Pot exista situații în care angajatul beneficiază de tot concediul la care ar fi avut dreptul în acel an de muncă în prima parte a anului, iar apoi pleacă din firmă ori este dat afară. Cu toate că i se pune în vedere că a beneficiat de ceva mai mult concediu decât ar fi avut dreptul și, implicit, de o indemnizație de concediu la care în parte nu ar fi avut dreptul, la acel moment din an, angajatul ar putea să refuze ideea de a restitui vreun leu angajatorului. Există o singură soluție pentru angajatorii care vor să recupereze acei bani, iar aceea nu e reprezentată de reținerile salariale. Citește articolul
Notificarea prin care angajatul îi face cunoscută angajatorului intenția de a termina raportul de muncă trebuie să fie obligatoriu înregistrată de acesta din urmă, demisia nepresupunând niciodată acordul angajatorului. Dacă acesta renunță la preavizul pe care angajatul trebuia să-l respecte și consfințește astfel „acordul” său privind demisia, nu vorbim de transformarea demisiei în încetare prin acord însă. De asemenea, foarte important e că o consecință a încetării prin acord a raportului de muncă e aceea că părțile nu mai pot ridica ulterior diverse pretenții cu privire la raportul de muncă încheiat. Citește articolul
Când angajatul își înaintează demisia, angajatorul are dreptul să renunțe total sau parțial la perioada de preaviz - care, în fond, e dreptul său aici, fiind o perioadă în care mai poate beneficia de munca angajatului ce vrea să plece. Dacă alege să renunțe la preaviz și să-l lase pe angajat să plece mai devreme, nu înseamnă că vorbim de o încetare a contractului individual de muncă (CIM) prin acordul părților, ci tot prin demisie. Citește articolul
Angajatorii sunt îndrituiți să le pretindă angajaților în care au investit sub aspectul formării profesionale să rămână în companie o perioadă de timp, iar, dacă nu o fac, să acopere cheltuielile pricinuite de formare. Totuși, chiar și acest drept se învârtește în sfera rezonabilului și proporționalului, astfel că angajatorii nu pot conta pe o retenție impusă de mai mult de doi-trei ani ori pe o despăgubire de 100% în toate situațiile. Citește articolul
Preavizul le dă adesea de furcă angajatorilor și angajaților când cealaltă parte este nemulțumită, la terminarea relației de muncă - ba pentru că nu e respectat termenul impus de lege și cealaltă parte vrea să plece, respectiv să scape de angajat cât mai repede cu putință, ba pentru că nu e plătit corespunzător sau pentru că e calculat greșit. Iată câteva idei de reținut despre preaviz atât la concediere, cât și la demisie: Citește articolul
Una dintre greșelile frecvente ale angajatorilor în materia preavizului este considerarea că angajatul nu mai are dreptul, pe perioada de preaviz, la chestiunile pe care le primea înainte de anunțarea deciziei de plecare din firmă. Citește articolul
În cazul demisiilor, angajatorii trebuie să aibă în vedere câteva aspecte: obligația de a înregistra demisia, dacă vor sau nu ca angajatul să mai rămână în perioada de preaviz la muncă, decizia de constatare a încetării raportului de muncă prin demisie și emiterea adeverinței către angajat, la final. Citește articolul
Salariații part-time se tem, cel mai probabil, că își vor pierde locul de muncă pentru că, de la 1 august 2022, pentru aceste contracte part-time angajatorii ar trebui să suporte diferența contribuțiilor până la nivelul salariului minim brut pe țară. În acest context, iată câteva recomandări în ceea ce privește eventuala încetare a contractului și contestarea măsurii: Citește articolul
Angajatul își depune demisia, nefiind obligat să o motiveze, putând oricând decide terminarea raportului său de muncă și fiind, eventual, dacă nu renunță angajatorul său la dreptul lui, să respecte un termen minim de preaviz. Angajatorul nu are dreptul să refuze demisia și deși s-ar putea crede că este suficientă prin ea însăși (cererea de demisie) pentru a marca oficial terminarea unui raport de muncă, în practică e nevoie și de alte formalități. Citește articolul
Dincolo de provocările ce țin de piața muncii în sine, schimbarea locului de muncă, oricare ar fi motivul, mai presupune și alte câteva provocări practice. În mod normal, lucrurile ar trebui „să se sincronizeze perfect”: ai bătut palma cu noul angajator, raportul de muncă la noua firmă începe când se termină cel vechi, în perioada de probă totul decurge conform așteptărilor etc. Dar nu întotdeauna în practică lucrurile sunt atât de simple. Citește articolul