avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 560 soluții astăzi
Acasă Subiect: adeverinta vechime
Subiect: adeverinta vechime
ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajatorii nu le pot pretinde tarife de eliberare a adeverințelor foștilor angajați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Martie 2024 | 0 | 2795 | Timp de citire: 3 min.

Foștilor angajați nu li se pot percepe tarife pentru eliberarea unor documente care să ateste vechimea sau situația salarială, atâta timp cât angajatorul nu a fost desființat. Legea îl obligă pe angajator să răspundă cererii fostului salariat și îi pune în vedere inclusiv un termen-limită pentru a-i oferi adeverința cu datele cerute. Dacă situația obiectivă a angajatorului presupune că oferirea unor informații foștilor angajați este una dificilă, solicitantul nu poate fi obligat să plătească „deranjul”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Am demisionat și nu am primit actele privind încetarea contractului - cum pot acționa?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Ianuarie 2024 | 0 | 3244 | Timp de citire: 2 min.

Încetarea contractului de muncă, indiferent de modalitatea prin care se realizează, implică înmânarea unor documente către fostul salariat care atestă vechimea și activitatea acestuia. În cazul în care angajatorul nu respectă obligațiile impuse de lege aici, fostul salariat poate sesiza Inspecția Muncii și poate solicita copii ale documentelor într-un termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării. Nerespectarea acestor obligații poate fi sancționată cu amendă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
REGES-ONLINE

UPDATE Cum vor obține salariații acces în Revisal pentru a-și descărca adeverința de vechime

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
2 Mai 2023 | 3 | 34920 | Timp de citire: 4 min.

Posibilitatea salariaților de a-și accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal) a fost introdusă printr-o lege care nu s-a raportat la realitatea actualului Revisal - de fapt, la limitările sale tehnice. Așa se face că dreptul angajaților de accesa Revisalul există, dar nu se poate concret aplica, iar conform normelor de aplicare ale acelei legi, accesul ar trebui operaționalizat din 2025. Între timp, în contextul Planului Național de Redresare și Reziliență, a apărut perspectiva unui nou Revisal, mai modern, mai digitalizat, care să permită și accesul promis salariaților la datele lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Vechime în muncă 2023: Cum dovedești anul acesta perioadele lucrate și în ce condiții poți obține adeverințe de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Ianuarie 2023 | 0 | 24932 | Timp de citire: 4 min.

Angajații au dreptul să obțină adeverințe care să detalieze vechimea în muncă, activitățile desfășurate și durata lor, salariile, iar adeverințele sunt eliberate, în primul rând, de angajatori - care trebuie să răspundă solicitărilor angajaților, pentru că-i obligă legea. Pentru o bună parte a angajaților încă în activitate, carnetele de muncă sunt însă necesare pentru a putea dovedi vechimea. Merită menționat că, din 2022, PFA-urilor li s-a recunoscut, în anumite condiții, dreptul de a echivala perioadele de activitate ca vechime în muncă, chestiune care le este de folos în special celor ce vor să ocupe funcții la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Adeverința de vechime eliberată unui angajat pe care îl ai de dinainte de Revisal trebuie să cuprindă doar datele din Revisal sau și pe cele de dinainte? 

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 August 2022 | 1 | 5704 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când se confruntă cu situația încetării un contract de muncă semnat înainte de 2011, angajatorul trebuie să știe că obligația privind eliberarea adeverinței de vechime în muncă și în specialitate, alături de un extras din Revisal, se aplică pe întreaga perioadă a raportului de muncă, nu doar pentru cea de după 2011. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce documente trebuie eliberate fostului salariat, indiferent de cum a încetat relația de muncă

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
26 Martie 2022 | 2 | 51917 | Timp de citire: 3 min.

La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cine poate semna extrasul din Revisal și copiile documentelor din dosarul personal atunci când actualii sau foștii salariați le solicită și în ce termen se eliberează

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Februarie 2022 | 0 | 8329 | Timp de citire: 3 min.

Atât salariații, cât și foștii salariați pot solicita angajatorului sau fostului angajator o serie de documente în legătură cu activitatea prestată în baza unui contract de muncă, iar angajatorii nu pot refuza eliberarea acestora în termenul legal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce situații pot fi rezolvate online, în această perioadă, astfel încât să nu mai fie nevoie să te mai deplasezi la autorități

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2022 | 4 | 8446 | Timp de citire: 4 min.

Mai ales acum, când rata îmbolnăvirilor zilnice cu COVID-19 atinge noi recorduri, e important să evităm, pe cât posibil, deplasările în zonele aglomerate. De-a lungul anilor, mai multe instituții au implementat metode de interacțiune la distanță cu cetățenii. Astfel, prezentăm azi cele mai importante lucruri pe care le poți rezolva online, fără să fie nevoie de deplasarea la ghișeul vreunei autorități. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legislația muncii 2021: Care sunt cele mai importante schimbări din domeniu apărute în acest an

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
14 Mai 2021 | 0 | 7097 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosar personal: Firma, obligată să pună la dispoziție fostului angajat documente după ani de la încetarea relației de muncă

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Iunie 2020 | 1 | 7813 | Timp de citire: 2 min.

Chiar și după o vreme de la încetarea contractului de muncă, angajatorul este obligat prin lege să-i pună la dispoziție fostului angajat, la cerere, anumite documente legate de munca sa în respectiva firmă, instituție ș.a.m.d. E vorba de documente din dosarul personal, pe care firmele sunt obligate să-l păstreze pentru fiecare angajat, în bune condiții și în siguranță. Cei care nu le dau foștilor angajați copii după documentele cerute riscă amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul