit dividende în baza situațiilor financiare interimare la 31 decembrie 2024 trebuie să știe că impozitul datorat pentru ele este în cotă de 10%, atrag atenția fiscaliștii. Cei care au riscat și au dat hotărâri de distribuire fix pe 31 decembrie, pentru a aplica impozitul de 8%, riscă să aibă probleme la controalele fiscale. Citește articolul
Potrivit prevederilor Codului fiscal, (doar) contribuabilii care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor (mai) pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit conform legii, prin completarea formularului 230 (cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat). Formularul se depune în anul curent pentru cel anterior, iar termenul din 2025 este 26 mai. Dincolo de depunerea personală la autorități, salariații mai au și opțiunea depunerii la ONG-ul sau biserica pentru care fac redirecționarea. Citește articolul
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit prevederilor OUG nr. 156/2024, facilitățile fiscale de care beneficiau salariații care desfășoară activități în domeniul IT au fost eliminate. În acest context, am comparat taxarea activităților IT în 2025 ca salariat, PFA și microîntreprindere, pentru a vedea care este varianta cea mai avantajoasă. Citește articolul
Modul de calcul al impozitului care se bazează pe partea contributivă și pe partea necontributivă a pensiilor, stabilit de Codul fiscal, încalcă anumite prevederi ale legii fundamentale, potrivit unei decizii a Curții Constituționale a României (CCR) ce a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. Prevederile criticate își încetează efectele juridice din martie, dacă Guvernul sau Parlamentul nu intervine pentru a le pune în acord cu Constituția. Citește articolul
Așa cum redacția noastră anticipa la începutul anului trecut, impozitul reținut la sursă pentru chiriile plătite de firme și PFA-uri către persoanele fizice trebuie declarat și anual prin declarația 205, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Un prim aspect important de reținut este acela că, în conformitate cu dispozițiile capitolului III din Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.099/2016, s-au stabilit elementele care atestă rezidenţa în România, potrivit Codului fiscal, precum şi alte elemente care sunt luate în considerare la stabilirea rezidenţei și, de asemenea, regulile privind stabilirea rezidenţei de către organul fiscal central competent la sosirea persoanei fizice în România. Citește articolul