avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 715 soluții astăzi
Acasă Subiect: revisal
Subiect: revisal
ACCES PREMIUM

Salariu minim majorat de la 1 ianuarie: Angajatorii au timp până la început de februarie să transmită modificările în Revisal

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
29 Noiembrie 2024 | 0 | 21222 | Timp de citire: 1 min.

Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică și anumite formalități pe care angajatorii le au de făcut în următoarea perioadă. Pe scurt, ce ar trebui avut în vedere: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Revisal: Deși nu e o obligație explicită, persoana desemnată de angajator să utilizeze registrul trebuie să urmeze un curs de formare specific

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Noiembrie 2024 | 1 | 17243 | Timp de citire: 4 min.

Codul Muncii prevede obligația angajatorilor de a ține evidența muncii salariaților într-un registru general de evidență a salariaților (Revisal). Și, pentru a se asigura că Revisalul este gestionat corect și conform prevederilor legale, este de așteptat ca persoana desemnată de angajator să urmeze un curs de formare specific, chiar dacă nu este neapărat o obligație impusă explicit prin lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: introducerea în Revisal a formelor de studiu absolvite

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
29 August 2024 | 1 | 1994 | Timp de citire: 2 min.

Întrucât ultima calificare obținută de un angajat nu reflectă de fiecare dată expertiza sau competențele dobândite de acesta de-a lungul anilor, la Senat a fost înregistrată recent o propunere legislativă menită să aducă modificări Codului Muncii, dezideratul fiind acela de a introduce în registrul general de evidență a salariaților (Revisal), alături de celelalte informații obligatorii, și nivelul și specialitatea formelor de studiu absolvite de angajat, începând cu ultima formă de învățământ obligatoriu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarul personal al salariatului 2024: ce conține și cât timp trebuie păstrat după plecarea angajatului?

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 August 2024 | 3 | 23590 | Timp de citire: 3 min.

Toți angajatorii au obligația legală de a întocmi, păstra și prezenta inspectorilor de muncă, pentru fiecare dintre salariații încadrați în muncă, un dosar personal care să conțină o serie de acte și documente obligatorii cu datele fiecărui angajat.

Citește articolul

ACCES GRATUIT

În cât timp trebuie să-ți elibereze angajatorul adeverința de salariu sau de vechime în muncă?

Rebeca Bașuț în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 August 2024 | 4 | 40599 | Timp de citire: 2 min.

Cadrul legal în vigoare stabilește că angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ce documente trebuie eliberate fostului salariat, indiferent de cum a încetat relația de muncă

avocatnet.ro în Resurse umane
15 August 2024 | 3 | 62080 | Timp de citire: 2 min.

La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât de utilă este înscrierea repartizării timpului de muncă în Revisal? Iată un caz care ne arată utilitatea

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iulie 2024 | 0 | 4404 | Timp de citire: 4 min.

Deși unele aspecte în privința elementelor esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadrul CIM, uneori contractele nu respectă aceste dispoziții și sunt fie incomplete, fie completate eronat. Un aspect care, la prima vedere, nu pare foarte important, este repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii. Deși în mod normal vorbim de precizări pe care ar trebui să le regăsim în CIM, precizarea repartizării timpului de muncă neputând fi prinsă doar în fișa postului, răspunsul primit de la un inspectorat teritorial de muncă demonstrează cum prevederile legii le scapă până și celor la care ne uităm „ca să luăm lumină”.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ordinea este „contract, Revisal și apoi muncă”. Ce riscă angajatorii care nu o respectă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Iunie 2024 | 0 | 4807 | Timp de citire: 2 min.

Legea stabilește că angajatorii au obligația de a încheia și de a înregistra contractele individuale de muncă înainte ca angajații să înceapă efectiv activitatea. Conform Codului muncii, prestarea oricărei activități de către lucrător presupune, anterior, încheierea unui contract individual de muncă, care să fie semnat de ambele părți și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților (Revisal) cel târziu cu o zi lucrătoare înainte de începerea activității. Ignorarea acestor obligații sau formalități, cum le-ar numi mulți, atrage sancțiuni severe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă acord prime ocazional angajaților, trebuie să le și declar undeva, în afară de declarațiile fiscale?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Martie 2024 | 0 | 2751 | Timp de citire: 4 min.

Primele acordate angajaților nu pot avea caracter de surpriză și nici nu pot fi date pe criterii discriminatorii. Orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului, pe lângă salariu, ar trebui în mod normal să fie cuprinse în contractul individual de muncă. Desigur, dacă ele nu sunt prinse la nivel contractual, angajatorul păstrându-și astfel posibilitatea de a le acorda când dorește, se pune întrebarea: trebuie să le declar sau nu în Revisal? Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Ce informații poate solicita angajatorul despre viitorul angajat și de la ce punct încolo putem vorbi de o încălcare a legii?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Martie 2024 | 0 | 2072 | Timp de citire: 4 min.

Un lucrător află că fostul angajator a înregistrat eronat în Revisal temeiul legal al încetării contractului său de muncă, generând astfel confuzie și potențiale consecințe negative în procesul de angajare ulterior al lucrătorului. În ciuda erorii inițiale, situația se complică odată ce un alt angajator solicită informații la ITM despre acel angajat și le și primește, ceea ce ridică un semn de întrebare cu privire la corectitudinea și respectarea literei legii de chiar cei care ar trebui să se asigure de respectarea ei. Citește articolul