Trecerea la carduri virtuale implică soluții digitale. Departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele folosite sunt sigure, funcționează corect și protejează datele personale ale angajaților.
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul
Acest departament este responsabil pentru asigurarea infrastructurii tehnologice necesare telemuncii (conexiune la internet, echipamente IT) și pentru securitatea datelor și a sistemelor informatice folosite de angajații care lucrează de la distanță.
Analiza pe care se bazează acest material are la bază opiniile celor trei categorii posibile de salariați - cei care nu și-au desfășurat activitatea niciodată în regim de telemuncă, cei care își desfășoară în prezent activitatea în regim de telemuncă și cei care au/au avut un regim mixt (adică acel tip de program nou-introdus în cadrul art. 118 alin. 7 din Codul muncii - organizarea flexibilă a timpului de muncă prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, cunoscut mai mult ca regim hibrid). De asemenea, fiind în discuție opinii personale ale celor în cauză, exprimate fie în spațiul public, fie în cadrul unor discuții informale, avem în vedere un nivel ridicat de subiectivism, acesta fiind mai puțin evidențiat în cazul celor care lucrează în regim hibrid, aceștia având posibilitatea reală de a compara cele două (chiar trei) situații. Citește articolul
Acest departament este responsabil de securitatea datelor personale, inclusiv a celor medicale, și este interesat de modul în care confidențialitatea este asigurată și cum funcționează verificarea online a calității de asigurat.
Asigurații în sistemul național de sănătate beneficiază, potrivit unei noi ediții a unui ghid conceput de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), de o serie de drepturi, dar, pe de altă parte, au și anumite obligații. De pildă, au obligația de a se înscrie pe lista unui medic de familie, dar au dreptul de a alege orice medic de familie doresc. Citește articolul
Acest departament este responsabil de sistemele informatice ale companiei, inclusiv de implementarea și funcționarea sistemului e-Factura, și trebuie să știe cum să gestioneze situațiile speciale de facturare pentru a asigura că facturile electronice sunt corect generate și validate.
Legislația nu prevede actualmente dacă persoanele impozabile care au codul de TVA anulat trebuie să emită facturi cu TVA pentru operațiunile taxabile și, automat, dacă trebuie să le transmită în sistemul e-Factura, atrage atenția Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă recentă către Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Acest departament se ocupă de sistemele informatice ale firmei și de implementarea soluțiilor pentru raportările digitale (e-Factura, SAF-T). Trebuie să știe cum se schimbă controalele fiscale odată cu digitalizarea și ce impact au aceste schimbări asupra sistemelor IT.
Până la finalul anului curent, activitatea Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) va fi ajustată, ca parte a unei noi reorganizări a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ce așteptări ar trebui să aibă contribuabilii în condițiile în care din 2025 DGAF va avea și structuri județene? Despre efectele la controalele antifraudă am discutat cu un avocat partener la Băncilă, Diaconu și Asociații. Citește articolul
Acest departament este responsabil de implementarea tehnologică a inteligenței artificiale, de securitatea datelor folosite și de asigurarea respectării regulilor privind protecția datelor personale.
Apariția soluțiilor de inteligență artificială (IA) este privită, cel puțin în domeniul fiscal, cu entuziasm și prudență deopotrivă, ca orice noutate. Entuziaștii văd mai multe beneficii versus riscuri ori neajunsuri, în timp ce prudenții văd mai degrabă invers, mai ales în contextul așteptării aprobării reglementărilor detaliate privind funcționarea și adopția soluțiilor IA. Este cert, însă, că, în momentul luării deciziei pentru aplicarea unei soluții IA în zona fiscală, este obligatorie conexiunea strategiei fiscale cu strategia de business a companiei sau a grupului. Citește articolul
Deoarece sistemul e-Transport este unul informatic, acest departament trebuie să se asigure că datele firmei sunt trimise corect și în siguranță către autorități și că sistemele interne sunt compatibile.
De la finalul anului trecut, autoritățile au stabilit că toate transporturile internaționale trebuie raportate în e-Transport, nu doar cele cu bunuri riscante. Totuși, era neclar dacă vorbim sau nu de absolut toate transporturile, fără să conteze greutatea vehiculelor și greutatea sau valoarea bunurilor. În acest context, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au confirmat că sunt vizate numai vehiculele de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri care cântăresc peste 500 kg sau care au o valoare de peste 10.000 lei. Citește articolul
Departamentul IT este direct interesat de dezvoltarea și implementarea de noi sisteme informatice naționale, de cerințele de securitate cibernetică, de interoperabilitatea cu alte sisteme prin API-uri și de respectarea normelor GDPR în contextul gestionării datelor.
Ministerul Educației propune, prin intermediul unui proiect de ordin aflat în dezbatere publică, ca în cel mult doi ani să apară un catalog electronic gestionat la nivel național. Apoi, operaționalizarea catalogului electronic la nivelul întregului sistem de învățământ va trebui făcută în cel mult trei luni de la apariția lui. Citește articolul
Departamentul IT & Protecția Datelor este interesat deoarece articolul menționează IT-ul ca fiind un domeniu cu oportunități de investiții străine, ceea ce poate indica o creștere și dezvoltare a sectorului, relevantă pentru strategia și proiectele lor.
Raportul Direct Investment Confidence Index măsoară gradul de încredere cu privire la fluxurile viitoare de investiții directe (ISD) este întocmit de Global Business Policy Council, serviciul strategic al companiei de consultanţă în management Kearney. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu siguranța informațiilor și a datelor personale. Articolul menționează clar că datele din registrul câinilor trebuie păstrate secret, ceea ce subliniază importanța protejării informațiilor, un principiu esențial și pentru datele pe care le gestionează firma.
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) urmează să modifice reglementările referitoare la obligațiile proprietarilor de câini, în condițiile în care vechea normă este deja veche de zece ani. Citește articolul