Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul
Specialiștii scot în evidență șapte riscuri de avut în vedere în controalele fiscale privind prețurile de transfer. Printre altele, este vorba despre pierderile operaționale, ajustările voluntare de final de an care reduc profitabilitatea, variațiile semnificative ale profitabilității sau serviciile intragrup. În același timp, pentru viitor se anticipează un „apetit” în creștere al autorităților pentru ajustările de prețuri de transfer. Citește articolul
Nu cu mult timp în urmă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat o acțiune de evaluare a conformității în declararea domiciliului fiscal de către o parte dintre acționarii/asociații companiilor românești, fiind cunoscută deja existența (scriptică)/ înregistrarea mai multor firme la aceeași adresă. ANAF a invocat în motivația de evaluare, respectiv în comunicarea oficială către public emisă în luna august 2025, faptul că firmele care își declară domiciliul fiscal la adrese la care nu pot exista condiții decente, pentru desfășurarea unor activități lucrative, prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ. Citește articolul
În articolul de față sintetizăm principalele riscuri și recomandări de avut în vedere, de către contribuabilii care fac parte din grupuri de firme, atunci când vine vorba de servicii, redevențe și finanțări intragrup. Citește articolul
În contextul majorării impozitului pe veniturile din dividende din 2026, companiile caută alternative mai convenabile, din punct de vedere fiscal, la distribuirea dividendelor. Însă specialiștii avertizează că unele practici discutate în prezent în mediul de afaceri se pot dovedi periculoase pentru contribuabili și ar trebui evitate. Citește articolul
Funcția fiscală trece printr-o perioadă de schimbări extrem de rapide, determinate nu doar de un context economic global care s-a complicat foarte mult în ultimii 4-5 ani, ci și de apariția inteligenței artificiale (AI), consultanța fiscală fiind printre primele domenii care au apelat la soluții de tip AI. Dacă într-o primă fază totul s-a redus la analiza datelor, acum s-a ajuns deja la soluții care vin să înlocuiască sarcinile repetitive, lasând timp consultanților pentru analiza proactivă a datelor fiscale și construcția unor soluții mai bune și mai aplicate pentru clienți. Citește articolul
În ultimii trei ani, autoritățile au apăsat serios pedala de accelerație atunci când vine vorba de impozitarea veniturilor din dividende. În acest context, mulți acționari/asociați se întreabă dacă există alternative mai convenabile, din punct de vedere fiscal, la distribuirea de dividende. Citește articolul
Al doilea pachet al reformei fiscal-bugetare dorite de noul Guvern conține și un proiect de lege cu o multitudine de modificări la codurile fiscale, pentru care răspunderea a fost asumată luni în Parlament. Totodată, vorbim și de modificări majore privind societățile. Citește articolul
În cadrul controalelor derulate de Fisc, dreptul contribuabilului de a fi ascultat are o importanță aparte. Audierea intervine înainte de a se lua decizii, tocmai pentru a evita, dacă este cazul, consecințe nefaste pentru cel verificat. Citește articolul