Potrivit Deciziei nr. 3/2025, speța implică un grup de polițiști care au solicitat instanței recuperarea drepturilor salariale și a altor beneficii de care au fost privați pe perioada în care au fost puși la dispoziție sau suspendați din funcție. Reclamanții au depus o cerere la Tribunalul Cluj, solicitând actualizarea sumelor primite în urma repunerii în funcție, precum și plata diferențelor salariale și dobânzilor aferente acestor drepturi.
Concret, după ce procedurile penale s-au încheiat în favoarea lor și au fost repuși în funcție, polițiștii au primit sumele corespunzătoare, conform legii, pentru perioada de suspendare. Totuși, aceștia nu au fost de acord cu valoarea sumelor primite, considerând că acestea ar trebui actualizate în funcție de indicele inflației. În plus, au solicitat plata diferențelor salariale care nu au fost corect achitate până la momentul repunerii în funcție, inclusiv dobânzile aferente sumelor restante.
Reclamanții au argumentat că, pe lângă drepturile salariale, și alte beneficii precum concediile de odihnă (care nu au putut fi efectuate pe perioada suspendării) trebuie să fie compensate. De asemenea, ei susțin că, în cazul în care un polițist este repus în funcție, trebuie să i se acorde toate drepturile de care a fost privat (sporul pentru studii superioare, sporul pentru păstrarea confidențialității, etc.), inclusiv pentru perioada suspendării sau punerii la dispoziție.
Astfel, Înalta Curte a fost sesizată pentru a clarifica aplicarea legislației în acest context și pentru a stabili principiile care trebuie urmate în astfel de cazuri. Problema centrală în acest caz a fost legată de modul în care trebuie calculate drepturile salariale ale polițiștilor și dacă trebuie sau nu actualizate cu inflația și inclusiv cum trebuie tratate drepturile compensatorii (de exemplu, concediul de odihnă neefectuat și recalcularea salariilor în funcție de sporuri și alte beneficii).
În decizia sa, ICCJ a stabilit că, atunci când polițistul este repus în funcție după o perioadă de suspendare sau punere la dispoziție, sumele pe care le primește trebuie actualizate conform indicelui de inflație. Aceasta înseamnă că salariile și alte sume achitate în urma repunerii trebuie corectate pentru a reflecta pierderile de putere de cumpărare datorate inflației. De asemenea, polițistul are dreptul la plata dobânzilor legale penalizatoare pentru perioadele în care salariul său nu a fost plătit la termen. Dobânda penalizatoare se va calcula începând cu ziua următoare scadenței fiecărui salariu lunar, adică de la data la care salariul ar fi trebuit plătit și până la data în care banii sunt efectiv achitați.
De asemenea, Înalta Curte a hotărât că polițistul va beneficia de plata retroactivă a unui spor salarial pentru absolvirea unei instituții de învățământ superior, cu diplomă de licență, dacă, în perioada punerii la dispoziție sau suspendării, acesta își desfășura activitatea în domenii corespunzătoare studiilor absolvite.
Totuși, Instanța a precizat că, în perioada în care polițistul a fost pus la dispoziție sau suspendat, nu există obligația de a compensa în bani concediul de odihnă suplimentar neefectuat. Polițistul poate solicita compensarea concediilor de odihnă normale, dar nu și a celor suplimentare, care sunt acordate în condiții speciale (de exemplu, în condiții de muncă mai dificile). Astfel, în cazul în care polițistul nu a putut să își efectueze concediul de odihnă suplimentar în perioada suspendării sau punerii la dispoziție, nu va primi compensații bănești pentru acesta.
„În interpretarea dispozițiilor art. 2729 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, și a dispozițiilor art. 13, art. 16 și art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.578/2002 privind condițiile în baza cărora polițistul are dreptul la concedii de odihnă, concedii de studii și învoiri plătite, concedii fără plată, bilete de odihnă, tratament și recuperare, cu modificările și completările ulterioare, măsura compensării drepturilor de care a fost privat polițistul pe perioada punerii la dispoziție sau a suspendării nu include compensarea în bani a concediului de odihnă suplimentar neefectuat”, se arată în decizie.
Comentarii articol (0)