Act normativ: LEGE nr 455/2001
ACCES PREMIUM
Ghid ANAF: Ce formalități trebuie să facă persoanele fizice atunci când cer sau depun acte la autoritățile fiscale
Persoanele fizice autorizate (PFA) care desfășoară activități economice în mod independent, persoanele fizice care exercită profesii liberale, asocierile și alte entități fără personalitate juridică și persoanele fizice trebuie să prezinte, la momentul solicitării a diverse documente precum cazierul fiscal, certificatul de atestare fiscală, certificatul de stabilire a rezidenței fiscale, ori la momentul înregistrării în scopuri de TVA, o serie de acte care trebuie completate, depuse sau prezentate autorităților, potrivit unui ghid publicat astăzi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vă prezentăm, în continuare, care este documentația aferentă principalelor documente de interes pentru PFA-uri și pentru celelalte categorii de contribuabili amintite mai sus, în conformitate cu ultimele actualizări intervenite în anul 2021. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Dan Năstase
în
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Octombrie 2021 | 1259 | Timp de citire: 4 min.
În cazul subcontractării, cine răspunde pentru neplata salariilor? Ce prevede acum legea și ce voia Guvernul să prevadă în Codul muncii
7 Octombrie 2021 | 1259 | Timp de citire: 4 min.
Deși anunțată inițial și aflată în dezbatere, modificarea Codului muncii în privința restanțelor salariale datorate de contractantul principal din raportul de prestări servicii nu a fost adoptată prin OUG nr. 117/2021. În faza de proiect a ordonanței regăseam definirea lanțului de subcontractare și aspectele referitoare la răspunderea pentru neplata salariilor. Chiar și în lipsa acestora, avem însă răspunsul la întrebare în prevederile mai generale, ale Codului civil. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Ce mențiuni trebuie să aibă un CIM în care semnarea documentelor de muncă se face exclusiv electronic
În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Dragoș Niculescu
în
Redactor coordonator, avocatnet.ro
1 Septembrie 2021 | 2 | 19666 | Timp de citire: 2 min.
UPDATE Contractul pentru vânzarea mașinilor va putea fi încheiat electronic și trimis online autorităților. Măsura, oficială de vineri
1 Septembrie 2021 | 2 | 19666 | Timp de citire: 2 min.
Actul de vânzare-cumpărare a unui mijloc de transport va putea fi încheiat și în formă electronică, nu numai în format fizic, tipărit, potrivit unei ordonanțe publicate marți în Monitorul Oficial și care se va aplica de vineri. Astfel, în curând, contractul de vânzare-cumpărare auto va putea fi încheiat în format electronic atât între persoane cu domiciliul fiscal în România, cât și între o persoană care stă aici și una ce are domiciliul stabilit în străinătate, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Se schimbă regulile controalelor ITM: De duminică, inspectorii pot cere actele de muncă și înainte să vină la verificări
Introducerea posibilității de a încheia actele de muncă în format electronic, semnate cu semnătură electronică, vine și cu noi reguli de control pentru inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). Astfel, de duminică, inspectorii pot cere angajatorului în avans actele de muncă semnate electronic, înainte să vină efectiv la control. Totodată, avem o precizare clară că inspectorii sunt obligați să accepte actele semnate electronic, fără să le ceară și în format tipărit. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Dragoș Niculescu
în
Redactor coordonator, avocatnet.ro
20 Iulie 2021 | 1 | 9065 | Timp de citire: 2 min.
De-acum, actele de aderare pentru pensiile private și facultative se pot semna și electronic
20 Iulie 2021 | 1 | 9065 | Timp de citire: 2 min.
Înscrierea la un fond de pensii, fie că vorbim despre cele administrate privat (Pilonul II) sau despre cele facultative (Pilonul III), se poate face de-acum inclusiv prin utilizarea semnăturii calificate. Asta, după ce luni au fost oficializate două acte normative ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), ce vizează modificarea normelor privind aderarea și evidența participanților la cele două fonduri de pensii. Citește articolul
ACCES GRATUIT
ASF: Transferul de la un fond de pensii private la altul se face, mai nou, și cu semnătură electronică calificată
Transferul de la un fond de pensii private la altul se poate face, mai nou, inclusiv folosind semnătura electronică calificată, potrivit unei norme a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) publicate miercuri în Monitorul Oficial. Așadar, de-acum, orice persoană care are în vedere transferul de la un fond de pensii private va putea folosi, la alegere, semnătura olografă, semnătura biometrică (cele pe care le prevedea cadrul legislativ din domeniu și până acum) sau semnătura electronică calificată. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Până joi, agențiile de turism trebuie să depună declarația lunară de activitate, altfel riscă o amendă de 10.000 de lei
Agențiile de turism care activează în România și vând pachete de servicii de călătorie au obligația, potrivit legislației în vigoare, de a-și raporta lunar activitatea desfășurată la Ministerul Turismului (MT), până pe data de 15 inclusiv a lunii următoare pentru luna precedentă. Astfel, joi este termenul-limită pentru depunerea declarației de activitate aferente lunii iunie de către agențiile de turism, raportare care se face exclusiv online. Companiile care nu se conformează riscă o amendă de 10.000 de lei. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Simona Voiculescu
în
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Mai 2021 | 2 | 9919 | Timp de citire: 2 min.
Un document semnat electronic își păstrează valabilitatea ca unul semnat olograf doar în mediul electronic
26 Mai 2021 | 2 | 9919 | Timp de citire: 2 min.
O semnătură electronică bazată pe certificat digital calificat are aceeași valoare juridică cu aceea olografă, adică semnătura de mână a unei persoane. Doar că modul cum „funcționează” semnătura electronică face ca documentul semnat cu aceasta să fie valabil în acest sens doar dacă se află în mediul electronic, nu și dacă este imprimat. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Simona Voiculescu
în
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Mai 2021 | 2 | 2223 | Timp de citire: 2 min.
Suportarea cheltuielilor cu semnătura electronică pentru angajați - avantaj de natură salarială?
24 Mai 2021 | 2 | 2223 | Timp de citire: 2 min.
Angajații nu pot fi obligați să folosească semnătura electronică și, cu atât mai puțin, dacă sunt de acord în principiu cu ea, nu pot fi obligați să-și procure serviciul de semnare electronică pentru semnarea actelor la locul de muncă. Nici chiar în acele firme unde firma va achiziționa serviciul și va dori să acorde tuturor semnătură electronică, aceasta nu va putea fi impusă. Cum ar trebui însă firmele să privească aceste cheltuieli pentru angajați - se datorează sau nu impozit și contribuții sociale pentru aceste beneficii? Citește articolul










