Un proiect de lege recent depus la Senat propune unificarea reglementărilor privind parcările publice și private, în prezent dispersate în șapte acte normative. Inițiatorii subliniază necesitatea acestei abordări unitare din cauza creșterii numărului de autovehicule și a urbanizării accelerate. Proiectul definește clar parcările private și publice, stabilind reguli specifice pentru fiecare, în special în ceea ce privește autonomia proprietarilor de parcări private în gestionarea accesului. Citește articolul
Printr-un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul Dezvoltării joia aceasta sunt propuse modificări ample la nivelul Codului administrativ în ceea ce privește funcția publica. Concret, Guvernul urmărește dezvoltarea unei politici de mobilitate orizontală/prin rotație pentru înalții funcționari publici și funcționarii publici de conducere din administrația publică centrală. Un alt obiectiv al proiectului de lege este structurarea carierei pentru funcționarii publici de execuție din administrația publică centrală și locală, încercându-se, teoretic cel puțin, evitarea politizării în administrația publică. Vizat de modificările din proiect este și personalul contractual. Citește articolul
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), prin care se clarifică obligațiile autorităților publice privind transformarea posturilor contractuale în funcții publice. Dacă autoritățile nu au îndeplinit această obligație, persoanele angajate pe posturi contractuale pot solicita acum dobândirea statutului de funcționar public. Citește articolul
În 2025, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor concentra parte dintre acțiunile de monitorizare asupra întreprinderilor mici, cu 10-49 de angajați, ca parte a unui program de evaluare a respectării legislației privind prevenirea riscurilor profesionale, similar cu cele desfășurate pentru microîntreprinderi în 2023. Conform Anuarului Statistic al României, există aproape 60.000 de astfel de întreprinderi la nivel național, în contextul în care totalul IMM-urilor depășește 1.200.000. Coroborând cu faptul că avem o țintă destul de grea în ceea ce privește gradul de acoperire la nivel național a negocierilor colective și amintindu-ne de faptul că întreprinderile mici sunt obligate prin lege să demareze negocieri colective (obligația se naște de la zece lucrători în sus), ne putem aștepta ca în 2025 să vedem mai multe sancțiuni pentru cei care nu s-au achitat de obligație. Luna aceasta, avocatnet.ro organizează două evenimente dedicate negocierilor colective, disponibile pentru abonații premium complet. Citește articolul
Recenta clarificare oferită de Înalta Curte în materia funcționarilor publici al căror raport de serviciu a încetat de drept la data pensionării, dar care au continuat să ocupe posturile, în baza acelorași raporturi și cu suspendarea plății pensiei, a stârnit multe întrebări care merită un răspuns: pe de o parte, trebuie să lămurim efectele acestei decizii, iar unul dintre ele este acela că la nivelul instituțiilor/autorităților în care mai există astfel de situații, ar fi timpul să apară constatările privind încetarea raporturilor de serviciu; pe de altă parte, merită analizat în ce măsură actuala lege a pensiilor poate „îngădui” situații similare, care să ajungă până la urmă tot la instanța supremă. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul
Personalul din cadrul aparatului de specialitate al primarului și al serviciilor publice de interes local nu pot primi sporuri sau alte facilități prin hotărâre a consiliului local, dacă acestea nu sunt reglementate de alte acte normative, a clarificat Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), printr-o decizie publicată recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Adeverința de vechime în muncă este un document esențial pentru lucrători în numeroase contexte. Din acest motiv, este important de știut care sunt obligațiile angajatorilor în privința eliberării acestui document, ce informații trebuie să conțină și cum poate fi obținută în cazul în care angajatorul a intrat în insolvență sau a fost desființat. În plus, angajații trebuie să fie atenți când solicită adeverința întrucât există angajatori care impun tarife pentru eliberarea acestora, deși legea interzice acest lucru. Citește articolul
Guvernul a modificat recent legislația referitoare la turism, introducând o serie de prevederi care vizează atât consumatorii, cât și operatorii economici din domeniu. Noutățile privesc organizarea și desfășurarea activității de turism și vizează aspecte precum protecția turiștilor, funcționarea Organizațiilor de Management al Destinației (OMD) și facilitarea activității hoteliere. Citește articolul
Concediul de odihnă este un drept fundamental al angajaților, esențial pentru sănătatea și bunăstarea acestora, iar durata sa ar trebui să fie adaptată și în funcție de vechimea și vârsta lucrătorilor, având în vedere că nevoile de recuperare diferă pe parcursul vieții. În timp ce sectorul public beneficiază de reglementări ceva mai favorabile privind numărul minim de zile de concediu pe măsura vechimii, angajații din sectorul privat au doar posibilitatea de a negocia zile suplimentare. Angajatorii ar trebui să fie conștienți de riscurile asociate cu lipsa odihnei adecvate, care pot afecta nu doar sănătatea individuală, ci și productivitatea generală a organizației. Citește articolul