Departament: Achiziții (Procurement)
Analiză Cine și cât pierde din războiul tarifelor dintre SUA și UE
Posibila creștere a costurilor pentru mărfuri importate ca urmare a tarifelor influențează direct deciziile de achiziții, negocierea contractelor cu furnizorii și căutarea de alternative mai avantajoase.
Cele două continente sunt despărțite de un Atlantic ce oferă multe provocări, iar, de câteva luni, și de aprige dispute tarifare, care par a avea și mai multe necunoscute. Europa, mai exact, țările membre ale Uniunii Europene, și Statele Unite ale Americii, după instalarea noii administrații la Casa Albă sub președinția Trump, se înfruntă, de aproape o jumătate de an, într-un conflict comercial: cu „arma” numită taxe vamale (ultima salvă a fost trasă acum câteva zile - un salt tarifar de la 10% la 50% în direcția UE). Citește articolul
Proiect: Limitarea consumului de combustibil al instituțiilor publice prin monitorizarea deplasărilor bugetarilor prin GPS
Acest departament trebuie să știe că vor fi necesare cumpărări de noi echipamente (sisteme de monitorizare GPS) pentru mașini și să gestioneze procesul de achiziție și contractele cu furnizorii.
O propunere legislativă recent depusă la Senat vizează completarea legislației privind cheltuielile instituțiilor publice și aduce modificări modului în care autoritățile vor gestiona flotele auto proprii. Scopul inițiativei este acela de a limita consumul de combustibil la nivelul sectorului public prin introducerea unor mecanisme stricte de monitorizare și control al deplasărilor pe care le fac aceste vehicule. Citește articolul
Raportările Intrastat 2025: Ce praguri se aplică anul acesta și cum se fac raportările
Departamentul de achiziții este responsabil pentru "introducerile de bunuri" din UE, iar volumul acestor achiziții poate duce la obligația de a completa declarația Intrastat, fiind o sursă importantă de date.
29 Mai 2025 | 1813 | Timp de citire: 4 min.
Ca o regulă generală, important de precizat este faptul că, în anul 2025, toate companiile care efectuează schimburi de bunuri intracomunitare cu alți membri ai Uniunii Europene trebuie să completeze o declarație Intrastat. Totuși, anumite companii sunt exceptate, dacă volumul lor de schimburi intracomunitare nu depășește un prag specific stabilit de fiecare stat membru al UE pentru fiecare an. Citește articolul
Cadastrare gratuită 2025: Cum decurge procesul de înregistrare a tuturor proprietăților din România
Acest departament este interesat de felul în care progresează înregistrarea proprietăților pentru că informațiile cadastrale sunt esențiale atunci când compania vrea să cumpere, să vândă sau să administreze terenuri și clădiri, asigurându-se că toate tranzacțiile sunt sigure și corecte.
29 Mai 2025 | 9 | 25053 | Timp de citire: 2 min.
Prin Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), autoritățile își propun ca toate terenurile și clădirile din țara noastră să fie cadastrate gratuit. Potrivit Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), în momentul de față, activitatea de cadastrare gratuită din cadrul PNCCF se desfășoară în mii de localități din țara noastră, iar aproximativ 65% dintre imobilele din România au fost cadastrate deja. Citește articolul
Contractul de închiriere a unei locuințe în 2025: Ce trebuie să știe proprietarii și chiriașii, inclusiv despre cine suportă anumite cheltuieli
Este esențial pentru gestionarea contractelor de închiriere pentru spații (birouri, depozite) sau echipamente, ajutând la înțelegerea termenilor, obligațiilor și clauzelor de reziliere.
28 Mai 2025 | 1 | 9115 | Timp de citire: 3 min.
Închirierea bunurilor, fie ele mobile sau imobile, este reglementată prin Codul civil. Astfel, acest act normativ stabilește o serie de detalii privind închirierea, inclusiv plata acesteia, durata maximă, obligațiile părților sau în sarcina cui cad reparațiile, dacă este vorba despre închirierea unei locuințe. Citește articolul
Băncile românești și-au aliniat rapoartele de sustenabilitate la CSRD și au ca teme prioritare schimbările climatice și forța de muncă proprie
Referințele la lucrătorii din lanțul valoric și la impactul asupra comunităților sugerează o necesitate de a evalua practicile de sustenabilitate ale partenerilor și furnizorilor, ceea ce influențează deciziile de achiziții și managementul contractelor.
