Angajatorul se trezește în situația în care anumite sarcini de lucru nu mai pot fi îndeplinite de un angajat, acesta lipsind temporar de la locul de muncă din diverse motive sau plecând de la locul de muncă și nefiind posibilă înlocuirea sa imediat. Practic, singura soluție pe care o are la îndemână angajatorul ar fi să pună unele dintre acele sarcini în responsabilitatea altcuiva din firmă. Dar în ce măsură poate fi modificată fișa postului unui alt salariat, unilateral chiar? Dacă angajatul respectiv ajunge să presteze muncă suplimentară din cauza noilor sarcini impuse? Discuția preluării temporare a unor sarcini de lucru este destul de amplă și particularitățile situațiilor sunt foarte importante. Iată însă câteva repere pentru angajatorii care ajung în astfel de situații și pentru angajații cărora li se cere preluarea noilor atribuții: Citește articolul
Un proiect de directivă europeană ar urma să oblige angajatorii să comunice în anunțurile de recrutare și cuantumul salarial aferent. Dacă vi se pare că directiva ar aduce ceva de o noutate absolută, vă înșelați - legislația noastră le cere angajatorilor demult să transmită agenției de muncă, când are un loc de muncă vacant, și cuantumul salariului de încadrare. Citește articolul
Toți navigatorii de la bordul navelor care arborează pavilion român, aflate în proprietate publică sau privată, se vor bucura de mai multe drepturi pentru contractele semnate de-acum încolo, după ce a fost oficializată o OUG, care îi obligă pe armatori să introducă în contractele de angajare standarde minime de protecție socială și obligă proprietarii de nave să asigure condiții minime de muncă la bordul navelor. Citește articolul
Din această săptămână poate fi cerut concediul medical (CM) pentru îngrijirea pacientului oncologic de către salariați. Angajatorii trebuie să știe că dacă sunt îndeplinite condițiile necesare acordării lui, plata indemnizației aferente nu poate fi refuzată, mai ales că ea poate fi recuperată integral de la stat. Mai mult, o dată cu primirea primului CM de acest tip, angajatorul va trebui să țină și evidența zilelor acordate pentru codul de indemnizație 17, similar ca pentru incapacitatea temporară de muncă, sarcină și lăuzie, risc maternal sau îngrijirea copilului bolnav. Citește articolul
Concediul medical pentru îngrijirea pacientului oncologic și adăugarea posibilității de acordare a concediului medical pentru supravegherea și îngrijirea copilului în vârstă de până la 18 ani carantinat sau izolat pentru boli infectocontagioase au fost introduse oficial în legislația concediilor medicale. Important de reținut este că aceste concedii medicale nu afectează numărul total de zile de concediu medical (CM) ce poate fi primite de un salariat pentru incapacitate temporară de muncă sau pentru alte afecțiuni. Citește articolul
Angajatorii trebuie, până la finalul lunii aprilie, să demareze negocierile pentru încheierea contractelor colective de muncă ce au expirat pe durata stării de alertă, acest lucru este important deoarece acele contracte colective mai sunt valabile doar până la 6 iunie. În acest context, prezentăm utilitatea și importanța contractului colectiv de muncă și ce angajatori au obligația de a-l avea. Citește articolul
Pentru deplasările transfrontaliere în Uniunea Europeană (UE) ce presupun detașarea pe teritoriul mai multor state membre firmele trebuie să se asigure că le oferă angajaților detașați, pentru perioadele respective, drepturile salariale minime impuse în acele state - dacă există, desigur. Citește articolul
În contextul unei viitoare legi privind regimul fiscal preferențial aplicabil angajaților din agricultură (mai puțini bani de dat la stat, în fapt) și al aplicării unui salariu minim majorat, de 3.000 de lei, în ce măsură unele firme din agricultură ar putea fi tentate să apeleze la munca zilieră în anumite perioade sau pentru anumite activități? La prima vedere, regimul fiscal al muncii ziliere ar putea fi un motiv solid de a apela la acest tip de lucrători și nu la contracte de muncă. Citește articolul
În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european. Citește articolul
Dacă pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de transport în contul terților (cross-trade) noile reguli impuse printr-o directivă europeană, parte a „Pachetului Mobilitate I” sunt destul de clare - sunt cazuri de detașare transnațională - firmele de transport trebuie să acorde o atenție deosebită transporturilor fără încărcătură, care pot fi și situații de detașare, și excepții de la detașare, de la caz la caz. Citește articolul