Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES PREMIUM

GDPR, de la aniversare la reformă: Modificările propuse recent la regulament ar reprezenta un nou capitol pentru protecția datelor în UE

Departamentul administrativ se ocupă de multe sarcini care implică gestionarea documentelor și a datelor. Simplificarea obligațiilor de evidență, așa cum se propune, poate reduce semnificativ volumul de muncă administrativă.

Baciu Partners în 3 Iunie 2025 | 1344 | Timp de citire: 3 min.

Luna mai 2025 a marcat nu doar maturizarea unuia dintre cele mai influente instrumente legislative ale Uniunii Europene, Regulamentul general privind protecția datelor (Regulamentul UE 2016/679 - GDPR), ci și debutul unui nou ciclu de reflecție instituțională asupra eficienței și proporționalității acestuia în raport cu mediul de afaceri. Sub semnul aniversării de șapte ani de la aplicarea efectivă a Regulamentului, Comisia Europeană a lansat un pachet de propuneri menite să reducă povara administrativă pentru operatori, păstrând în același timp exigențele de protecție a datelor cu caracter personal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Ziua națională a bicicletei: Ce obligații și restricții au în prezent, potrivit legislației rutiere, cei ce merg pe bicicletă

Departamentul administrativ poate fi interesat de aceste reguli atunci când planifică sau amenajează spații pentru biciclete (rasteluri, vestiare) la sediul companiei sau când procură biciclete pentru uzul angajaților.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Iunie 2025 | 10 | 19613 | Timp de citire: 4 min.

Codul rutier și regulamentul lui de aplicare stabilesc regulile ce trebuie respectate de către toți participanții la trafic, fie ei motorizați sau nu. Din a doua categorie fac parte și bicicliștii, ce au, atunci când circulă pe drumurile publice, o serie de obligații și de restricții. În condițiile în care pe 3 iunie se sărbătorește în țara noastră Ziua naţională a bicicletei, prezentăm cele mai importante reguli de care trebuie să țină cont bicicliștii atunci când merg pe drumurile publice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 2 - 8 iunie 2025

Menționarea eliminării taxei pentru extrasul de carte funciară obținut online poate fi relevantă pentru gestionarea eficientă a proprietăților sau a spațiilor închiriate de către companie.

avocatnet.ro în 2 Iunie 2025 | 982 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Taxa de obținere a extrasului de carte funciară, pentru propria casă, se elimină de azi și în cazul cererilor făcute online

Acest departament se ocupă de administrarea proprietăților companiei (clădiri, terenuri) și este interesat de costurile și procedurile pentru obținerea documentelor necesare privind aceste proprietăți, direct afectate de eliminarea taxelor.

avocatnet.ro în 2 Iunie 2025 | 16900 | Timp de citire: 2 min.

Cu condiția ca solicitantul să fie chiar deținătorul imobilului, cei ce doresc emiterea extrasului de carte funciară pentru informare nu mai sunt nevoiți să plătească taxa pentru obținerea acestui document, potrivit unui ordin din primăvară al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). În primă fază, respectiv din aprilie, scutirea s-a aplicat în cazul solicitărilor făcute la ghișeu, iar de azi, măsura a fost implementată și în cazul solicitărilor online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemele de supraveghere din unitățile de învățământ NU pot fi folosite pentru a evalua activitatea cadrelor didactice

Acest departament gestionează clădirile și echipamentele, inclusiv sistemele de supraveghere. Ei trebuie să înțeleagă regulile de instalare și utilizare a camerelor, pentru a se asigura că funcționează legal și conform scopului permis.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
30 Mai 2025 | 977 | Timp de citire: 2 min.