EY a analizat primul val de rapoarte de sustenabilitate conforme cu Directiva CSRD („Corporate Sustainability Reporting Directive”), emise de un eșantion de șapte dintre cele mai mari bănci din România. Principalele observații au relevat că schimbările climatice sunt recunoscute universal ca reprezentând un aspect semnificativ, alături de propria forță de muncă, 100% dintre bănci indicând această temă drept prioritară. Acest consens general subliniază stringența elaborării unor strategii concrete de către bănci, care să se alinieze obiectivelor globale în materie de sustenabilitate și să sporească reziliența față de riscurile climatice. Citește articolul
Raportul Avocatului Poporului privind siguranța rutieră: Cauzele accidentelor grave din ultimii cinci ani și soluțiile propuse
Poate fi util pentru evaluarea riscurilor legate de transportul de mărfuri sau angajați și pentru a include clauze de siguranță în contractele cu furnizorii de servicii de transport sau cu producătorii de vehicule, asigurându-se că serviciile contractate respectă standardele de siguranță.
Un raport publicat de Avocatul Poporului arată că accidentele rutiere grave din ultimii cinci ani sunt rezultatul unui cumul de factori care se repetă constant: de la comportamente riscante în trafic, la deficiențe de infrastructură și lipsa unei coordonări eficiente între autorități. Printre cauzele cel mai des întâlnite se regăsesc viteza excesivă, traversările neregulamentare, depășirile periculoase, utilizarea improprie a acostamentului, precum și starea precară a unor drumuri naționale și autostrăzi. Constatările instituției sunt confirmate în mare parte și de datele statistice recente ale Poliției Române, care arată că, doar în 2023, au fost înregistrate peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 1.500 de decese. Citește articolul
Ajutor pentru plata facturilor la energie: Autoritățile pregătesc un nou mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili
Acest departament se ocupă cu achiziția de energie (electricitate și gaze) pentru companie. Informațiile despre prelungirea plafoanelor de preț și pregătirea unor noi mecanisme de sprijin sunt esențiale pentru negocierea contractelor și gestionarea costurilor cu utilitățile.
26 Mai 2025 | 1 | 8197 | Timp de citire: 2 min.
În 2023, autoritățile au acordat persoanelor cu venituri mici un ajutor financiar pentru plata facturilor la energie. Acum, în contextul în care schema pentru plafonarea și compensarea prețului la energie electrică se aplică doar până la 30 iunie 2025, autoritățile pregătesc un nou mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili, care este programat să intre în vigoare după expirarea plafonării, respectiv după 1 iulie, după cum a răspuns Ministerul Energiei unei solicitări făcute de redacția noastră. Citește articolul
Directiva ViDA: Efectele pentru România privind facturarea electronică și declarația 390. Se reduc radical posibilitățile de fraudă cu TVA intra și interstatal
Se asigură că facturile primite de la furnizori respectă noile cerințe de facturare electronică, în special pentru tranzacțiile transfrontaliere, pentru ca firma să poată deduce TVA-ul în mod corect și să evite blocaje în procesul de achiziții.
Reforma TVA în Era Digitală (așa-numitul Pachet ViDA), în vigoare din 14 aprilie 2025, își propune, pe de o parte, să reducă frauda în domeniul TVA și să simplifice comerțul transfrontalier, dar și să reducă complexitatea administrativă prin implementarea unor cerințe standardizate de raportare digitală, gradual, până în anul 2035. Citește articolul
Procedură detaliată pas cu pas: Cum se face înregistrarea fiscală, la solicitarea notarilor, a nerezidenților fără cod de identificare fiscală
Este important când se încheie contracte sau se fac achiziții de la firme sau persoane din alte țări, pentru a se asigura că acestea au un cod fiscal valid în România, necesar pentru facturare și alte formalități.
26 Mai 2025 | 1122 | Timp de citire: 3 min.
Un nou ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) stabilește o procedură detaliată pentru înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente fără cod de identificare fiscală, la solicitarea notarilor publici. Procesul se desfășoară prin intermediul unei aplicații informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare. Teoretic, acum mai este nevoie de sistemul dedicat, despre care autoritățile n-au anunțat nimic, cel puțin momentan. Iată care sunt principalele aspecte de reținut despre pașii procedurii. Citește articolul










