avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 332 soluții astăzi
Acasă Subiect: ssm
Subiect: ssm
ACCES PREMIUM

Putem vorbi de accidente de muncă în cazul muncii de acasă?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Februarie 2022 | 1 | 1967 | Timp de citire: 4 min.

Legea sănătății și securității în muncă (SSM) nu s-a modificat pentru a trata în mod special telemunca, dar în Legea telemuncii regăsim câteva prevederi de SSM - insuficiente însă, prin urmare, trebuie completate cu cele ale Legii SSM. Ipoteza accidentului de muncă în spațiul locuinței angajatului nu poate fi ignorată și nici nu ar trebui, întrucât faptele petrecute în timpul programului de muncă se pot încadra în unele dintre ipotezele asimilate accidentului de muncă, din moment ce nimic nu exclude telemunca în mod expres. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca pe platformele digitale: Exemple de reglementare din UE și importanța SSM-ului în acest domeniu

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
18 Februarie 2022 | 0 | 1053 | Timp de citire: 3 min.

Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM) a publicat un amplu raport despre reglementarea, pe alocuri lacunară, a muncii pe platformele digitale ce activează pe piața din Uniunea Europeană, scoțând la iveală o serie de încercări de legiferare a acestei activități, a drepturilor acestor muncitori, a obligațiilor angajatorilor, inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă. Totuși, la nivelul Parlamentului European există un proiect de directivă prin care vor fi introduse o serie de drepturi similare salariaților celor care lucrează pentru platformele digitale, chiar și așa, până la implementarea acestui proiect de directivă la nivelul fiecărui stat membru vor mai trece câțiva ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca și SSM-ul: Un chestionar util pentru evaluarea riscurilor pe care le prezintă locul din care muncește zilnic telesalariatul

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Februarie 2022 | 0 | 1398 | Timp de citire: 3 min.

Pentru că firma nu scapă de responsabilitățile în materia sănătății și securității în muncă (SSM) în cazul telesalariaților, ceea ce ar însemna, de altfel, o discriminare față de cei care lucrează la birou în materia obligațiilor pe care (nu) și le asumă angajatorul, adaptarea politicii de SSM în cazul telemuncii ar trebui să plece de la o evaluare a riscurilor. Pentru asta, avem la dispoziție un model de chestionar pe care telesalariații ar trebui să-l completeze pentru a vedea cam care sunt condițiile de lucru de acasă ale angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce măști faciale sunt conforme SSM - clarificări din partea Inspecției Muncii

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
2 Februarie 2022 | 2 | 2043 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, din 8 ianuarie, măștile de protecție care pot fi folosite atât în spațiile publice deschise, cât și în spațiile închise, sunt doar cele chirurgicale sau de tip FFP2, Inspecția Muncii a clarificat, într-o adresă transmisă sucursalelor din țară, situația privind măștile conforme ce pot fi purtate la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Examenul medical al salariaților și obligațiile angajatorilor pentru 2022: Refuzul participării la controalele periodice, sancționabil

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2022 | 1 | 28454 | Timp de citire: 5 min.

Este obligația angajatorului să se ocupe de tot ce ține de medicina muncii pentru salariații săi, începând cu examenul medical ce trebuie efectuat la angajare, în urma căruia angajații trebuie să fie declarați apți pentru a presta activitatea în care sunt încadrați, și continuând cu cele periodice, ce trebuie făcute în funcție de mai mulți factori. Deși este o obligație a angajatorului de a pune la dispoziția salariaților condițiile efectuării examenului medical, este și o obligație a salariatului de a se prezenta la aceste controale medicale. În cazul unui refuz nejustificat al salariatului, angajatorul îl poate sancționa disciplinar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Angajatorul este cel care decide ce echipamente de protecție să ofere salariaților, nu Ministerul Muncii. Schimbarea a fost oficializată

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2022 | 1 | 4575 | Timp de citire: 1 min.

Angajatorii sunt cei care au posibilitatea să aleagă, în funcție de riscurile activității prestate de salariați, tipul echipamentului individual de protecție oferit acestor, fără ca acest lucru să mai fie impus de către Ministerul Muncii, cum era prevăzut până acum. Modificarea apare într-un HG oficializat marți, ce transpune o serie de acte normative europene în legislația națională. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Obligațiile angajatorilor în 2022 în relațiile de muncă, în contextul stării de alertă

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Ianuarie 2022 | 0 | 25278 | Timp de citire: 6 min.

În al treilea an pandemic, regulile după care se desfășoară relațiile de muncă din România și măsurile de protecție a angajaților la joburi nu s-au schimbat foarte mult. În contextul în care a fost oficializată o nouă hotărâre de Guvern privind prelungirea stării de alertă și a obligațiilor ce vizează angajatorii, trecem în revistă cele mai importante aspecte ce trebuie cunoscute. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Telemunca și starea de alertă: În ce situații pot fi amendați angajatorii care au telesalariați

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Ianuarie 2022 | 2 | 14637 | Timp de citire: 5 min.

În condițiile în care în timpul stării de alertă, în contextul pandemiei de coronavirus, există obligația de a trimite cel puțin jumătate dintre salariați în telemuncă, considerăm că este important ca firmele să știe că reglementarea aceste activități prin Legea telemuncii conține și sancțiuni ce pot ajunge până la 10.000 lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnătura electronică în documentele și procedurile SSM. Utilizări practice și dezavantajele folosirii semnăturii simple

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Decembrie 2021 | 1 | 1588 | Timp de citire: 7 min.

Când ai angajați care lucrează de acasă sau împărțiți în diverse localități, digitalizarea proceselor de SSM (sănătate și securitate în muncă) poate însemna timp câștigat și multă maculatură scutită. Folosirea semnăturii electronice în raport cu angajații pe partea de SSM poate însemna instruirea de la distanță și mult mai facilă a tuturor acestora, semnarea de la distanță a fișelor de instruire și nu numai. Legea SSM permite folosirea a trei tipuri de semnătură electronică atunci când e vorba de semnarea fișelor de instruire, dar recomandabil ar fi ca angajatorii să nu aleagă chiar pe oricare dintre acestea trei, fără să știe dinainte care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Când lucrezi cu interni sau voluntari, instructajul SSM este la fel de important ca în cazul angajaților

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Decembrie 2021 | 0 | 993 | Timp de citire: 2 min.

Firmele au aceleași obligații referitoare la securitatea și sănătatea în muncă (SSM), ca pentru salariați, și față de interni sau voluntari, dacă apelează la ajutorul lor în baza unor contracte scrise. Astfel, pe lângă înregistrarea contractelor de internship și de voluntariat, firma va trebui să se asigure că acești lucrători au primit instruirea SSM necesară și obligatorie. Citește articolul