avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 957 soluții astăzi
Salarizare, taxare & relația cu statul

Salarizare, taxare & relația cu statul

ACCES GRATUIT

UPDATE Propunere retrasă: Românii din străinătate să poată cere online, direct în țară, eliberarea cazierului judiciar

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Octombrie 2022 | 1 | 4299 | Timp de citire: 2 min.

Proiectul de lege prin care mai mulți parlamentari voiau ca serviciile publice oferite românilor din străinătate să fie îmbunătățite, prin introducerea unor măsuri de digitalizare și reducere a birocrației, a fost retras de inițiatori, ceea ce înseamnă că măsurile conținute nu se vor aplica. Mai exact, printre altele, de anul viitor, cererile de obținere a certificatului de cazier judiciar ar fi trebuit să poată fi depuse de românii de peste hotare și prin mijloace electronice, direct la secțiile de poliție din țară, nu doar la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, ca acum. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Din 2027, în blocuri vor trebui să existe numai contoare și repartitoare pentru căldură cu citire la distanță

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 22 | 39178 | Timp de citire: 2 min.

Până în 2027, toate contoarele și repartitoarele de costuri pentru energia termică din blocuri vor trebui să permită citirea de la distanță a valorilor înregistrate, potrivit unei ordonanțe apărute vineri. În acest sens, vor trebui instalate doar contoare și repartitoare de căldură cu citire de la distanță, iar dispozitivele deja instalate, care nu pot fi citite de la distanță, vor trebui înlocuite cu unele dotate cu această facilitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum îi ajută pe angajații din micile firme că redevin obligatorii fișele de post

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Octombrie 2022 | 3827 | Timp de citire: 3 min.

Revenirea obligației tuturor angajatorilor de a avea, pentru fiecare angajat în parte, câte o fișă a postului este un aspect extrem de avantajos pentru angajații firmelor mici unde, timp de un an de zile, au fost puși în fața acceptării unor sarcini verbale și unde, practic, felul muncii putea fi schimbat unilateral și discreționar de angajator. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Normele venitului minim de incluziune, oficializate

UPDATE Cum se vor calcula orele de activități la solicitarea primarului, obligatorii pentru menținerea dreptului la ajutorul de incluziune

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 5184 | Timp de citire: 2 min.

Venitul minim de incluziune, ce va cuprinde venitul minim garantat și alocaţia pentru susţinerea familiei, se va aplica, după cum s-a stabilit de puțină vreme, începând cu 1 ianuarie 2024. De la acel moment, cei ce beneficiază de venitul minim de incluziune vor fi obligați să presteze muncă la solicitarea primăriei, altfel riscând să rămână fără acest ajutor. Printr-o hotărâre oficializată acum câteva zile, e stabilită formula de calcul al numărului de ore pentru activitățile ce trebuie prestate la cererea primarului de către beneficiarii venitului minim de incluziune. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Toți cei care suferă de cancer să primească certificatul de handicap încă de la diagnosticare

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 18 | 79043 | Timp de citire: 2 min.

Criteriile actuale care stabilesc încadrarea în grad de handicap doar pentru anumite forme de cancer și doar dacă sunt în stadii avansate de evoluție urmează să fie modificate, printr-un ordin al ministrului Muncii, astfel încât pentru toate formele de cancer să se acorde acest certificat, timp de cinci ani încă de la diagnosticare. De aceeași facilitate urmează să beneficieze și persoanele care au suferit un transplant de organe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE De ce să înregistrezi contractele de închiriere la Fisc, dincolo de obligația legală de a o face, în vigoare de anul viitor

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 4 | 24540 | Timp de citire: 3 min.

În prezent, înregistrarea contractelor la Fisc nu e obligatorie și nu a fost obligatorie câțiva ani, când Guvernul a decis să elimine formalitatea. Tot Guvernul a revenit asupra ideii din 2018 și, la pachet cu alte modificări fiscale adoptate prin ordonanță, a decis că din 2023 toate contractele trebuie înregistrate la Fisc, adică și cele care sunt acum în derulare și vor fi și anul viitor. Chiar și dincolo de obligația aceasta legală, care poate, la prima vedere, nu-i va interesa pe unii dintre cei vizați, există un mare avantaj pentru cel care dă în chirie atunci când înregistrează contractul la Fisc. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE E oficial: Taxa de salubritate se poate modifica oricând în timpul anului. Tarifele maxime ce pot fi aplicate celor care nu colectează separat

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
3 Octombrie 2022 | 13 | 20412 | Timp de citire: 3 min.

Modul de stabilire a taxelor de salubrizare a suferit modificări, la nivel de reglementare, după ce o ordonanță a intrat în vigoare vineri. Una dintre modificările importante pentru utilizatori, adică persoane fizice, asociații de proprietari ori persoane juridice de la care se colectează deșeuri, este că taxa de salubrizare se poate modifica de-acum în timpul anului oricând. Apoi, ordonanța stabilește și aspecte ce țin de tarifele maxime ce pot fi impuse celor care nu încheie contracte pentru salubrizare ori care nu colectează separat deșeurile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

La ce riscuri se expune un angajat care declară funcția de bază la doi sau mai mulți angajatori, ca să primească tichete de masă

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Octombrie 2022 | 5 | 18630 | Timp de citire: 3 min.

Angajații au dreptul să lucreze la mai mulți angajatori, dar nu au dreptul să primească anumite avantaje și colo, și colo. Exemplul cel mai bun: tichetele de masă. Dacă angajatul, chiar cu bună-știință, declară și la un angajator, și la altul că are funcția de bază acolo, primind astfel din două părți tichete de masă, se expune la două tipuri de riscuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE E oficial: Valoarea tichetelor de creșă crește, din octombrie 2022, cu 50 de lei

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Octombrie 2022 | 2 | 4048 | Timp de citire: 1 min.

Tichetul de creșă va avea o valoare de 570 de lei, începând cu luna octombrie 2022, potrivit unui ordin al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) publicat miercuri în Monitorul oficial, ceea ce reprezintă o creștere cu 50 lei față de cuantumul din prezent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legea permite ca banii plătiți pe medicamente în perioada internării să se recupereze. Totuși, procedura nu-i clară, iar banii nu-s ușor de obținut

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
1 Octombrie 2022 | 1 | 3042 | Timp de citire: 2 min.

Legislația momentului stabilește că asigurații ce sunt nevoiți să se interneze într-un spital de stat trebuie să beneficieze de tratament pe tot parcursul perioadei în care sunt bolnavi, iar dacă, în spital, trebuie să-și cumpere medicamente, au dreptul să ceară recuperarea sumelor plătite pentru asta. Cu toate astea, pentru că fiecare spital stabilește modul în care se face decontarea cheltuielilor legate de cumpărarea unor medicamente, în practică, procedura ce trebuie urmată pentru recuperarea banilor nu este ușor de identificat și, în cele mai multe cazuri, banii se recuperează greu. Citește articolul