Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Motivarea unui raport de inspecție fiscală este esențială, în conformitate cu prevederile legislației fiscale, iar, în lipsa acesteia, respectivul act administrativ fiscal poate fi anulat, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă contribuabilul trebuie să precizeze clar acest lucru în cadrul contestației fiscale, pentru a aduce situația la cunoștința Fiscului, care nu poate acționa decât în limitele sesizării care i-a fost înaintată. Citește articolul
Deși, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ar urma să se mute de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), până atunci, structurile din cadrul ANAF se ocupă de contestațiile fiscale, potrivit legislației în vigoare. Astfel, pentru a preîntâmpina soluții diferite din partea organelor fiscale, contribuabilii trebuie să țină cont că e important să menționeze concret ceea ce contestă, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Mai exact, dacă se are în vedere cuantumul dobânzii, de exemplu, acest lucru trebuie specificat în mod clar, nefiind suficientă mențiunea conform căreia modul de calcul aplicat inițial nu a fost corect. Citește articolul
Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, urmează să fie operaționalizat curând, potrivit unui OUG publicat joi în Monitorul Oficial. Deși se anunțase inițial că sistemul ar trebui să funcționeze de la 1 octombrie, acesta va deveni operațional în cel mult 30 de zile de la momentul publicării, adică până pe data de 6 noiembrie 2021. Sistemul va viza inițial relația firmelor cu statul, în domeniul achizițiilor publice, iar ulterior va viza relația între firme, fiind opțional în ambele cazuri. Citește articolul
Potrivit recentelor modificări ale legislației fiscale, în cazul desființării unui act administrativ fiscal, refacerea inspecției fiscale poate fi realizată, în mod excepțional, de către aceeași echipă care l-a încheiat, în cazul în care nu este posibil ca o altă echipă să facă acest lucru. În acest context, este de reținut că inspecția refăcută trebuie să se limiteze la situația inițială de fapt, fără a face noi impuneri, potrivit unor explicații recente ale reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, pot fi administrate mijloace suplimentare de probă, care nu au fost prezentate la prima inspecție, dacă sunt apreciate ca fiind necesare. Citește articolul
Companiile se pot aștepta, pe final de 2021 și început de 2022, la controale fiscale care să vizeze, printre altele, deductibilitatea serviciilor și a bunurilor degradate, prețurile de transfer sau abandonarea investițiilor, au opinat specialiștii NNDKP la o conferință de fiscalitate organizată miercuri. Citește articolul
În contextul în care, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale se va muta de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), acest demers va facilita o abordare unitară a legislației fiscale, dar și un timp mai scurt de soluționare a contestațiilor, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Citește articolul
Din acest an, cheltuielile din tranzacțiile cu entități din țările considerate necooperante din punct de vedere fiscal (doar anexa 1) sunt nedeductibile la stabilirea impozitului pe profit. Asta în măsura în care tranzacțiile n-au un scop economic. În acest context, e important de știut că lista țărilor necooperante a fost modificată recent pentru a doua oară în 2021. Citește articolul
Companiile vor fi obligate să declare în mod public locul unde își realizează profiturile și plătesc impozitul. Măsura a trecut zilele acestea de Consiliul Uniunii Europene și este o concretizare a unei propuneri de directivă ce data din 2016, menită să crească transparența și să determine dacă multinaționalele achită taxele potrivite în fiecare jurisdicție unde își desfășoară activitatea. Și până acum acestea erau obligate să raporteze ce profituri realizează și unde, doar că, excepție făcând cele din SUA, declarațiile lor nu erau publice. Citește articolul
Terminarea lunii septembrie și începerea lunii octombrie 2021 aduc o trecere de la mecanismul temporar de eșalonare simplificată la plată la mecanismul permanent. Pe scurt, datornicii la Fisc vor putea cere eșalonarea simplificată numai pe regulile din Codul de procedură fiscală, regulile din Ordonanța de urgență a Guvernului 181/2020 urmând să-și piardă aplicabilitatea (pentru cererile noi, nu și pentru cele deja depuse până la 30 septembrie). În acest sens, autoritățile au stabilit unele reguli tranzitorii importante pentru cei care au accesat mecanismul până acum sau care urmează să-l acceseze în viitor. Citește articolul
Cei care, la sfârșitul anului 2020, dețineau în proprietate mașini, clădiri sau terenuri datorează statului, în 2021, impozit pentru fiecare dintre proprietățile amintite. Aceste impozite locale se pot achita în două tranșe egale, termenele legale fiind 31 martie și 30 septembrie. Astfel, cei care nu au plătit, pentru tot anul, până la primul termen trebuie să achite cea de-a doua tranșă până la cel de-al doilea termen, adică până azi. În caz contrar, riscă majorări de întârziere de 1% pe lună, până la achitarea integrală a impozitelor aferente anului 2021. Citește articolul