Munca, așa cum este ea definită în prezent, nu poate avea nicio legătură cu exploatarea și nici cu obținerea unor avantaje, preponderent patrimoniale, profitând fie de starea de necesitate/nevoie în care s-ar afla una ori mai multe persoane la un moment dat și nici de necunoașterea legii de către angajați - deși regulile există, sunt relativ accesibile, ele nu sunt cunoscute întotdeauna de cei care ajung victime. Două cazuri care, deși nu putem spune că sunt identice, au unele elemente comune, unul din România și unul din Italia, ne arată că regulile sunt încălcate și în alte state, la fel ca la noi, însă consecințele pot fi diferite, iar eradicarea unui fenomen nociv în materia relațiilor de muncă depinde atât de legislație, cât și de modul concret în care ea este interpretată și aplicată. Citește articolul
Minimul pe care trebuie să-l ceară orice angajat de la noul său de muncă este să primească, înainte de începerea activității, exemplarul său de contract de muncă. Doar că, din varii motive, oamenii ajung să lucreze fără contract sau află prea târziu că angajatorul nu l-a declarat. Atât de târziu că raportul de muncă e deja încheiat. Desigur, recunoașterea drepturilor născute în raportul de muncă mai poate fi cerută în instanță și dacă lucrătorul nu mai are niciun raport cu fostul angajator - lucrătorul poate să obțină salariile pe care nu le-a obținut, de exemplu, plata contribuțiilor pentru respectiva perioadă astfel încât să nu piardă la vechime ș.a.m.d.. Citește articolul
Firmele care folosesc lucrători la negru riscă amenzi de câte 20.000 de lei per lucrător, dar nu mai mult de 200.000 de lei, indiferent că sunt 10 sau 800 de contracte lipsă. În schimb, persoanele care lucrează fără forme legale nu beneficiază de protecţie socială, nu pot avea acces la credite pentru că nu au un venit salarial dovedibil în acte, nu-şi vor putea ocroti, în instanţă, drepturile interente relaţiilor de muncă, iar pensiile de care vor beneficia vor fi mult mai mici. Citește articolul
Verificarea aptitudinilor înainte de angajare nu ar trebui să presupună solicitarea candidaților să creeze ori să lucreze la diverse lucruri ce vor fi utilizate apoi de angajator în mod concret. Prezentarea unui proiect care atinge X sau Y problemă din companie și propunerile de abordare ale acelei probleme, crearea unui design, compunerea unor texte ș.a. exemple ce presupun că, la final, angajatorul se folosește de rezultatul muncii depuse de candidat pentru a bifa cerința din procesul de recrutare sunt situații în care vorbim de prestarea unei munci în folosul angajatorului și care trebuie remunerată. Citește articolul
Munca nedeclarată este, dacă privim Codul muncii, sancționată cu cea mai mare amendă, adică 20.000 de lei pentru fiecare persoană identificată, deci fără o valoare minimă și maximă, iar una dintre formele acesteia (primirea la muncă a unei persoane în afara timpului de muncă în cazul contractelor part-time) înseamnă o amendă între 10.000 de lei și 15.000 de lei. Cu toate acestea, nu e prima oară când din rapoartele de activitate ale inspectorilor vedem că tratamentul pentru munca nedeclarată e aplicat diferit la nivel național. Citește articolul
Faptul că un angajator este sancționat cu amendă de 200.000 de lei este, cel puțin în ultima perioadă, o știre de senzație, iar asta pentru că se întâmplă rar și foarte rar astfel de situații. Iar în speța de față „senzațional” este și că vorbim de peste 800 de oameni ce munceau fără contract. Dacă ne uităm la amenda maximă ce poate fi aplicată pentru munca nedeclarată, oricât de mulți lucrători la negru ar găsi inspectorii, comparăm suma cu cât ar fi trebuit să vireze angajatorul amendat la stat cu titlu de taxe salariale, o să vedem cam cât de profitabil este pentru angajator această limitare a sancțiunii. Citește articolul
Munca la "negru" este sancționabilă, conform Codului muncii, cu amendă ce pornește de la 20.000 lei pentru o persoană găsită fără contract de muncă până la 200.000 lei, ceea ce înseamnă zece persoane fără contracte de muncă descoperite. Totuși, această valoare maximă a amenzii este disproporționată atunci când vorbim despre sute de lucrători fără contract de muncă, cum au descoperit recent inspectorii din București. În cazul unui angajator din domeniul transportului de persoane nu mai puțin de 827 de persoane activau fără acte. Citește articolul
Controalele comune pentru combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, care au început în primăvară în baza unui nou protocol între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Inspecția Muncii, se vor extinde la nivel național, a anunțat azi șeful Fiscului. Citește articolul
Deși există la nivel teoretic, în Codul muncii, sancțiunea privind sistarea activității pentru cei care nu se conformează legii și continuă în paradigma muncii nedeclarate, lucrând cu oameni fără contract de muncă, nu se poate aplica. Am vrut să aflăm de ce nici acum, după cinci ani de când sancțiunea a fost introdusă în legislație, nu există o procedură pentru aplicarea sa, iar explicația autorităților e simplă: în actualul context economic nu asta ar fi soluția cea mai bună. Citește articolul
Mulți angajatori cu salariați încadrați pe normă parțială au ales să se poziționeze radical în fața suprataxării pe care ar trebui să o suporte din august pentru aceștia: terminând raporturile de muncă. Putem face o presupunere rezonabilă că inspectorii le-ar putea face o vizită în următoarele luni tuturor celor care au încetat contractele part-time luna asta, de când au apărut modificările din OG nr. 16/2022. Citește articolul