avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 722 soluții astăzi
Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES PREMIUM

Agenda lunii mai pentru companii și PFA-uri - principalele repere de reținut

Articolul include detalii despre trecerea la carduri virtuale pentru biletele de valoare, despre noul sistem vamal (NCTS5) care necesită înregistrare online și despre fișierul SAF-T, toate implicând gestionarea datelor și a sistemelor informatice ale companiei.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
1 Mai 2024 | 1317 | Timp de citire: 2 min.

Luna mai 2024 aduce termene fiscale importante pentru contribuabili. Dincolo de obișnuitul termen pentru situațiile financiare pe anul precedent și obișnuitul termen pentru declarația unică, anul acesta contribuabilii mijlocii trebuie să înceapă depunerea anuală a fișierului SAF-T (pentru active). Iată reperele lunii: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Raportarea CESOP, oficializată: Evidențele despre plățile transfrontaliere către comercianții online se transmit prin D396, iar primul termen este 30 aprilie

Acest departament este responsabil cu asigurarea funcționalității sistemelor necesare pentru a pregăti și trimite electronic noua declarație, inclusiv utilizarea platformelor și programelor menționate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Aprilie 2024 | 3732 | Timp de citire: 3 min.

Procedura de punere la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, care include și modelul declarației necesare (396), a fost oficializată luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu doar o zi înainte de primul termen de raportare. Este vorba despre o nouă raportare fiscală, supranumită CESOP, care se depune trimestrial începând din 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 29 aprilie - 5 mai 2024

Menționează termene pentru raportări fiscale complexe (cum ar fi SAF-T și CESOP) care necesită adesea adaptări ale sistemelor IT pentru colectarea și transmiterea datelor, asigurând că tehnologia este pregătită pentru aceste cerințe.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
29 Aprilie 2024 | 472 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legea prestatorilor casnici: Platforma electronică este funcțională și toți cei interesați se pot înscrie

Dat fiind că este vorba de o platformă electronică, acest departament trebuie să analizeze modul în care funcționează sistemul, cum sunt protejate datele utilizatorilor și ce măsuri de securitate cibernetică sunt necesare.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
27 Aprilie 2024 | 4 | 2120 | Timp de citire: 2 min.

Platforma electronică de evidență a activităților casnice, unde se pot înscrie beneficiarii, prestatorii, dar și angajatorii care vor să ofere ca beneficiu angajaților tichete pentru ca aceștia din urmă să plătească prestatori de munci necalificate în gospodărie este, în sfârșit, funcțională. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Cele 34 de activități casnice pentru care prestatorii sunt plătiți de beneficiari prin bonuri valorice, oficializate. Unele vizează îngrijirea persoanelor dependente

Acest departament este interesat de funcționarea platformelor electronice guvernamentale și de modul în care datele sunt gestionate și securizate în cadrul acestora.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Aprilie 2024 | 2 | 4688 | Timp de citire: 3 min.

Printr-o ordonanță publicată joi seara în Monitorul Oficial Legea prestatorilor casnici este modificată pentru o mai bună atingere a scopului acesteia. Astfel, activitățile casnice ce pot fi prestate pentru gospodăriile beneficiarilor de către prestatori în schimbul tichetelor de activități casnice sunt în număr de 34, cu opt în plus față de ce se propusese inițial la Ministerul Muncii. Cele adăugate pe ultima sută de metri sunt, practic, munci necalificate prestate pentru persoanele dependente. O noutate a ordonanței recent publicate e că îngrijitorii informali pot fi considerați, în anumite condiții, prestatori casnici în sensul Legii 111/2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder ONG-urile trebuie să depună bilanțurile pe 2023 până pe 29 aprilie. Ce noutăți majore sunt de reținut

Articolul menționează formulare electronice și softuri specifice (PDF, JAVA) pentru depunere, precum și platforma e-guvernare. Departamentul IT ar fi interesat să se asigure că sistemele tehnice funcționează corect și că se pot utiliza aceste instrumente pentru depunerea rapoartelor.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
26 Aprilie 2024 | 2 | 14885 | Timp de citire: 2 min.

