Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)
Declarația unică
Chiria plătită de chiriaș acoperă sau nu cheltuielile cu utilitățile? Se poate merge pe oricare variantă, dar atenție la detalii
Ajută la înțelegerea implicațiilor financiare și fiscale ale contractelor de închiriere pentru proprietăți, oferind o perspectivă utilă pentru companiile care dețin sau gestionează spații și doresc să înțeleagă mai bine cum sunt structurate costurile și veniturile din chirii.
Atunci când vorbim de declararea (prin D212) și taxarea veniturilor din chirii, cum este corect să se procedeze cu cheltuielile cu utilitățile: acestea se includ sau nu în chiria plătită de chiriaș? Iată ce răspunde un specialist: Citește articolul
Jurisprudență utilă
Concedierea pentru absențe nemotivate, menținută în instanță - lecții dintr-o speță cu final neașteptat
Acest departament este relevant pentru că se ocupă adesea de înregistrarea prezenței angajaților (pontaj) și de asigurarea comunicării oficiale, cum ar fi trimiterea convocărilor sau notificărilor, aspecte cruciale în cazurile disciplinare.
21 Mai 2025 | 1 | 9739 | Timp de citire: 6 min.
O dispută juridică privind o concediere disciplinară a parcurs un traseu sinuos prin instanțele de judecată, culminând cu o decizie a curții de apel ce merită o atenție deosebită. Absența nemotivată a angajatului de la serviciu lovește chiar în „inima” raportului de muncă, iar cazul de față reconfirmă faptul că angajatorii nu sunt lipsiți de pârghii în fața abaterilor disciplinare ale angajaților, inclusiv a absențelor nemotivate. Citește articolul
Rabla 2025: Ce sume pot cere primăriile și instituțiile publice pentru cumpărarea de mașini noi și în ce condiții
Gestionează parcul auto al companiei și coordonează achiziția de noi vehicule, asigurându-se că sunt respectate cerințele programului Rabla.
21 Mai 2025 | 1 | 6663 | Timp de citire: 2 min.
Printre categoriile de beneficiari ai programului Rabla, prin care se poate primi sprijin de la stat pentru cumpărarea de mașini noi, se numără, potrivit noului ghid al programului, și primăriile sau instituțiile publice. Acestea nu trebuie să respecte una dintre condițiile importante ale programului pentru a obține finanțarea, respectiv nu trebuie să caseze mașini vechi, și pot solicita până la 25 de ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere. Citește articolul
UPDATE Oficial: Cabinetele medicale vor putea furniza servicii în cadrul persoanelor juridice pentru angajații proprii, nu doar în cadrul instituțiilor publice
Dacă o companie decide să înființeze un cabinet medical intern, acest departament va fi responsabil de găsirea, amenajarea și administrarea spațiilor necesare pentru funcționarea acestuia.
O lege apărută marți în Monitorul Oficial vizează completarea ordonanței privind înființarea și organizarea cabinetelor medicale prin includerea unor noi forme de furnizare a serviciilor medicale. Una dintre modificări vizează funcționarea cabinetelor în cadrul persoanelor juridice pentru angajații proprii, în cadrul serviciilor interne de prevenire și protecție, în contextul în care normele actuale prevăd această posibilitate doar pentru instituțiile publice. Citește articolul
Taxa pe stâlp: Ce trebuie să știi despre calcularea, declararea și plata impozitului pe construcții aferent anului 2025
Acest departament se ocupă de clădirile și proprietățile companiei. Articolul este relevant pentru a înțelege cum sunt taxate construcțiile și ce obligații există în legătură cu ele, mai ales în cazul contractelor de închiriere sau administrare.
