avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1236 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Act normativ: LEGE nr 196 / 2018

Act normativ: LEGE nr 196 / 2018

ACCES PREMIUM

Care este tratamentul fiscal aplicabil veniturilor realizate de asociațiile de proprietari din închirierea spațiilor deținute

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Decembrie 2021 | 5194 | Timp de citire: 2 min.

Orice asociație de proprietari poate închiria spațiile aflate în proprietatea comună, demers din care obține venituri ce îi aparțin și care, dacă sunt folosite pentru îmbunătățirea utilităților și a eficienței clădirii ori pentru întreținerea și repararea proprietății comune, sunt considerate, potrivit legislației fiscale, venituri neimpozabile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Îți poți recupera fondul de rulment plătit când vinzi apartamentul

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2021 | 4 | 14698 | Timp de citire: 1 min.

Fondul de rulment reprezintă unul dintre cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari ce trebuie plătit de către proprietarii apartamentelor. Cel de-al doilea face referire la fondul de reparații. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Chiar dacă restant la întreținere e chiriașul, proprietarul va fi cel executat silit

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Septembrie 2021 | 2 | 14512 | Timp de citire: 2 min.

Nu de puține ori, la încetarea relației cu proprietarii, chiriașii lasă în urmă datorii la cheltuielile de întreținere. Răspunzător pentru ele este, conform legii, proprietarul, care poate fi chiar executat silit de către reprezentanții asociației de proprietari pentru recuperarea lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proprietarul este cel care trebuie să plătească fondul de rulment și fondul de reparații, nu chiriașul

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2021 | 7 | 63997 | Timp de citire: 2 min.

Plata sumelor ce alimentează cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari – fondul de rulment și fondul de reparații – este o obligație ce revine proprietarilor de apartamente, nu chiriașilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Asociația de proprietari poate stabili, în anumite condiții, penalități de până la 0,2% pe zi pentru întârzierile la plata întreținerii

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2021 | 12 | 11173 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care cheltuielile de întreținere nu sunt achitate în termen de 30 de zile de la scadență, asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante, care pot fi de cel mult 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca totalul penalităților să poată depăși suma la care s-au aplicat, potrivit legislației asociațiilor de proprietari. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Achitarea întreținerii poate fi făcută și prin plăți parțiale

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 August 2021 | 6 | 17058 | Timp de citire: 2 min.

În practică, relațiile dintre reprezentanții asociației și proprietarii de apartamente pot fi uneori tensionate și pot chiar depăși limitele legii. Spre exemplu, o situație des întâlnită este cea în care administratorul nu acceptă decât plata întregii facturi sau o condiționează de plata sumelor pentru fondurile speciale ale asociației, respectiv fondul de rulment și cel de reparații. Legal, nu poate face acest lucru. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Banii din fondul de rulment al asociațiilor de proprietari nu pot fi folosiți pentru reparațiile de la bloc

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2021 | 5 | 25612 | Timp de citire: 2 min.

Printre alte obligații pe care legea le impune asociațiilor de proprietari, le regăsim și pe cele referitoare la constituirea și utilizarea fondului de rulment și a fondului de reparații. În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Datoriile locatarilor către asociația de proprietari se prescriu în termen de trei ani

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 August 2021 | 15 | 47639 | Timp de citire: 2 min.

Deoarece legislația asociațiilor de proprietari nu stabilește altfel, datoriile unui locatar la bloc către asociația de proprietari din respectivul imobil se prescriu în termenul general stabilit de Codul civil, respectiv în trei ani. Datorii pot apărea atunci când vine vorba despre neplata cotelor ce revin fiecărui locatar din cheltuielile asociației, legate, în principal, de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Niciun proprietar de apartament la bloc nu poate fi exceptat automat de la plata unor cheltuieli comune. Scutirile pot fi decise doar cu acordul celorlalți proprietari

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
8 August 2021 | 5 | 37808 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă nu folosesc o parte din proprietatea comună, de exemplu, liftul, potrivit legislației asociațiilor, proprietarii de apartamente la bloc nu pot fi exceptați, în mod automat, de la plata cheltuielilor aferente. În schimb, exceptarea de la plata unor cheltuieli comune se poate stabili, în cazul unor proprietari de apartamente la bloc, prin hotărâre a adunării generale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Președintele asociației de locatari se alege dintre proprietarii de apartamente din bloc și nu poate fi angajat

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 August 2021 | 28 | 63636 | Timp de citire: 2 min.

După cum stabilește legislația din domeniu, o asociație de proprietari nu poate funcționa fără un președinte. Acesta este ales dintre proprietarii de apartamente din imobil și nu poate fi angajat. În plus, nu poate fi ales nici dintre locatarii blocului, dacă nu este și, cel puțin, coproprietar al unui apartament din bloc. Citește articolul