Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul
Legea învățământului preuniversitar aduce unele modificări în ceea ce privește răspunderea disciplinară a personalului încadrat în unitățile de învățământ preuniversitar. Noul act normativ intră în vigoare pe 3 septembrie și listează în detaliu abaterile disciplinare pentru care se poate acționa împotriva personalului didactic, stabilind în mod separat regulile pentru răspunderea personalului de conducere și îndrumare. Citește articolul
Chiar dacă nu se află în mod efectiv la locul de muncă, adică în spațiul unde își desfășoară în mod normal activitatea, lucrătorul poate fi tras la răspundere pentru o faptă în legătură cu munca și prin care a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual sau colectiv de muncă aplicabil, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici. Citește articolul
Deși angajatorul are prerogativa sancționării disciplinare, atunci când alege să treacă cu vederea încălcarea disciplinei muncii de către unii angajați, în timp ce pe unii îi sancționează, s-ar putea s-o facă pe criterii care sunt departe de ideea de egalitate de tratament. Citește articolul
Știrea recentă potrivit căreia un angajator și-a sancționat toți angajații „pentru că nu-și fac treaba” și nu le-a plătit salariile la termenul prevăzut în contract este de natură să-i sperie pe lucrători și să le dea angajatorilor de înțeles că pot proceda astfel în anumite situații. Salariul, fiind un element esențial al contractului individual de muncă, nu este nici un privilegiu și nici un instrument cu ajutorul căruia angajatorul ar putea să impună respectarea regulilor de disciplină a muncii ori realizarea, întocmai și la timp, a sarcinilor de serviciu. Citește articolul
De unde acum ceva vreme aveam o prevedere legală ce interzicea expres consumul de alcool în incinta locului de muncă sau prezentarea la program sub influența alcoolului, acum, aspectele ce țin de disciplina muncii sunt lăsate la latitudinea angajatorului - în funcție de specificul unității, al activității sale, stabilește organizarea și funcționarea cum dorește. Cel mai probabil însă, interdicțiile privind consumul de alcool (și alte substanțe) se regăsesc în majoritatea regulamentelor interne. Angajatorul are dreptul să sancționeze disciplinar abaterile angajaților săi, inclusiv printr-o măsură precum e concedierea disciplinară, dacă gravitatea faptelor o impune, însă nu trebuie scăpat din vedere că proba abaterii trebuie să fie suficient de bună cât să convingă un judecător în eventualitatea în care angajatul contestă măsura. Citește articolul
O lege apărută recent va extinde, din iulie 2023, măsurile de debirocratizare pe care instituțiile și autoritățile publice trebuie să le aplice în relația cu persoanele fizice și juridice. În acest context, amintim pașii procedurali pe care o persoană fizică sau juridică trebuie să îi parcurgă pentru a face o sesizare, atunci când o autoritate sau o instituție publică refuză să aplice măsurile de debirocratizare. Citește articolul
Din moment ce fiscalizarea bacșișului este obligatorie, mai nou, pentru restaurante și baruri, salariații care încasează direct acești bani, pentru a evita impozitarea, se expun anumitor riscuri deloc neglijabile, sunt de părere specialiștii. Angajații pot avea probleme atât în relația cu autoritățile, cât și în relația cu angajatorul. Citește articolul
Pentru a economisi timp și a fi mai eficient, un angajator se gândește că în procedura ce vizează o abatere disciplinară anume poate să-l introducă și pe un alt angajat, care se presupune că a comis o altă abatere disciplinară decât cea care face obiectul cercetării demarate, astfel încât să-i sancționeze pe amândoi prin aceeași procedură. Doar că, în speță, angajatorul trece peste mai multe dintre rigorile impuse în cadrul cercetării disciplinare și riscă să-i împiedice cel puțin unuia dintre angajați exercițiul deplin al drepturilor sale în cadrul unei atare cercetări. Citește articolul
La fel ca și contractul individual de muncă (CIM), regulamentul intern (RI) are o importantă deosebită în relațiile de muncă. Recomandarea specialiștilor în dreptul muncii este ca regulamentul intern să nu fie elaborat doar pentru a se bifa una dintre cerințele legale, ci să fie gândit și adaptat cerințelor fiecărui angajator și activității firmei. Acum că și micii angajatori revin la obligația legală de a avea un regulament intern, chiar dacă au doar unul sau doi angajați, plus că avem câteva modificări la Codul muncii pe cale să fie oficializate, ne-am gândit să readucem în discuție care sunt principalele chestiuni de trecut într-un regulament. Citește articolul