Pentru a înțelege cum anumite tipuri de achiziții și clauze contractuale (cum ar fi penalitățile sau stimulentele) pot fi verificate de ANAF și ce implicații fiscale pot avea, pentru a gestiona mai bine riscurile din contracte.
Sunt deja aproximativ doi ani de când reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat public faptul că se folosesc de informațiile din declarațiile 406 (care conțin fișierul SAF-T) în verificările la contribuabili. Între timp, specialiștii au putut observa în practică și ce înseamnă, efectiv, acest lucru: de exemplu, cam ce operațiuni observate de inspectori în fișierul SAF-T pot declanșa controale și poate chiar consecințe fiscale neplăcute, din perspectiva TVA. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu cumpărarea echipamentelor și serviciilor necesare firmei, iar articolul îi ajută să înțeleagă ce achiziții sunt acceptate pentru finanțare și cum să le justifice.
Unul dintre motivele frecvente pentru care cererile de finanțare depuse în cadrul programului Start-up Nation sunt respinse la evaluare sau pierd punctaj esențial pentru obținerea ajutorului financiar nerambursabil este încadrarea forțată a investițiilor în categoria cheltuielilor eligibile. Citește articolul
Acest departament primește facturi de la furnizori și trebuie să înțeleagă cum să le primească și să le proceseze corect prin sistemul e-Factura, mai ales când e vorba de contracte cu statul.
Un ghid referitor la facturarea electronică și activitatea instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată principalele aspecte de reținut din cadrul documentului. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care trebuie făcute achizițiile pentru proiect, ce costuri pot fi decontate și că bugetul stabilit nu poate fi modificat ulterior pentru alte cumpărături.
Cu mai puțin de o lună înainte de lansarea primei etape a programului Start-up Nation, viitorii antreprenori nu înțeleg pe deplin felul în care va funcționa cea de-a patra ediție a celei mai așteptate scheme de finanțare din ultimii ani. Cele mai mari confuzii sunt legate de felul în care finanțarea va funcționa: perioada în care investiția trebuie să fie realizată și obligațiile asumate de către antreprenor pe durata de monitorizare a investiției. Citește articolul
Când instituția publică face achiziții de bunuri sau servicii din alte țări europene, departamentul trebuie să știe cum influențează statutul de TVA al instituției aceste tranzacții și ce coduri fiscale trebuie să folosească pentru a evita probleme.
Un ghid oficial privind înregistrarea în scopuri de TVA a instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată ce trebuie să știi din documentul publicat online. Citește articolul
Acest departament cumpără produse sau servicii și semnează contracte cu furnizorii. Articolul îi ajută să verifice partenerii și să se asigure că nu lucrează cu entități sancționate, pentru a evita probleme legale cu contractele.
În ultimii ani, Uniunea Europeană a implementat sancțiuni complexe împotriva Rusiei ca răspuns la războiul din Ucraina, adoptând 16 pachete de măsuri menite să afecteze economia și capacitățile militare ruse. În acest context, România a modificat legislația prin Ordonanța de Urgență nr. 135/2024, care ajustează cadrul național pentru a asigura o implementare riguroasă a sancțiunilor europene. Noile reglementări impun obligații stricte pentru toate persoanele fizice și juridice, inclusiv necesitatea de a efectua evaluări de risc și de a îngheța resursele legate de entități sancționate. În plus, OUG 135/2024 introduce sancțiuni mai severe pentru neîndeplinirea acestor obligații, inclusiv amenzi substanțiale și, în viitor, posibilitatea de a aplica pedepse penale. Este esențial ca firmele să adopte politici interne de monitorizare a respectării sancțiunilor, adaptate la specificul și dimensiunea activității lor, pentru a se conforma noilor cerințe legale și pentru a evita consecințele negative. Citește articolul
Acest departament gestionează contractele cu furnizorii și colaboratorii externi. Este important să înțeleagă riscurile fiscale și legale asociate cu angajarea 'independenților' pentru a se asigura că acordurile respectă criteriile fiscale și nu creează probleme companiei.
Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că produsele cumpărate de la furnizori respectă noile reguli de proveniență, pentru ca firma să nu primească amenzi. Ei sunt cei care verifică sursa materiilor prime.
Regulamentul european privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea unor astfel de mărfuri în spațiul comunitar, dar și exportul acestora către alte piețe, va intra în vigoare la 31 decembrie 2025. Termenul a fost amânat cu un an, astfel că cei implicați în operațiuni cu produsele vizate au la dispoziție o perioadă suplimentară de timp să se pregătească pentru conformare - aspect benefic, având în vedere complexitatea procedurilor pe care le impune reglementarea. În România, pe lângă alte domenii, cum ar fi zona de retail, este anticipat un impact semnificativ asupra industriei auto, în special producția de anvelope din cauciuc. Citește articolul
Se ocupă cu achiziționarea recipientelor și a altor echipamente necesare pentru punctele de colectare a medicamentelor expirate, precum și cu contractele cu firmele de eliminare a deșeurilor.
Spitalele din România vor fi sancționate cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei pentru nerespectarea obligației de a colecta medicamentele expirate și neutilizate de la populație, potrivit unei hotărâre de guvern (HG) publicate recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Regula CBAM schimbă costul și condițiile de import pentru anumite produse, așa că acest departament trebuie să știe cum să cumpere eficient și să negocieze cu furnizorii.
Mecanismul european de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) urmează să fie simplificat, conform inițiativei recente a Comisiei Europene (pachetul Omnibus), cu scopul de a reduce sarcina administrativă pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) și pentru importatorii ocazionali. Inițiativa propune proceduri mai simple de declarare a emisiilor încorporate în produsele vizate de mecanism, termene mai relaxate de raportare pentru operațiunile cu certificate CBAM, dar și circumstanțe pentru reducerea penalităților. Cu toate acestea, 2026 rămâne anul în care începe plata taxei pe carbon. Totodată, recent a apărut un regulament oficial ce detaliază cum se obține statutul de declarant autorizat CBAM. Citește articolul