avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 406 soluții astăzi
Acasă Subiect: regulament intern
Subiect: regulament intern
ACCES PREMIUM

Este obligat angajatorul să răspundă sesizărilor și reclamațiilor salariaților?

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Iulie 2022 | 0 | 3026 | Timp de citire: 4 min.

Salariații au dreptul de a putea transmite sesizări și reclamații firmei, însă pentru ca acest drept să fie pus în practică, angajatorul trebuie să stabilească, în urma consultării cu subordonații, o procedură clară și ușor de parcurs. Lipsa unor astfel de dispoziții din cadrul regulamentului intern va duce la restrângerea sau chiar înlăturarea dreptului salariaților de a se adresa angajatorului, ce poate duce chiar la un conflict de muncă în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Transpunere directivă UE

Noi informații vor trebui incluse, de către angajatori, în regulamentul intern

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
17 Iunie 2022 | 0 | 4715 | Timp de citire: 2 min.

Informații legate de preaviz și de politica generală de formare a salariaților vor trebui introduse în regulamentul intern al companiilor, potrivit unei propuneri legislative ce vizează transpunerea unor reguli europene. Mai mult, va fi introdus un termen fix în care regulamentul intern să fie adus la cunoștința salariaților, care nu există în momentul de față în Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Microîntreprinderile ar trebui să se pregătească din timp pentru reintroducerea obligației de a avea regulament intern și fișe de post

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Iunie 2022 | 0 | 6112 | Timp de citire: 8 min.

Chiar dacă nu este încă oficială revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și de a comunica persoanei selectate în vederea angajării, dacă ne raportăm la debutul relației de muncă sau un contract aflat în executare, dacă este vorba despre o modificare a funcției sau a felului muncii, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să le pregătească din timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern și fișa postului vor redeveni obligatorii la microfirmele cu până la nouă salariați

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Mai 2022 | 2 | 4451 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă prin lege de către Parlament. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern vor fi anulate și se va reveni la obligativitatea celor două documente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Transparența în cazul evaluărilor profesionale și cum ar trebui să procedeze microîntreprinderile care au renunțat la regulamentul intern

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2022 | 0 | 634 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă aspectele generale care au legătură cu desfășurarea relației de muncă, cum ar fi buna-credință, consensualitatea, consultarea și informarea reciprocă a participanților, unele informații vor fi furnizate angajatului chiar anterior încheierii contractului de muncă, iar printre ele regăsim atribuțiile specifice postului și criteriile de evaluare. Atunci când criteriile și procedura nu sunt prevăzute nicăieri, procedura de evaluare este din start viciată.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firma poate sista acordarea tichetelor de masă dacă nu-și mai permite financiar această cheltuială

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 3067 | Timp de citire: 3 min.

Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, în baza Legii nr. 165/2018, acestea putând fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare. Esențialul este că aceste tichete se pot acorda, nu trebuie acordate. Decizia aparține angajatorului, care poate ajunge în situația în care să nu și le mai permită financiar, ceea ce înseamnă că va sista acest beneficiu extrasalarial, iar pentru asta nu are nevoie de acceptul angajaților.  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Organigrama societății, un document foarte important în anumite situații. Un exemplu în care angajatorul a pierdut un proces din cauza acesteia

Dan Nastase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Februarie 2022 | 0 | 2099 | Timp de citire: 5 min.

Deși nimic nu-l obligă pe angajator în mod direct să aibă organigramă, aceasta să fie la zi și să reflecte realitate pe care acesta o are și o dorește în firmă, există situații care-l obligă indirect pe acesta să o aibă - altfel, se poate afla în situația în care, așa cum s-a întâmplat într-o speță prezentată în materialul de mai jos, să nu poată să-și susțină corespunzător intențiile în fața instanței. Înainte de a prezenta însă cazul concret, să facem o trecere în revistă a situațiilor în care legea ne trimite la necesitatea acestui document intern: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum stabilești regulile acordării concediului de odihnă la nivelul departamentului sau unității

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
7 Februarie 2022 | 0 | 1227 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii prevede că perioadele în care salariații își pot lua concediu de odihnă (CO) într-un an se stabilesc în baza unor programări stabilite de angajator până la finele anului anterior. Totuși, aceste programări nu sunt obligatorii, cele mai multe companii lăsându-le angajaților libertatea de a-și stabili pe cont propriu și în urma unei înțelegeri amicale între colegi când vor să plece în concediu. Dacă, totuși, plecarea simultană în CO a anumitor angajați dintr-un departament sau unitate ar putea duce la un impas în activitatea firmei, angajatorul are tot dreptul să stabilească o serie de reguli ce trebuie urmate, iar cel mai bine este să o facă în scris, nu verbal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Topul celor mai importante zece noutăți apărute în 2021 în zona relațiilor de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
30 Decembrie 2021 | 0 | 3514 | Timp de citire: 3 min.

Al doilea an de pandemie a adus o accelerare a procesului de digitalizare a relațiilor și documentelor de muncă. Legea telemuncii a fost adaptată nevoilor actuale, contractele de muncă au putut fi încheiate de la distanță, cu ajutorul semnăturii electronice, dar au fost și majorate sau introduse noi amenzi care vizează angajatorii. Le prezentăm pe toate în acest top al modificărilor din acest an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Modificările aduse Codului muncii în 2021: De la introducerea semnăturii electronice, la amenzi și obligații noi și reglementarea muncii “la gri”

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 0 | 3633 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii a suferit nu mai puțin de nouă modificări în acest an. De la eliminarea unor obligații referitoare la documentele de muncă, la introducerea semnăturii electronice în relațiile de muncă, noi amenzi și obligații, le prezentăm pe toate în ordinea apariției lor de la începutul lui 2021. Citește articolul