Există argumente solide pentru a susține că, deși legislația prevede explicit interdicția utilizării imaginilor captate în scopul evaluării profesionale a cadrelor didactice, riscul folosirii improprii și contrare scopului declarat al monitorizării video în școli nu poate fi exclus în totalitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Limitarea consumului de combustibil al instituțiilor publice prin monitorizarea deplasărilor bugetarilor prin GPS

Acest departament gestionează flota de mașini a companiei și trebuie să știe că va fi obligatoriu să echipeze mașinile cu sisteme de monitorizare și să utilizeze foile de parcurs digitale pentru controlul și justificarea deplasărilor.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
29 Mai 2025 | 1 | 1366 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă recent depusă la Senat vizează completarea legislației privind cheltuielile instituțiilor publice și aduce modificări modului în care autoritățile vor gestiona flotele auto proprii. Scopul inițiativei este acela de a limita consumul de combustibil la nivelul sectorului public prin introducerea unor mecanisme stricte de monitorizare și control al deplasărilor pe care le fac aceste vehicule. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cadastrare gratuită 2025: Cum decurge procesul de înregistrare a tuturor proprietăților din România

Acest departament, care se ocupă direct de administrarea și întreținerea proprietăților companiei (birouri, depozite, terenuri), are nevoie să știe statutul cadastrării pentru a planifica eficient achizițiile, modernizările sau orice alte operațiuni legate de bunurile imobiliare.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
29 Mai 2025 | 9 | 25126 | Timp de citire: 2 min.

Prin Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), autoritățile își propun ca toate terenurile și clădirile din țara noastră să fie cadastrate gratuit. Potrivit Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), în momentul de față, activitatea de cadastrare gratuită din cadrul PNCCF se desfășoară în mii de localități din țara noastră, iar aproximativ 65% dintre imobilele din România au fost cadastrate deja. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Contractul de închiriere a unei locuințe în 2025: Ce trebuie să știe proprietarii și chiriașii, inclusiv despre cine suportă anumite cheltuieli

Este crucial pentru departamentul care se ocupă de administrarea clădirilor și facilităților firmei, inclusiv a spațiilor închiriate, pentru a înțelege drepturile și obligațiile proprietarului și ale chiriașului.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Mai 2025 | 1 | 9140 | Timp de citire: 3 min.

Închirierea bunurilor, fie ele mobile sau imobile, este reglementată prin Codul civil. Astfel, acest act normativ stabilește o serie de detalii privind închirierea, inclusiv plata acesteia, durata maximă, obligațiile părților sau în sarcina cui cad reparațiile, dacă este vorba despre închirierea unei locuințe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Nu se vor mai putea înființa săli de jocuri la parterul blocurilor de locuințe. Măsura a trecut tacit de Senat

Se ocupă cu gestionarea locațiilor și proprietăților firmei. Trebuie să știe unde mai pot fi amplasate săli de jocuri sau ce se întâmplă cu cele existente, pentru a planifica spațiile.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2025 | 3 | 4219 | Timp de citire: 1 min.

Spațiile destinate jocurilor de noroc ar putea fi interzise în clădirile rezidențiale și la parterul celor cu destinație mixtă, potrivit unui proiect legislativ trecut tacit de Senat, după ce n-a fost dezbătut și votat în termenul legal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ajutor pentru plata facturilor la energie: Autoritățile pregătesc un nou mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili

Acest departament gestionează clădirile și facilitățile companiei, unde consumul de energie este o cheltuială majoră. Modificările tarifare sau noile scheme de ajutor influențează direct bugetul alocat utilităților și planificarea operațională.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
26 Mai 2025 | 1 | 8200 | Timp de citire: 2 min.

În 2023, autoritățile au acordat persoanelor cu venituri mici un ajutor financiar pentru plata facturilor la energie. Acum, în contextul în care schema pentru plafonarea și compensarea prețului la energie electrică se aplică doar până la 30 iunie 2025, autoritățile pregătesc un nou mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili, care este programat să intre în vigoare după expirarea plafonării, respectiv după 1 iulie, după cum a răspuns Ministerul Energiei unei solicitări făcute de redacția noastră. Citește articolul