Concediile de odihnă se realizează, ca regulă, conform unor programări anterioare, convenite între părți, iar cererile de concediu ar trebui depuse cu cel puțin 60 de zile înainte de efectuarea acestuia. Firește că asta nu se întâmplă întotdeauna. Într-un context precum e acesta al solicitării concediului de către salariat, avem ocazia să vedem și importanța comunicării corecte și documentate între angajator și angajat, precum și de ce comunicarea în afara unor reguli clare și opozabile angajaților poate duce la conflicte de muncă. Citește articolul
Pauza de masă este obligatorie pentru salariații care lucrează mai mult de șase ore pe zi, conform Codului muncii. Aceasta trebuie prevăzută în regulamentul intern sau în contractul colectiv de muncă și nu este inclusă în durata normală a timpului de muncă. Includerea sa în cele opt ore de muncă e unul dintre aspectele cele mai frecvent chestionate de angajați: „de ce trebuie să stau la muncă nouă ore, dacă programul meu e de opt, din moment ce legea îmi conferă dreptul la pauză de masă?”. Citește articolul
Printre elementele obligatorii dintr-un regulament intern se numără și procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților. Chiar dacă se folosesc sau nu de această opțiune, ea trebuie să figureze în regulamentele din toate unitățile. Citește articolul
Chiar și dacă acordă beneficiul celor patru zile de telemuncă pe lună angajaților cu copii de până în 11 ani, tot e nevoie de un minim formalism pentru acordarea acestuia. Vorbim, mai exact, de aspecte ce țin de completarea contractelor, de regulamentele interne și nu numai. Citește articolul
Formalitățile indicate de lege în cazul întocmirii și aducerii la cunoștință a regulamentului intern nu primesc întotdeauna cea mai multă atenție din partea angajatorului. Pentru că ideea de consultare nu implică un acord din partea celui consultat, de pildă, ea ajunge să se reducă la „bifarea” unor documente. Citește articolul
Pentru prevenirea hărțuirii la locul de muncă, angajatorii trebuie mai întâi să se asigure că angajații lor sunt suficient informați: știu ce înseamnă discriminare, ce înseamnă hărțuire, ce comportamente sunt prohibite, ce comportamente ar trebui evitate, ce sancțiuni riscă, cui să se adreseze dacă au ceva de sesizat ș.a.m.d.. Plecăm de la conținutul regulamentului intern și vedem ce prevederi sunt obligatorii, între altele. Citește articolul
Chiar dacă trebuie să fie destul de transparenți față de angajați în privința beneficiilor și avantajelor acordate pe lângă salariu, nu e nevoie ca angajatorii să fie extrem de preciși în privința sumelor pe care le oferă angajaților sub forma acelor beneficii sau avantaje. Este cazul tichetelor de masă, unde dacă angajatorul este extrem de precis în privința sumelor în contractele de muncă, riscă să fie nevoit să facă adiționale de două ori pe an. Citește articolul
Simpla precizare că în unitate există un regulament intern și că acesta li se aplică angajaților nu este suficient. Formalitățile privind regulamentul intern încep cu întocmirea lui și merg până la situația fiecărei angajări în parte, când în prima zi de lucru, fiecărui nou angajat trebuie să i se prezinte regulamentul intern. Același formalități impuse la întocmire trebuie reluate și în cazul fiecărei completări ce se face în textul regulamentului. Citește articolul
În luna ianuarie, unora dintre angajatori le revin obligații suplimentare, aduse de legi care au intrat în vigoare spre finele anului precedent. Diverse completări în regulamentele interne, negocieri colective și proceduri noi de pus în funcțiune. Iată cele mai importante repere ale începutului de an: Citește articolul
Revenirea în situația în care toți angajatorii au obligația de a întocmi un regulament intern, după o întrerupere de aproximativ 18 luni în care microîntreprinderile au fost exceptate, readuce pe lista priorităților acest document. Deși este, în realitate, alături de contractul colectiv de muncă, un izvor intern specific de dreptul muncii, iar elementele sale sunt importante și reflectă chiar unul dintre drepturile angajatorului, cel de a stabili organizarea și funcționarea unității, uneori există tentația de a „bifa” obligația formal.
Citește articolul