Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind angajarea și de riscurile legale care pot apărea din cauza anunțurilor false de locuri de muncă, precum și de obligațiile de raportare către autorități.
Nu toți angajatorii respectă obligația de a declara posturile vacante mai mult de cinci zile lucrătoare la ANOFM, conform legii, iar a compara situația posturilor astfel declarate cu ce regăsim pe platformele de recrutare e o sarcină dificilă. Dacă declararea la ANOFM clar nu poate implica o situație ce nu corespunde realității, respectiv nu ar avea sens să facem o declarare în fals a posturilor vacante, pe platformele de oferte de muncă acest lucru se poate întâmpla, ceea ce poate însemna un prejudiciu pentru cei care aplică pentru anunțurile false. Amendă nu există însă decât pentru nerespectarea obligației în raport cu ANOFM. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și modificările aduse acestora, să se asigure că firma respectă cerințele legale privind e-TVA și să gestioneze eventualele notificări de conformare sau amenzi. Ei se asigură că firma operează în limitele legii și evită riscuri legale.
Implementarea e-TVA din august înseamnă că în toamna asta vom vedea primele rânduri de deconturi precompletate de TVA trimise contribuabililor. Notificările prin care se pune în vedere explicarea acelor diferențe nu vor ajunge la toți contribuabilii încă de anul acesta. De asemenea, obligația de a răspunde la notificări nu intră în vigoare decât din ianuarie anul viitor. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile în vigoare legate de salarizare, inclusiv noile reglementări pentru salariul minim și alte beneficii fiscale.
După prima jumătate a acestui an, discutăm deja de repere importante în salarizare care se modifică începând cu 1 iulie: salariul minim aplicabil în majoritatea sectoarelor de activitate din țară și suma pentru care nu se datorează taxe salariale sunt modificate sunt ceva mai mari, de astăzi. Ce se întâmplă însă în sectoarele speciale și cum procedăm cu angajații ale căror salarii fuseseră ușor modificate ca urmare a obligației din Codul muncii? Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative, cum ar fi Ordonanțe de Urgență, pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele legate de amenzi de circulație.
Punctul-amendă este plafonat iar, după doar șase luni de pauză, la valoarea de 165 de lei, potrivit unei ordonanțe de urgență apărute recent. De principiu, valoarea punctului de amendă se calculează în raport cu salariul minim, care, începând de azi, a fost majorat, dar Executivul a stabilit plafonarea acesteia până la finalul anului. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care apar, pentru a se asigura că firma înțelege și respectă toate cerințele legale, chiar dacă modificările vizează sistemul public de pensii.
Mecanismul de calcul al pensiilor se va modifica din acest an, potrivit noii legi din domeniu. Ca urmare, toate pensiile stabilite pe baza legislației anterioare se vor recalcula din toamnă. După ce Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a stabilit în mai modelele deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii, printr-o ordonanță apărută sâmbătă s-a stabilit modul în care se vor distribui aceste documente pensionarilor. Mai exact, Poșta Română se va ocupa de distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul explică o nouă procedură prin care statul poate impune taxe din oficiu. Este important să știe exact pașii și regulile ca firma să respecte legea și să nu aibă probleme legale din cauza neînțelegerii noilor reglementări fiscale.
Contribuabilii care nu-și îndeplinesc obligațiile legale în perioada în care au codul de TVA anulat pot fi identificați rapid, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în baza informațiilor adunate prin sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Astfel, cei ce nu se conformează vor risca să primească decizii de impunere din oficiu privind TVA-ul datorat. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi guvernează angajarea și gestionarea internilor, pentru a asigura că firma respectă toate regulile curente și schimbările propuse.
O propunere legislativă pentru modificarea Legii privind internshipul, înregistrată la Parlament la final de 2023 și adoptată în martie la primul vot în Parlament prevede posibilitatea de a aduce de două ori mai mulți interni, precum și actualizarea sumei de bani pe care organizațiile-gazdă o pot cere de la stat pentru fiecare internship transformat în contract de muncă pe cel puțin 24 de luni. Propunerea, care a primit la deputați deja un raport favorabil pentru adoptare, înainte de vacanța parlamentarilor, ar putea să fie votată chiar toamna asta. Față de forma care a trecut de Senat, în comisia de muncă de la deputați s-a mai propus un amendament interesant, însă destul de ambiguu formulat, referitor la dreptul la acordarea unor zile libere plătite pentru odihnă. Citește articolul
Articolul vorbește despre respectarea legilor fiscale, despre riscuri precum evaziunea fiscală și despre noile reglementări care pot afecta modul în care firmele își plătesc taxele, informații importante pentru a evita problemele legale.
Raportul anual asupra fiscalității în Uniunea Europeană 2024, publicat recent de Comisia Europeană, oferă o analiză detaliată a sistemelor de taxare din statele membre, evidențiind atât progresele, cât și provocările cu care acestea se confruntă. Reducerea gap-ului de conformare la TVA rămâne o prioritate majoră pentru România, iar implementarea completă și eficientă a măsurilor de digitalizare și reformă fiscală este esențială pentru îmbunătățirea conformării fiscale și reducerea evaziunii. O provocare, atât pentru România, cât și pentru alte state membre, vizează evoluțiile din piața muncii și colectarea în viitor a taxelor pe muncă, în contextul în care extinderea telemuncii și utilizarea inteligenței artificiale pot schimba modul în care funcționează principiul rezidenței fiscale. Citește articolul
Este esențial pentru a se asigura că toate înregistrările și practicile legate de angajați sunt în conformitate cu legile muncii și cu noile cerințe ale sistemului REGES, care este registrul național de evidență a contractelor de muncă.
REGES Online, sistemul care va înlocui actualul registru de evidență a salariaților, pare a intra în linie dreaptă, după cum reiese dintr-o prezentare a acestuia organizată astăzi de Inspecția Muncii, la care a participat și avocatnet.ro. Cu lansare planificată la sfârșitul lui 2024, sistemul aduce acces multi-platformă, automatizări și integrări avansate. Angajatorii vor beneficia de funcționalități noi în administrarea datelor de muncă, iar angajații vor dobândi, în premieră, accesul la propriul dosar de muncă, drept pe care îl au astăzi numai la nivel teoretic. Citește articolul
Acest departament este interesat de decizii legale importante care stabilesc cum trebuie să acționeze companiile (mai ales băncile) în privința secretului bancar și a accesului moștenitorilor la informațiile financiare ale persoanelor decedate, pentru a se asigura că respectă legea și evitâ problemele juridice.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) se pronunța la final de mai într-un recurs în interesul legii privind accesul moștenitorilor la informațiile bancare ale decedatului. Decizia, apărută recent în Monitorul Oficial, clarifică faptul că moștenitorii au dreptul de a obține informații protejate de secretul bancar numai în măsura în care justifică scopul pentru care le solicită.
Citește articolul