Posibilitatea salariaților de a-și accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal) a fost introdusă printr-o lege care nu s-a raportat la realitatea actualului Revisal - de fapt, la limitările sale tehnice. Așa se face că dreptul angajaților de accesa Revisalul există, dar nu se poate concret aplica, iar conform normelor de aplicare ale acelei legi, accesul ar trebui operaționalizat din 2025. Între timp, în contextul Planului Național de Redresare și Reziliență, a apărut perspectiva unui nou Revisal, mai modern, mai digitalizat, care să permită și accesul promis salariaților la datele lor. Citește articolul
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Printr-o nouă reglementare, care a fost oficializată azi, una dintre marile probleme ale celor care vor să-și reconstituie vechimea la pensionare își va găsi rezolvarea în curând: în locul tarifelor aleatorii, uneori excesiv de mari, percepute de firmele de arhivare vor exista limite tarifare stabilite legal. Deși inițial se propusese decontarea cheltuielilor de către casele de pensii, în Parlament s-a decis eliminarea acestei facilități pentru că ar presupune costuri prea mari și ar fi nevoie de mai mulți angajați ai statului care să se ocupe de chestiune. Pentru ca noile măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să actualizeze normele din domeniu, termenul-limită fiind luna februarie. Citește articolul
Angajații au dreptul să obțină adeverințe care să detalieze vechimea în muncă, activitățile desfășurate și durata lor, salariile, iar adeverințele sunt eliberate, în primul rând, de angajatori - care trebuie să răspundă solicitărilor angajaților, pentru că-i obligă legea. Pentru o bună parte a angajaților încă în activitate, carnetele de muncă sunt însă necesare pentru a putea dovedi vechimea. Merită menționat că, din 2022, PFA-urilor li s-a recunoscut, în anumite condiții, dreptul de a echivala perioadele de activitate ca vechime în muncă, chestiune care le este de folos în special celor ce vor să ocupe funcții la stat. Citește articolul
La terminarea raportului de muncă, salariatul descoperă că în adeverința primită de la angajator se regăsesc informații care nu corespund realității. De pildă, cum că ar fi avut contractul suspendat și că ar fi absentat de la muncă o perioadă de timp, deși, practic, asta nu s-a întâmplat. Iată ce remedii are angajatul la îndemână: Citește articolul
Deși în luna mai a fost oficializată o lege ce introducea posibilitatea salariaților de a accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal), operaționalizarea accesului va veni abia din 2025, după cum reiese dintr-o hotărâre de Guvern (HG) adoptată săptămâna trecută de Guvern și publicată azi în Monitorul Oficial. Până la implementarea noului sistem informatic, salariații vor putea obține adeverințele de vechime ca și până acum. Citește articolul
În luna mai a acestui an a fost oficializată o lege prin care s-a introdus posibilitatea ca salariații și foștii salariați să aibă acces la Revisal, astfel încât să poată obține singuri o adeverință de vechime și specialitate. Totuși, din hotărârea de guvern, încă neoficializată, care conține procedura pe care vor trebui să o urmeze salariații pentru a primi acces registrul de evidență a salariaților reiese că angajatorii vor trebui să își asume prin semnătura toate documentele care vor fi descărcate, chestiune care se poate dovedi problematică pentru angajați, din moment ce noua reglementare nu prevede și un termen în care angajatorii trebuie să bifeze această obligație. Citește articolul
Salariații sau foștii salariați ai firmelor vor putea accesa online Registrul general de evidenţă a salariaţilor (Revisal), în care angajatorii înregistrează date cu privire la aceștia, inclusiv durata contractului individual de muncă și a timpului de lucru, nivelul salarial sau data și motivul încetării relației de muncă, potrivit unei legi care va intra în vigoare de joi. Totuși, obținerea unui extras din acest registru, cu care să se dovedească ulterior vechimea în muncă sau în specialitate, nu va avea loc prea curând deoarece pentru ca aceștia să aibă acces la Revisal este nevoie de modificarea acestuia. Chiar dacă legea prevede o perioadă de 60 de zile, timp în care Ministerul Muncii să elaboreze o procedură prin care să dea acces salariaților la registru, specialiștii din domeniu afirmă că, și după trecerea acestor două luni, măsura este nerealizabilă. Citește articolul
La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul
Atât salariații, cât și foștii salariați pot solicita angajatorului sau fostului angajator o serie de documente în legătură cu activitatea prestată în baza unui contract de muncă, iar angajatorii nu pot refuza eliberarea acestora în termenul legal. Citește articolul