Formularele electronice pentru situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2023 pentru ONG-uri, ce au fost puse recent la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie transmise autorităților fiscale până pe 29 aprilie 2024. Totodată, amintim că ONG-urile trebuie să țină cont anul acesta și de unele noutăți legate de bilanțuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhitectura birocratică a angajatorilor: ce punem în CIM-uri, ce punem în regulamente sau doar în diverse politici interne

Articolul vorbește despre politicile interne privind prelucrarea datelor personale și folosirea semnăturii electronice. Departamentul IT și Protecția Datelor este interesat să se asigure că aceste politici sunt implementate corect și că datele sunt în siguranță.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Aprilie 2024 | 2069 | Timp de citire: 6 min.

Prevederile ce trebuie să se regăsească în contractele de muncă sau în regulamentele interne sunt, înainte de toate, cele cerute în mod esențial de lege. Peste acestea, orice altceva este o prevedere pe care angajatorul o trece în contract, în regulament sau într-o politică internă pentru că e utilă, îl avantajează sau chiar îl protejează în eventualitatea unui conflict de muncă. În rândul chestiunilor pe care trebuie să le punem în contracte, nivelul de detaliu face adesea obiectul întrebărilor celor care se ocupă de redactarea lor: ar trebui trecute toate sumele sau cât de detaliată trebuie să fie secțiunea X sau Y? În contracte, multe dintre prevederi nu pot fi modificate decât cu acordul părților, iar asta face diferența dintre detaliu și generalitatea care bifează o obligație legală. În schimb, regulamentele și politicile interne sunt acte asupra cărora angajatorul are ultimul cuvânt, chiar dacă își consultă angajații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Angajatorii sunt obligați să desemneze un responsabil pentru situațiile de hărțuire. Când e nevoie de o comisie întreagă?

Articolul menționează confidențialitatea și protecția datelor personale ale celor implicați în cazurile de hărțuire (GDPR). Departamentul IT asigură că aceste date sunt gestionate în siguranță, mai ales în cazul angajaților care lucrează de acasă și primesc informările digital.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Aprilie 2024 | 16181 | Timp de citire: 4 min.

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și hărțuirii morale la locul de muncă se aplică atât în sectorul public, cât și în cel privat și impune obligații angajatorilor pentru a crea un mediu de lucru sigur și respectuos. Din 17 aprilie, angajatorii nu mai pot invocat motive pentru lipsa metodologiei conforme cu noua reglementare. Aceasta prevede, printre altele, inclusiv numirea unei persoane responsabile sau a unei comisii pentru primirea și soluționarea plângerilor/sesizărilor, dar nu se oferă precizări cu privire la numărul exact de angajați sau funcționari pentru a decide între un responsabil unic sau o comisie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

SGR: De ce automatele de colectare refuză ambalaje conforme

Se ocupă de buna funcționare a sistemelor informatice (cum ar fi bazele de date ale automatelor de colectare RVM) și de corectitudinea datelor folosite, pentru a preveni erorile de înregistrare și recunoaștere a ambalajelor.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
24 Aprilie 2024 | 21 | 32149 | Timp de citire: 2 min.

Pe măsură ce dezvoltarea Sistemului garanție-returnare (SGR) se consolidează, apar diverse sincope în derularea sa. Majoritatea problemelor se dovedesc a fi de natură tehnică sau logistică, astfel încat se poate ajunge în situația ca automatele de colectare să refuze primirea ambalajelor SGR. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O nouă provocare pentru contribuabili: Notificările despre neconcordanțe între facturile din e-Factura și deconturile de TVA

Departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele firmei sunt pregătite să comunice cu noile sisteme ale ANAF (e-Factura, e-TVA) și că informațiile sunt gestionate în siguranță.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Aprilie 2024 | 21394 | Timp de citire: 4 min.

În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților. Citește articolul