Începând cu luna iunie, reglementarea autoexcluderii de la jocurile de noroc, instituită prin Ordinul 79/2025, stabilește atât modalitatea de procesare a solicitărilor făcute în acest sens, cât și implicațiile pentru operatorii licențiați, care pot fi atât de natură financiară, cât și procedurală.
Mai mult, autoritatea în domeniu, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), are la dispoziție cadrul legal necesar pentru monitorizarea modului în care sunt respectate prevederile referitoare la excludere.
Din acest punct de vedere, responsabilitatea principală a organizatorilor este de a se asigura că persoanele incluse în baza de date gestionată de ONJN nu mai au acces la locațiile de joc.
Conform actului normativ menționat, odată ce o persoană își dă acordul unilateral pentru autoexcludere și este înscrisă în baza de date a Oficiului, măsura devine efectivă și opozabilă organizatorilor la o zi calendaristică după înscriere, începând cu ora 00:00 a zilei următoare. Din acel moment, operatorii au obligația legală de a verifica baza de date și de a interzice accesul persoanei respective la serviciile pe care le oferă.
Cea mai strictă prevedere, care afectează direct operatorii, vizează procesul de încetare a măsurii. Cererile de retragere a consimțământului – documentul prin care se anulează acordul inițial – se depun exclusiv la ONJN. Orice cerere de retragere a consimțământului depusă la un organizator de jocuri de noroc este declarată nulă și nu produce efecte juridice.
Această interdicție a fost introdusă pentru a evita situațiile în care deciziile sunt luate „la cald” sau sub presiunea ori influența operatorilor. Operatorii nu sunt abilitați să primească astfel de cereri, nu au voie să le folosească și nu le pot transmite către ONJN.
Nerespectarea acestor prevederi atrage răspunderea contravențională a organizatorilor. Un exemplu al severității sancțiunilor pe care ONJN le poate aplica este controlul desfășurat luna aceasta la un operator din Pitești, unde s-a aplicat sancțiunea maximă prevăzută de lege, în valoare de 100.000 lei.
OUG 77/2009 prevede amenzi cuprinse între 50.000 și 100.000 lei pentru nerespectarea următoarei prevederi: „organizatorii de jocuri de noroc sunt obligați să nu permită accesul în incinta locațiilor în care se desfășoară activități de jocuri de noroc persoanelor autoexcluse și indezirabile care se regăsesc în baza de date privind persoanele autoexcluse și indezirabile, creată, gestionată și actualizată permanent de către ONJN, bază de date la care organizatorii de jocuri de noroc au acces în timp real”.
Amenda a fost aplicată deoarece operatorul a permis unei persoane autoexcluse să participe la jocuri și, mai mult, i-a pus la dispoziție, în sala de joc, o cerere de retragere a consimțământului - practică interzisă de lege.
Pe lângă interdicția de a interveni în procesul de anulare, operatorii au și obligații procedurale privind solicitările inițiale: dacă primesc o solicitare de autoexcludere, sunt obligați să o transmită în original către ONJN în termen de două zile lucrătoare, împreună cu o copie a actului de identitate al solicitantului, asigurându-se că solicitarea este conformă cu modelul specificat în anexa normei.
În contextul eforturilor legislative viitoare, președintele ONJN, Vlad-Cristian Soare, a declarat: „faptul că încă întâlnim asemenea practici demonstrează disprețul unor operatori față de lege. Vom aplica sancțiuni ferme și vom continua controalele până când toți organizatorii vor înțelege că regulile se respectă, nu se negociază.
Totodată, am susținut introducerea în lege a unei perioade de cool-off, în care persoanele care aleg să se autoexcludă să nu își poată retrage consimțământul în respectiva perioadă.
Un astfel de amendament a fost inclus în proiectul legislativ L94/2025, adoptat deja de Senat, și sper că se va regăsi și în forma ce va fi adoptată de Camera Deputaților.
De asemenea, prin același proiect de lege, am propus eliminarea diferențelor dintre retail și online, astfel încât procedura de autoexcludere să fie unică și unitară, gestionată printr-o singură bază de date centralizată la nivelul ONJN”.
Comentarii articol (0)