Angajații au dreptul să obțină adeverințe care să detalieze vechimea în muncă, activitățile desfășurate și durata lor, salariile, iar adeverințele sunt eliberate, în primul rând, de angajatori - care trebuie să răspundă solicitărilor angajaților, pentru că-i obligă legea. Pentru o bună parte a angajaților încă în activitate, carnetele de muncă sunt însă necesare pentru a putea dovedi vechimea. Merită menționat că, din 2022, PFA-urilor li s-a recunoscut, în anumite condiții, dreptul de a echivala perioadele de activitate ca vechime în muncă, chestiune care le este de folos în special celor ce vor să ocupe funcții la stat. Citește articolul
Posibilitatea salariaților de a-și accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal) va fi operaționalizată abia în 2025. Chiar dacă termenul este îndepărtat, a fost oficializată procedura prin care va fi permis accesul. Citește articolul
Atunci când se confruntă cu situația încetării un contract de muncă semnat înainte de 2011, angajatorul trebuie să știe că obligația privind eliberarea adeverinței de vechime în muncă și în specialitate, alături de un extras din Revisal, se aplică pe întreaga perioadă a raportului de muncă, nu doar pentru cea de după 2011. Citește articolul
La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul
Atât salariații, cât și foștii salariați pot solicita angajatorului sau fostului angajator o serie de documente în legătură cu activitatea prestată în baza unui contract de muncă, iar angajatorii nu pot refuza eliberarea acestora în termenul legal. Citește articolul
Mai ales acum, când rata îmbolnăvirilor zilnice cu COVID-19 atinge noi recorduri, e important să evităm, pe cât posibil, deplasările în zonele aglomerate. De-a lungul anilor, mai multe instituții au implementat metode de interacțiune la distanță cu cetățenii. Astfel, prezentăm azi cele mai importante lucruri pe care le poți rezolva online, fără să fie nevoie de deplasarea la ghișeul vreunei autorități. Citește articolul
Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul
Chiar și după o vreme de la încetarea contractului de muncă, angajatorul este obligat prin lege să-i pună la dispoziție fostului angajat, la cerere, anumite documente legate de munca sa în respectiva firmă, instituție ș.a.m.d. E vorba de documente din dosarul personal, pe care firmele sunt obligate să-l păstreze pentru fiecare angajat, în bune condiții și în siguranță. Cei care nu le dau foștilor angajați copii după documentele cerute riscă amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul
Formatul standard al adeverintei care atesta vechimea in munca si in specialitatea studiilor a functionarilor publici a fost publicat marti in Monitorul Oficial. Vezi in articol cum arata documentul. Citește articolul