20 Mai 2025 | 27179 | Timp de citire: 4 min.
Impozitul pe construcții (supranumit taxa pe stâlp) a fost reactivat, începând cu anul 2025, prin OUG 156/2024. În acest context, reunim în sinteza de astăzi principalele aspecte pe care contribuabilii persoane juridice ar trebui să le știe, din moment ce se apropie termenele pentru declarare și plată. Citește articolul
Poate ajută pe cineva
Un plan simplu pentru ca România să nu piardă trenul AI
Articolul menționează aplicabilitatea inteligenței artificiale în administrație și propune cursuri pentru funcționari, sugerând modalități prin care AI poate îmbunătăți eficiența și procesele administrative generale.
Dacă tot e vremea priorităților, îmi permit să vin și eu cu o sugestie. Cred că, sus, printre primele lucruri de gândit pe termen scurt, ar fi și o strategie practică, aplicabilă imediat, prin care forța de muncă și mediul economic din România să fie pregătite pentru evoluția AI din această perioadă. Cu rezultate în 6 luni, nu în 6 ani. Citește articolul
Școlile ar trebui să aibă o procedură internă bine documentată dacă folosesc sisteme de supraveghere și trebuie să fie transparente cu măsura
Acest departament se ocupă de gestionarea clădirilor și spațiilor companiei, inclusiv de instalarea, întreținerea și buna funcționare a echipamentelor de supraveghere fizică.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în anumite condiții. Școlile care iau în calcul o astfel de măsură au obligația de a elabora o procedură internă detaliată, care să reflecte atât drepturile și responsabilitățile elevilor, părinților și angajaților, cât și cerințele impuse de legislația privind protecția datelor cu caracter personal. Această procedură trebuie să fie transparentă și ușor accesibilă tuturor celor vizați. Citește articolul
Ce trebuie să știe elevii și părinții în cazul în care în școală sunt montate sisteme de supraveghere audio-video
Acest departament se ocupă de partea practică a instalării camerelor, de locul în care sunt amplasate în cadrul clădirilor companiei și de întreținerea sistemelor de supraveghere.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în condițiile în care există un risc crescut de violență documentat. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, implică prelucrarea de date cu caracter personal și atrage obligații clare din partea școlilor. De la spațiile unde pot fi montate camerele, la cine are acces la înregistrări și în ce condiții pot fi păstrate datele, actul normativ oferă un cadru detaliat menit să protejeze drepturile elevilor și să asigure respectarea regulilor privind protecția datelor. Citește articolul
Interviu De ce schimbări are nevoie HoReCa: Simplificarea legislației și fiscalitatea corectă sunt esențiale
Articolul menționează direct problema autorizațiilor de funcționare și diferențele de tratament între locații de dimensiuni diferite. Aceasta afectează direct modul în care sunt gestionate spațiile, permisele și costurile administrative ale firmei.
Beneficiar al unui entuziasm postpandemic rezultat din dorința oamenilor de a ieși din casă și de a se distra, domeniul HoReCa a cunoscut o serioasă creștere în perioada 2022 - 2023. Datele furnizate de Institutul Național de Statistică indică, începând cu anul trecut, o temperare a acestei tendințe. Despre cum se resimte această schimbare în industrie, care sunt principalele provocări legislative și fiscale cu care se confruntă operatorii din domeniu, ce modificări legislative ar fi necesare pentru a sprijini dezvoltarea sectorului și cum se adaptează antreprenorii din HoReCa la contextul actual am discutat cu Radu Savopol, Președintele Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) și Cofondatorul „5 to go”. Citește articolul
Impozitul pe construcții: Regulile speciale pentru contribuabilii care folosesc un an fiscal diferit de cel calendaristic
Acest departament se ocupă de proprietățile și clădirile firmei și trebuie să știe cum sunt impozitate acestea, pentru a putea furniza informațiile necesare și a înțelege costurile asociate cu deținerea sau administrarea clădirilor.
15 Mai 2025 | 1639 | Timp de citire: 3 min.
Noua formă a impozitului pe construcțiile speciale, ce este cunoscut în spațiul public drept taxa pe stâlp, vine cu reguli speciale pentru firmele care folosesc un an fiscal diferit de cel calendaristic. Iată ce trebuie știut. Citește articolul










