avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 818 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

„Cât de legală” este postarea unei oferte de muncă false în România? Angajatorii pot fi sancționați doar pentru nedeclararea posturilor vacante la ANOFM

Acest departament este interesat de respectarea legilor privind angajarea și de riscurile legale care pot apărea din cauza anunțurilor false de locuri de muncă, precum și de obligațiile de raportare către autorități.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iulie 2024 | 2338 | Timp de citire: 4 min.

Nu toți angajatorii respectă obligația de a declara posturile vacante mai mult de cinci zile lucrătoare la ANOFM, conform legii, iar a compara situația posturilor astfel declarate cu ce regăsim pe platformele de recrutare e o sarcină dificilă. Dacă declararea la ANOFM clar nu poate implica o situație ce nu corespunde realității, respectiv nu ar avea sens să facem o declarare în fals a posturilor vacante, pe platformele de oferte de muncă acest lucru se poate întâmpla, ceea ce poate însemna un prejudiciu pentru cei care aplică pentru anunțurile false. Amendă nu există însă decât pentru nerespectarea obligației în raport cu ANOFM. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Calendarul deconturilor precompletate de TVA

Implementarea e-TVA de la 1 august - ce înseamnă asta pentru contribuabili și care sunt pașii

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și modificările aduse acestora, să se asigure că firma respectă cerințele legale privind e-TVA și să gestioneze eventualele notificări de conformare sau amenzi. Ei se asigură că firma operează în limitele legii și evită riscuri legale.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Iulie 2024 | 1 | 7917 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea e-TVA din august înseamnă că în toamna asta vom vedea primele rânduri de deconturi precompletate de TVA trimise contribuabililor. Notificările prin care se pune în vedere explicarea acelor diferențe nu vor ajunge la toți contribuabilii încă de anul acesta. De asemenea, obligația de a răspunde la notificări nu intră în vigoare decât din ianuarie anul viitor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reperele importante în salarizarea minimă de la 1 iulie

Se asigură că firma respectă legile în vigoare legate de salarizare, inclusiv noile reglementări pentru salariul minim și alte beneficii fiscale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Iulie 2024 | 2 | 3779 | Timp de citire: 2 min.

După prima jumătate a acestui an, discutăm deja de repere importante în salarizare care se modifică începând cu 1 iulie: salariul minim aplicabil în majoritatea sectoarelor de activitate din țară și suma pentru care nu se datorează taxe salariale sunt modificate sunt ceva mai mari, de astăzi. Ce se întâmplă însă în sectoarele speciale și cum procedăm cu angajații ale căror salarii fuseseră ușor modificate ca urmare a obligației din Codul muncii? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Amenzi de circulație: Valoarea punctului-amendă, plafonată până la sfârșitul anului la 165 de lei

Acest departament este interesat de modificările legislative, cum ar fi Ordonanțe de Urgență, pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele legate de amenzi de circulație.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Iulie 2024 | 9970 | Timp de citire: 2 min.

Punctul-amendă este plafonat iar, după doar șase luni de pauză, la valoarea de 165 de lei, potrivit unei ordonanțe de urgență apărute recent. De principiu, valoarea punctului de amendă se calculează în raport cu salariul minim, care, începând de azi, a fost majorat, dar Executivul a stabilit plafonarea acesteia până la finalul anului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Modul în care pensionarii vor primi deciziile de recalculare a pensiilor, stabilit oficial

Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care apar, pentru a se asigura că firma înțelege și respectă toate cerințele legale, chiar dacă modificările vizează sistemul public de pensii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Iulie 2024 | 38 | 32302 | Timp de citire: 2 min.

Mecanismul de calcul al pensiilor se va modifica din acest an, potrivit noii legi din domeniu. Ca urmare, toate pensiile stabilite pe baza legislației anterioare se vor recalcula din toamnă. După ce Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a stabilit în mai modelele deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, printr-o ordonanță apărută sâmbătă s-a stabilit modul în care se vor distribui aceste documente pensionarilor. Mai exact, Poșta Română se va ocupa de distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Cod de TVA anulat: ANAF va putea să facă rapid impuneri din oficiu în cazul celor care nu depun declarația 311. Procedura, oficializată

Acest departament este interesat pentru că articolul explică o nouă procedură prin care statul poate impune taxe din oficiu. Este important să știe exact pașii și regulile ca firma să respecte legea și să nu aibă probleme legale din cauza neînțelegerii noilor reglementări fiscale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Iulie 2024 | 27368 | Timp de citire: 4 min.

