avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 872 soluții astăzi
Acasă Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 57 / 2019

Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 57 / 2019

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Parcările publice și private ar putea fi reglementate prin Codul rutier

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
1 Aprilie 2025 | 1454 | Timp de citire: 1 min.

Un proiect de lege recent depus la Senat propune unificarea reglementărilor privind parcările publice și private, în prezent dispersate în șapte acte normative. Inițiatorii subliniază necesitatea acestei abordări unitare din cauza creșterii numărului de autovehicule și a urbanizării accelerate. Proiectul definește clar parcările private și publice, stabilind reguli specifice pentru fiecare, în special în ceea ce privește autonomia proprietarilor de parcări private în gestionarea accesului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Mandate limitate pentru pozițiile de conducere din administrația publică, transformarea unor posturi contractuale și alte modificări importante ce vizează angajații statului

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Martie 2025 | 2766 | Timp de citire: 6 min.

Printr-un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul Dezvoltării joia aceasta sunt propuse modificări ample la nivelul Codului administrativ în ceea ce privește funcția publica. Concret, Guvernul urmărește dezvoltarea unei politici de mobilitate orizontală/prin rotație pentru înalții funcționari publici și funcționarii publici de conducere din administrația publică centrală. Un alt obiectiv al proiectului de lege este structurarea carierei pentru funcționarii publici de execuție din administrația publică centrală și locală, încercându-se, teoretic cel puțin, evitarea politizării în administrația publică. Vizat de modificările din proiect este și personalul contractual. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Autoritățile publice ar fi trebuit să se achite de obligația legală de a transforma din oficiu toate posturile contractuale în funcții publice până în 2020. Decizia ICCJ a apărut în Monitor

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 5 | 5664 | Timp de citire: 3 min.

Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), prin care se clarifică obligațiile autorităților publice privind transformarea posturilor contractuale în funcții publice. Dacă autoritățile nu au îndeplinit această obligație, persoanele angajate pe posturi contractuale pot solicita acum dobândirea statutului de funcționar public. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder ITM-urile își mută atenția pe întreprinderile mici, din 2025. Un aspect ce nu va fi trecut cu vederea: obligația de negociere colectivă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Februarie 2025 | 14756 | Timp de citire: 2 min.

În 2025, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor concentra parte dintre acțiunile de monitorizare asupra întreprinderilor mici, cu 10-49 de angajați, ca parte a unui program de evaluare a respectării legislației privind prevenirea riscurilor profesionale, similar cu cele desfășurate pentru microîntreprinderi în 2023. Conform Anuarului Statistic al României, există aproape 60.000 de astfel de întreprinderi la nivel național, în contextul în care totalul IMM-urilor depășește 1.200.000. Coroborând cu faptul că avem o țintă destul de grea în ceea ce privește gradul de acoperire la nivel național a negocierilor colective și amintindu-ne de faptul că întreprinderile mici sunt obligate prin lege să demareze negocieri colective (obligația se naște de la zece lucrători în sus), ne putem aștepta ca în 2025 să vedem mai multe sancțiuni pentru cei care nu s-au achitat de obligație. Luna aceasta, avocatnet.ro organizează două evenimente dedicate negocierilor colective, disponibile pentru abonații premium complet. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Încetarea de drept a raportului de serviciu în cazul pensionării. Care sunt efectele recentei decizii a Înaltei Curți

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Februarie 2025 | 1 | 10444 | Timp de citire: 4 min.

Recenta clarificare oferită de Înalta Curte în materia funcționarilor publici al căror raport de serviciu a încetat de drept la data pensionării, dar care au continuat să ocupe posturile, în baza acelorași raporturi și cu suspendarea plății pensiei, a stârnit multe întrebări care merită un răspuns: pe de o parte, trebuie să lămurim efectele acestei decizii, iar unul dintre ele este acela că la nivelul instituțiilor/autorităților în care mai există astfel de situații, ar fi timpul să apară constatările privind încetarea raporturilor de serviciu; pe de altă parte, merită analizat în ce măsură actuala lege a pensiilor poate „îngădui” situații similare, care să ajungă până la urmă tot la instanța supremă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu. Este irelevant că funcţionarul cere apoi suspendarea plăţii pensiei. Decizia ICCJ a apărut în Monitor

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 8 | 30055 | Timp de citire: 4 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Consiliile locale NU pot acorda lucrătorilor sporuri sau facilități care nu sunt reglementate de acte normative. Decizia ICCJ, în Monitorul Oficial

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2025 | 4111 | Timp de citire: 2 min.

Personalul din cadrul aparatului de specialitate al primarului și al serviciilor publice de interes local nu pot primi sporuri sau alte facilități prin hotărâre a consiliului local, dacă acestea nu sunt reglementate de alte acte normative, a clarificat Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), printr-o decizie publicată recent în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tot ce trebuie să știi despre adeverința de vechime în muncă în 2025

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2025 | 2 | 31639 | Timp de citire: 4 min.

Adeverința de vechime în muncă este un document esențial pentru lucrători în numeroase contexte. Din acest motiv, este important de știut care sunt obligațiile angajatorilor în privința eliberării acestui document, ce informații trebuie să conțină și cum poate fi obținută în cazul în care angajatorul a intrat în insolvență sau a fost desființat. În plus, angajații trebuie să fie atenți când solicită adeverința întrucât există angajatori care impun tarife pentru eliberarea acestora, deși legea interzice acest lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Câteva schimbări importante pentru activitățile turistice, oficializate

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
23 Decembrie 2024 | 874 | Timp de citire: 2 min.

Guvernul a modificat recent legislația referitoare la turism, introducând o serie de prevederi care vizează atât consumatorii, cât și operatorii economici din domeniu. Noutățile privesc organizarea și desfășurarea activității de turism și vizează aspecte precum protecția turiștilor, funcționarea Organizațiilor de Management al Destinației (OMD) și facilitarea activității hoteliere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce legătură există între durata concediului de odihnă și vechimea în muncă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Octombrie 2024 | 12171 | Timp de citire: 3 min.

Concediul de odihnă este un drept fundamental al angajaților, esențial pentru sănătatea și bunăstarea acestora, iar durata sa ar trebui să fie adaptată și în funcție de vechimea și vârsta lucrătorilor, având în vedere că nevoile de recuperare diferă pe parcursul vieții. În timp ce sectorul public beneficiază de reglementări ceva mai favorabile privind numărul minim de zile de concediu pe măsura vechimii, angajații din sectorul privat au doar posibilitatea de a negocia zile suplimentare. Angajatorii ar trebui să fie conștienți de riscurile asociate cu lipsa odihnei adecvate, care pot afecta nu doar sănătatea individuală, ci și productivitatea generală a organizației. Citește articolul