avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 872 soluții astăzi
Acasă Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 57 / 2019

Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 57 / 2019

ACCES GRATUIT

În cazul anulării unei diplome de studii de care depinde ocuparea unui post, angajatul va trebui să returneze sumele obținute în mod necuvenit

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 Iunie 2024 | 1 | 5135 | Timp de citire: 2 min.

Dacă un act de studii, respectiv o diplomă sau un certificat, care condiționează ocuparea unui post sau obținerea de sporuri salariale este anulat în instanță, angajatul va risca returnarea banilor obținuți în mod necuvenit, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor. Mai exact, în cazul angajaților din mediul privat, în astfel de situații, angajatorul va putea decide dacă recuperează sau nu banii de la salariat, dar, în cazul instituțiilor de stat, acestea vor fi obligate să recupereze acești bani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Proiect adoptat la Senat: Toate documentele transmise prefectului de către autoritățile locale vor trebui să fie în format digital

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Mai 2024 | 936 | Timp de citire: 1 min.

Pentru a reduce cantitatea de hârtie folosită, actele administrative, dar și proiectele de hotărâre vor trebui transmise de autorităţile publice locale către prefect doar în format electronic, după cum apare într-un proiect legislativ adoptat de senatori în ședința de azi. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Apar din nou funcțiile specifice la DGAF

Inspectorii antifraudă vor trebui să treacă anual de verificări psihologice și de integritate

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Martie 2024 | 1197 | Timp de citire: 3 min.

După doar câțiva ani de la eliminarea lor, Guvernul a decis să reintroducă funcțiile specifice la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului. În acest sens, inspectorii antifraudă vor trebui să treacă anual, cel puțin o dată, de verificarea psihologică și de verificarea integrității. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi modificări propuse privind cariera funcționarilor: aspecte legate de vechimea în grad și continuarea raporturilor de serviciu în condiții de egalitate de gen

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Martie 2024 | 1388 | Timp de citire: 2 min.

Guvernul va lua măsuri pentru a clarifica și reglementa anumite aspecte legate de funcționarii publici, prin proiectul unei ordonanțe de urgență ce vizează modificarea și completarea Codului Administrativ. Printre altele, proiectul își propune să completeze niște norme ce lipseau de ceva vreme în Codul administrativ, cum ar fi dreptul funcționarilor publici femei de a continua raportul de serviciu în aceleași condiții cu bărbații. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere: Mandatul aleșilor locali să fie de cinci ani, nu de patru, ca acum

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
14 Februarie 2024 | 909 | Timp de citire: 1 min.

Primarii, viceprimarii ori consilierii locali, printre alții, vor putea ocupa aceste funcții timp de cinci ani, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. În prezent, Codul administrativ stabilește că mandatul aleșilor locali este de patru ani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Proiect retras: Evaluarea performanțelor funcționarilor publici să țină cont și de cunoștințele legate de actele normative prin care li se reglementează activitatea

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 Februarie 2024 | 3318 | Timp de citire: 2 min.

Pe lângă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, procesul de evaluare a performanţelor profesionale ale acestora ar fi trebuit să țină seama și de cunoștințele teoretice pe care le au în legătură cu actele normative care le reglementează activitatea. Modificarea Codului administrativ în acest sens era cuprinsă într-un proiect legislativ apărut spre finalul lui 2023, dar care a fost retras de inițiatori în această săptămână, astfel că nu va ajunge să se aplice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Soluționarea plângerilor de hărțuire: Cum trebuie să procedeze angajatorii și cum se intersectează ancheta cu cercetarea disciplinară

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Decembrie 2023 | 3 | 6144 | Timp de citire: 3 min.

Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Discriminările la locul de muncă

CJUE clarifică: Administrațiile publice pot interzice purtarea semnelor religioase la locul de muncă

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
2 Decembrie 2023 | 1274 | Timp de citire: 2 min.

Pe data de 28 noiembrie 2023, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre care aduce clarificări importante cu privire la posibilitatea administrațiilor publice de a interzice purtarea semnelor vizibile religioase sau filozofice de către angajați. Decizia vine în urma unei solicitări de decizie preliminară făcute de Tribunalul pentru Litigii de Muncă din Liège, Belgia, în cazul unei angajate căreia i s-a interzis să poarte vălul islamic la locul de muncă. În fapt, decizia ilustreză perfect modul în care o măsură aplicată generalizat nu e considerată discriminatorie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care ar trebui să fie procedura în cazul sesizărilor privind faptele de hărțuire la locul de muncă

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Noiembrie 2023 | 6387 | Timp de citire: 4 min.

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor să desemneze o persoană responsabilă sau să constituie o comisie responsabilă pentru primirea și soluționarea sesizărilor de hărțuire. Procedura prin care sunt analizate și soluționate sesizările poate fi atât informală, prin discuții cu superiorii ierarhici sau reprezentanții sindicali care să împiedice repetarea faptelor în viitor, cât și formală, prin înregistrarea sesizărilor și analizarea lor de către responsabilii desemnați, printr-o anchetă ce nu poate să se lungească prea mult în timp și ce presupune întocmirea cel puțin a trei documente cerute de lege. Citește articolul