Contribuabilii care nu-și îndeplinesc obligațiile legale în perioada în care au codul de TVA anulat pot fi identificați rapid, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în baza informațiilor adunate prin sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Astfel, cei ce nu se conformează vor risca să primească decizii de impunere din oficiu privind TVA-ul datorat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mai mulți interni ce pot fi aduși în firmă, libere pentru odihnă plătite și alte propuneri asupra cărora deputații vor decide din toamnă

Acest departament trebuie să știe exact ce legi guvernează angajarea și gestionarea internilor, pentru a asigura că firma respectă toate regulile curente și schimbările propuse.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 Iulie 2024 | 2296 | Timp de citire: 4 min.

O propunere legislativă pentru modificarea Legii privind internshipul, înregistrată la Parlament la final de 2023 și adoptată în martie la primul vot în Parlament prevede posibilitatea de a aduce de două ori mai mulți interni, precum și actualizarea sumei de bani pe care organizațiile-gazdă o pot cere de la stat pentru fiecare internship transformat în contract de muncă pe cel puțin 24 de luni. Propunerea, care a primit la deputați deja un raport favorabil pentru adoptare, înainte de vacanța parlamentarilor, ar putea să fie votată chiar toamna asta. Față de forma care a trecut de Senat, în comisia de muncă de la deputați s-a mai propus un amendament interesant, însă destul de ambiguu formulat, referitor la dreptul la acordarea unor zile libere plătite pentru odihnă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportul anual privind sistemele de taxare în UE: digitalizare timidă în administrația fiscală din România, provocări pe termen mediu și lung

Articolul vorbește despre respectarea legilor fiscale, despre riscuri precum evaziunea fiscală și despre noile reglementări care pot afecta modul în care firmele își plătesc taxele, informații importante pentru a evita problemele legale.

avocatnet.ro în Taxe și impozite
5 Iulie 2024 | 1033 | Timp de citire: 2 min.

Raportul anual asupra fiscalității în Uniunea Europeană 2024, publicat recent de Comisia Europeană, oferă o analiză detaliată a sistemelor de taxare din statele membre, evidențiind atât progresele, cât și provocările cu care acestea se confruntă. Reducerea gap-ului de conformare la TVA rămâne o prioritate majoră pentru România, iar implementarea completă și eficientă a măsurilor de digitalizare și reformă fiscală este esențială pentru îmbunătățirea conformării fiscale și reducerea evaziunii. O provocare, atât pentru România, cât și pentru alte state membre, vizează evoluțiile din piața muncii și colectarea în viitor a taxelor pe muncă, în contextul în care extinderea telemuncii și utilizarea inteligenței artificiale pot schimba modul în care funcționează principiul rezidenței fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tranziția la noul REGES: Ce trebuie să știe angajatorii și angajații

Este esențial pentru a se asigura că toate înregistrările și practicile legate de angajați sunt în conformitate cu legile muncii și cu noile cerințe ale sistemului REGES, care este registrul național de evidență a contractelor de muncă.

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
5 Iulie 2024 | 2 | 15809 | Timp de citire: 3 min.

REGES Online, sistemul care va înlocui actualul registru de evidență a salariaților, pare a intra în linie dreaptă, după cum reiese dintr-o prezentare a acestuia organizată astăzi de Inspecția Muncii, la care a participat și avocatnet.ro. Cu lansare planificată la sfârșitul lui 2024, sistemul aduce acces multi-platformă, automatizări și integrări avansate. Angajatorii vor beneficia de funcționalități noi în administrarea datelor de muncă, iar angajații vor dobândi, în premieră, accesul la propriul dosar de muncă, drept pe care îl au astăzi numai la nivel teoretic. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Recurs în interesul legii

UPDATE Decizie publicată: Moștenitorii pot obține informații vizate de secretul bancar despre decedat numai dacă pot justifica scopul unei astfel de solicitări, potrivit ICCJ

Acest departament este interesat de decizii legale importante care stabilesc cum trebuie să acționeze companiile (mai ales băncile) în privința secretului bancar și a accesului moștenitorilor la informațiile financiare ale persoanelor decedate, pentru a se asigura că respectă legea și evitâ problemele juridice.

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
5 Iulie 2024 | 1 | 6531 | Timp de citire: 3 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) se pronunța la final de mai într-un recurs în interesul legii privind accesul moștenitorilor la informațiile bancare ale decedatului. Decizia, apărută recent în Monitorul Oficial, clarifică faptul că moștenitorii au dreptul de a obține informații protejate de secretul bancar numai în măsura în care justifică scopul pentru care le solicită.

Citește articolul