Se menționează achiziția de active și servicii, care implică procese de cumpărare, precum și semnarea și gestionarea acordurilor de finanțare, esențiale pentru acest departament.
Cea de-a patra ediție a programului Start-up Nation va debuta în curând, după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului de aprobare a procedurii de implementare. Astfel, antreprenorii debutanți, dar și cei care nu sunt la prima afacere, însă îndeplinesc condițiile de eligibilitate, se vor putea înscrie la cursurile de antreprenoriat ce vor debuta în data de 15 aprilie 2025 și-și vor putea depune cererile de finanțare începând cu 1 iunie 2025. În cea de-a doua parte a anului, proiectele vor fi evaluate și selectate pentru finanțare, urmând ca acordurile de finanțare să fie încheiate după data de 15 octombrie 2025. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu redactarea, negocierea și gestionarea contractelor companiei. Înțelegerea a ceea ce face o clauză contractuală abuzivă, mai ales în contextul relațiilor cu clienții sau partenerii, este crucială pentru a evita litigii și pentru a crea contracte solide și corecte.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că o clauză contractuală prin care un tânăr sportiv este obligat să plătească o parte din veniturile sale dacă devine atlet profesionist poate fi considerată abuzivă, în cazul în care nu este redactată într-un mod clar și inteligibil. Instanțele naționale sunt responsabile pentru verificarea acestui aspect, având în vedere și contextul în care a fost semnat contractul. Citește articolul
Acest departament negociază și încheie contracte cu furnizori externi. Este esențial să știe cum să se asigure că și acești furnizori respectă regulile de protecție a datelor atunci când prelucrează informații de la angajați sau clienți ai companiei.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează constant încălcările Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor (GDPR), amendând încălcarea vieții private și a securității datelor personale de către companii, în diverse contexte, inclusiv cel al relațiilor de muncă. Citește articolul
Forumul oferă oportunități de networking strategic și de identificare a potențialilor parteneri sau furnizori noi, inclusiv din zona antreprenoriatului feminin.
România rămâne o economie dominată de IMM-uri, iar puține afaceri reușesc să depășească pragul unei dezvoltări sustenabile și să devină actori de referință pe piață. Economia noastră continuă să ignore una dintre cele mai mari resurse insuficient valorificate: antreprenoriatul feminin. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile de fraudă în achiziții și manipularea contractelor, domenii cheie gestionate de acest departament.
Frauda este o amenințare silențioasă, dar costisitoare, care generează anual pierderi financiare semnificative pentru organizații. Rapoartele Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (Association of Certified Fraud Examiners - ACFE) arată că afacerile din întreaga lume pierd aproximativ 5% din veniturile anuale din cauza fraudei ocupaționale. Cu toate acestea, numeroase organizații subestimează riscurile și recurg tardiv la măsuri de prevenție, în general ca urmare a unor episoade grave. Citește articolul
Menționarea creșterii prețurilor la materiile prime este o informație crucială pentru departamentul care se ocupă cu achizițiile și negocierea contractelor cu furnizorii.
Pentru Romaqua Group, anul 2024 a fost un an bun, în care s-au atins obiectivele în ciuda tuturor dificultăților cu care mediul de afaceri s-a confruntat. Cifra de afaceri a crescut ușor (cu 7%), în principal ca urmare a rezultatelor bune din piață. Atât piața apelor minerale, cât și cea a băuturilor răcoritoare și a berii, în care Romaqua Group este prezentă, au înregistrat ușoare creșteri. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește direct despre regulile de participare la licitațiile publice și cine are voie sau nu să depună oferte, în special când este vorba de parteneri străini. Este important pentru a ști cum să pregătească ofertele și ce parteneri să aleagă.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent că România nu a procedat legal adoptând, în 2021, o ordonanță prin care a exclus din procedurile de achiziții publice operatorii economici din țări terțe fără acorduri de reciprocitate cu UE, întrucât această competență de legiferare aparține exclusiv Uniunii. Decizia creează un precedent juridic clar și puternic, cu impact asupra politicii comerciale și procedurilor de achiziții publice din întreaga UE. Citește articolul
Departamentul se ocupă cu achiziționarea serviciilor pentru companie, iar noile tarife și condiții de călătorie cu trenul trebuie luate în considerare la planificarea și gestionarea cheltuielilor cu transportul.
Începând cu data de 28 martie 2025, vor intra în vigoare noi tarife și condiții pentru transportul feroviar public de călători, conform ultimelor modificări legislative. Un ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii aduce creșteri de tarife pentru abonamente și rezervări, restricții pentru transportul metropolitan (în special limitarea la trenurile Regio), clarificări privind călătoriile gratuite și o perioadă de tranziție pentru biletele deja achiziționate. Citește articolul
Dacă o companie folosește agenții pentru a recruta personal care va munci internațional sau gestionează contracte cu furnizori de servicii de plasare, acest departament trebuie să știe exact ce clauze trebuie să conțină contractele și cum să verifice seriozitatea și conformitatea agențiilor pentru a evita problemele.
Deși pentru mulți dintre oameni munca în străinătate poate fi un răspuns la lipsurile cu care se confruntă, procesul de relocare vine la pachet cu numeroase provocări birocratice și riscuri. În ultimii ani, au fost semnalate numeroase cazuri de exploatare a muncitorilor români peste hotare, adesea facilitată de agenți neautorizați sau anunțuri dubioase pe platformele de socializare. Astfel, înainte de a accepta o ofertă de muncă în afara țării, este esențial ca cei interesați să verifice cu atenție agențiile de recrutare și condițiile contractuale, pentru a evita situațiile neplăcute. Citește articolul
Departamentul de Achiziții și Contracte are nevoie să înțeleagă implicațiile fiscale ale contractelor de închiriere, mai ales când plățile se fac către persoane fizice, pentru a negocia și gestiona eficient aceste acorduri.
Pentru veniturile din chirii plătite de firme persoanelor fizice în 2024, obligațiile fiscale sunt împărțite. Pe de o parte, firmele au declarat și au plătit lunar impozitul în locul persoanei fizice, iar, pe de altă parte, persoanele fizice depun în 2025 declarația unică (și fac plata) numai dacă datorează contribuția pentru sănătate (CASS). Totuși, anul 2025 este unul de tranziție, în ceea ce privește completarea și depunerea declarației unice, în urma modificărilor de acum câteva luni, astfel că puține persoane fizice mai trebuie să depună formularul la 26 mai 2025 pentru veniturile din 2024, dar plata CASS se face ca de obicei. Citește articolul