Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică începând cu anul acesta și în România, ca urmare a transpunerii în legislația locală a Directivei europene 2.523/2022, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Inițiativa are la bază pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscală internațională coordonată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Citește articolul
Raportul anual asupra fiscalității în Uniunea Europeană 2024, publicat recent de Comisia Europeană, oferă o analiză detaliată a sistemelor de taxare din statele membre, evidențiind atât progresele, cât și provocările cu care acestea se confruntă. Reducerea gap-ului de conformare la TVA rămâne o prioritate majoră pentru România, iar implementarea completă și eficientă a măsurilor de digitalizare și reformă fiscală este esențială pentru îmbunătățirea conformării fiscale și reducerea evaziunii. O provocare, atât pentru România, cât și pentru alte state membre, vizează evoluțiile din piața muncii și colectarea în viitor a taxelor pe muncă, în contextul în care extinderea telemuncii și utilizarea inteligenței artificiale pot schimba modul în care funcționează principiul rezidenței fiscale. Citește articolul
Din moment ce din anul 2024 se aplică atât un impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) la impozitul pe profit (măsură națională), cât și un impozit minim global (măsură internațională), una dintre nelămuririle din spațiul public era dacă IMCA se ia în calcul la stabilirea impozitului minim global. Potrivit unui reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF), răspunsul este da, acesta fiind în linie cu opinia fiscaliștilor. Citește articolul
Pentru o identificare mai ușoară a situațiilor în care o companie datorează impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sau impozitul minim global (IMG), specialiștii de la PwC România au conturat patru scenarii bazate pe situațiile în care există profit sau pierdere. Citește articolul
Din declarațiile recente ale reprezentanților Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) reiese că anul 2024 va fi unul sărac în noutăți fiscale majore. Autoritățile spun că se vor concentra mai ales pe analizarea sistemului fiscal, pentru a vedea ce mai trebuie optimizat, însă modificări majore vom mai vedea abia după anul curent. Citește articolul
Impozitul minim global, ce vizează multinaționalele și grupurile naționale mari, se aplică din 2024 și în România. Deși acesta face referire la trei reguli distincte de impozitare a marilor afaceri, doar una dintre ele este, de fapt, de interes pentru jurisdicția României - impozitul suplimentar național. Citește articolul
Din 2024 se aplică impozitul minim global, ce vizează, în esență, multinaționalele și grupurile naționale mari. În acest context, specialiștii recomandă începerea pregătirilor încă de pe acum, deoarece vorbim de o legislație foarte complexă și greu de aplicat în practică. Citește articolul
Un aspect important în legătură cu impozitul minim global de 15% este că acesta se aplică în paralel cu impozitul pe profit național de 16%, subliniază specialiștii de la PwC România. Cu alte cuvinte, nu putem exclude impozitul minim global dacă deja plătim impozitul pe profit și nici nu putem exclude impozitul pe profit dacă începem să plătim impozitul minim global. Prin impozitul minim global se face o verificare finală a impozitării locale în România. Citește articolul
Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul