ACCES GRATUIT
UPDATE: Oficial: Reabilitarea termică a blocurilor se va putea face cu mai puțini bani de la autoritățile locale și asociațiile de proprietari
Legislația privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe a fost modificată, potrivit unei ordonanțe oficializate azi, astfel încât numărul clădirilor reabilitate termic să crească, iar utilizarea fondurilor europene să fie optimizată. Astfel, pentru finanțarea reabilitării termice a blocurilor se vor putea folosi mai mulți bani din fondurile europene nerambursabile și mai puțini din bugetele locale sau cele ale asociațiilor de proprietari. Mai exact, doar 5% din banii necesari reabilitării vor putea proveni din banii autorităților locale sau ai blocului, față de 40% anterior. Totuși, pentru ca măsura să se poată aplica, autoritățile trebuie să aprobe și norme metodologice.
Articolul continuă mai jos
OUG 179/2022, apărută azi în Monitorul oficial, are ca obiect, potrivit inițiatorilor,
„reglementarea unor măsuri care să conducă la creșterea numărului de clădiri renovate energetic și la utilizarea optimă a fondurilor alocate prin Politica de Coeziune pentru realizarea obiectivelor europene și naționale în domeniul eficienței energetice în clădiri”.
La modul concret,
OUG 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe a fost modificată, astfel încât finanțarea reabilitării termice a blocurilor să se facă:
- în cazul regiunilor mai puțin dezvoltate:
- 90% din fondurile europene nerambursabile și din alocații de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul programelor, conform ratei de cofinanțare stabilite prin deciziile Comisiei Europene de aprobare a programelor;
- 5% din alocații de la bugetul de stat în limita sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul Ministerului Finanțelor, reprezentând contribuție suplimentară de la bugetul de stat față de contribuția prevăzută la punctul anterior;
- 5% din fonduri aprobate anual cu această destinație în bugetele locale și/ sau din alte surse legal constituite, precum și din fondul de reparații al asociațiilor de proprietari și/ sau din alte surse legal constituite;
- în cazul regiunilor mai dezvoltate:
- 90% din fondurile europene nerambursabile și din alocații de la bugetul de stat și din bugetele locale, în cazul regiunilor mai dezvoltate, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul programelor, conform ratei de cofinanțare stabilite prin deciziile Comisiei Europene de aprobare a programelor;
- 5% din alocații de la bugetul de stat în limita sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul Ministerului Finanțelor, reprezentând contribuție suplimentară de la bugetul de stat față de contribuția prevăzută la punctul anterior;
- 5% din fonduri aprobate anual cu această destinație în bugetele locale și/ sau din alte surse legal constituite, reprezentând contribuție suplimentară de la bugetul local față de contribuția de la primul punct (cea de 90%), precum și din fondul de reparații al asociațiilor de proprietari și/ sau din alte surse legal constituite.
Anterior, OUG 18/2009 stabilea că finanțarea unor activități ori lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe se poate asigura din fondurile structurale și de coeziune ale Uniunii Europene, după cum urmează:
- 60% din fondurile structurale și de coeziune ale Uniunii Europene și din alocații de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice;
- 40% din fonduri aprobate anual cu această destinație în bugetele locale și/ sau din alte surse legal constituite, precum și din fondul de reparații al asociațiilor de proprietari și/ sau din alte surse legal constituite.
Autoritatea publică locală va trebui să aducă la cunoștința asociațiilor de proprietari posibilitatea finanțării activităților/ lucrărilor în noile condiții, criteriile de acces la acest program de finanțare, precum și
cota de contribuție ce revine asociației de proprietari.
În plus, pentru a echilibra contribuția asociațiilor de proprietari și a stimula astfel promovarea de proiecte pentru creșterea eficienței energetice a blocurilor de locuințe, ordonanța stabilește cota de contribuție proprie a autorităților administrației publice locale de maximum 3% din valoarea proiectului.
Pentru ca măsurile prezentate să se poată aplica, până în 19 ianuarie 2023, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va trebui să aprobe prin ordin norme metodologice de aplicare a dispozițiilor OUG nr. 18/2009.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic & Conformitate,
Fiscal-Financiar-Contabil,
Mediu (EHS – componenta "Environment"),
Vânzări (Commercial - partea de "sales"),
Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement"),
Managementul Riscului & Control Intern,
Responsabilitate Socială & Sustenabilitate (CSR/ESG),
Administrativ & Facilities / Real-Estate,
Strategie & Planificare Corporativă
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 179 / 2022,
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 18 / 2009
Citește mai mult despre
reabilitare,
reabilitare termica,
izolare,
izolare termica,
bloc,
imobile,
asociatie de proprietari
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (1)