Implementarea unor noi sisteme de detecție a explozibililor în aeroporturi ar putea elimina restricția referitoare la cantitatea maximă de lichide ce pot fi luate în bagajul de mână, permițând pasagerilor să transporte recipiente mai mari, de până la doi litri. Atingerea acestui deziderat depinde, însă, fie de achiziționarea unor echipamente conforme, fie de resoftarea celor care îndeplinesc cerințele tehnice și se află deja în dotarea unora dintre aeroporturile din România.
Potrivit cadrului legislativ actual - atât la nivel european prin Regulamentul (UE) 2015/1998 - cât și la nivel național prin legislația secundară și Programul Național de Securitate Aeronautică, nu există o obligativitate expresă pentru aeroporturi de a fi dotate cu echipamente care să permită transportul recipientelor cu lichide cu un volum mai mare de 100 ml în bagajul de mână.
În consecință, o astfel de decizie revine exclusiv managementului fiecărui operator aeroportuar în parte, iar responsabilitatea pentru costurile și procedurile de achiziție a acestor echipamente este asumată de fiecare dintre aceștia.
De exemplu, la Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău, costurile achiziționării echipamentelor de securitate cad în sarcina aeroportului, iar prețurile urmează să fie stabilite printr-o licitație publică. Aeroportul Bacău ne-a transmis că, respectând standardele și reglementările în vigoare, are în vedere adaptarea la aceste noi standarde atunci când cadrul normativ și o creștere semnificativă a fluxului de pasageri o vor impune.
La nivel național, există deja o prezență a sistemelor avansate. Cinci aeroporturi românești Cluj, Timișoara, Sibiu, Craiova și Maramureș - dețin deja sisteme de detectare a explozibililor la bagajele de cabină. Mai mult, la Aeroportul Internațional Henri Coandă din București, precum și la Aeroportul Maramureș, astfel de echipamente de securitate sunt în curs de instalare și testare.
Compania Națională Aeroporturi București ne-a comunicat faptul că a încheiat un contract pentru livrarea de echipamente de control de securitate, iar procesul de instalare și punere în funcțiune se desfășoară în două etape. Ridicarea restricțiilor privind lichidele este condiționată de finalizarea integrală a acestor operațiuni, fiind estimată cel mai târziu în primul trimestru al anului 2026 pentru Aeroportul Henri Coandă.
Cu toate acestea, regula privind lichidele, aerosolii și gelurile, limitate la maximum 100 ml, a rămas în vigoare pe aproape toate aeroporturile. Această situație se datorează unei restricții temporare impuse de Comisia Europeană în vara anului 2024, din motive tehnice, asupra noilor sisteme de detectare a lichidelor. Chiar și aeroporturi precum cel din Iași, dotat cu echipamente performante de control al pasagerilor și bagajelor achiziționate prin proiecte cu finanțare europeană, nu pot ridica această restricție, deoarece echipamentele actuale nu permit scanarea lichidelor în acest scop. Aeroportul Iași urmărește, conform unei informări trimise avocatnet.ro, dotarea cu sisteme de ultimă generație pentru controlul lichidelor, investiția necesară fiind estimată la peste un milion de euro pentru un astfel de sistem.
La începutul lunii, conform digi24.ro, două aeroporturi (Iași si Sibiu) au anunțat renunțarea la limita de 100 ml de lichid în bagajele de mână.
Comentarii articol (0)