avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 818 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

e-Factura: Firmele care nu primesc facturile prin sistem vor putea notifica ANAF, care va lua măsuri în acest sens. E necesară o procedură separată

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind facturile electronice și înțelege riscurile legale, cum ar fi amenzi sau pierderea unor drepturi, dacă nu se conformează noilor reguli impuse de sistemul e-Factura.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iulie 2024 | 20581 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile vor să creeze un mecanism prin care contribuabilii de bună credință să fie „protejați”, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), de cei care nu transmit facturile la timp prin e-Factura. Măsura a fost dată prin OUG, dar are nevoie de o procedură separată pentru a se putea aplica. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-TVA: Ce ar trebui să facă firmele de acum și până la finalul anului, potrivit fiscaliștilor

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli fiscale, pentru a evita problemele legale. Articolul vorbește despre noi reglementări și obligații legate de TVA.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iulie 2024 | 12452 | Timp de citire: 2 min.

În a doua jumătate a anului 2024, companiile sunt sfătuite să facă o revizuire mult mai atentă a datelor privind TVA care sunt transmise, pe diverse canale, către Fisc, dar și să-și îmbunătățească procesele de înregistrare a facturilor. Scopul este de a identifica vulnerabilitățile sistemului e-TVA, care generează deconturi precompletate de TVA, și de a avertiza autoritățile în acest sens, conform celor de la EY România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nu e hărțuire când angajatorul ia măsuri disciplinare rezonabile, dar ce înseamnă asta, mai exact?

Oferă clarificări esențiale despre limitele legale ale acțiunilor angajatorului, cum ar fi măsurile disciplinare și managementul performanței, pentru a preveni acuzațiile de hărțuire. Este crucial pentru a asigura conformitatea cu legislația muncii și pentru a minimiza riscul de procese.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Iulie 2024 | 1286 | Timp de citire: 3 min.

Sancționarea discplinară e o prerogativă a angajatorului, iar aplicarea de măsuri disciplinare rezonabile nu reprezintă o formă de hărțuire împotriva angajatului, potrivit legii. Cum definim însă acest termen? Citește articolul

ACCES GRATUIT

15 mld. euro, fonduri de Coeziune, cheltuiți greșit de statele UE. În România 15% din plăți au probleme – raport audit european

Articolul vorbește despre nerespectarea regulilor și legilor naționale sau europene în utilizarea fondurilor, ceea ce ar putea duce la probleme legale pentru companie.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
10 Iulie 2024 | 625 | Timp de citire: 1 min.

Miliarde de euro din fonduri de coeziune au fost cheltuite greșit în ultimii ani din cauza eșecului Comisiei Europene și al statelor membre de a implementa garanțiile adecvate, arată un raport publicat luni de Curtea de Conturi Europeană. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Garanția pentru produse: Ce trebuie să știe operatorii economici în cazul în care sunt controlați de ANPC

Acest departament are nevoie să cunoască legile și regulile privind produsele, garanțiile și drepturile clienților, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită amenzile.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
9 Iulie 2024 | 1495 | Timp de citire: 3 min.

Pe lângă controalele ANPC structurate în mod specific domeniului în care activează, comercianții trebuie să nu uite că sunt obligați să se conformeze unor reglementări general valabile, cum sunt cele referitoare la garanția produselor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Felul muncii: aspecte esențiale ce vizează ocupația și conținutul fișei postului

Acest departament trebuie să se asigure că tot ce se întâmplă în companie respectă legile. Articolul explică exact cum trebuie create fișele de post și definite rolurile angajaților, ca să nu existe probleme legale sau amenzi.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Iulie 2024 | 1 | 2555 | Timp de citire: 5 min.

Când vorbim de felul muncii, vorbim de ocupație, meserie sau funcție, dar și de fișa postului. Stabilirea acestora nu reprezintă un atribut nelimitat al angajatorului, pentru că limitele sunt trasate de lege. Raportat la felul muncii întâlnim permanent greșeli în practică: ocupații care nu sunt menționate în COR, fișe de post care descriu atribuții ce n-au legătură cu ocupația desemnată, ocuparea unor posturi pentru care angajatul nu are calificările sau studiile necesare ș.a.m.d. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNPP: Ce venituri sunt luate în calcul la stabilirea și recalcularea pensiilor, potrivit noii legi din domeniu

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă noile legi privind calculul pensiilor și știe exact ce tipuri de venituri ale angajaților sunt luate în considerare, pentru a evita problemele legale.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
9 Iulie 2024 | 19 | 29630 | Timp de citire: 2 min.

Modul actual de calcul al pensiilor se va modifica din septembrie, punctul de pensie urmând să fie înlocuit cu punctul de referință, după cum stabilește noua lege din domeniu. Totodată, pensiile stabilite în baza legislației anterioare se vor recalcula. În acest context, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a publicat recent listele veniturilor care vor fi luate în calcul la recalcularea sau la stabilirea, începând din septembrie, a pensiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Săptămâna de lucru de șase zile e o realitate a multor locuri de muncă în România, deși nu este permisă de lege

Acest departament trebuie să se asigure că toate programele de lucru și perioadele de odihnă ale angajaților respectă în totalitate legile în vigoare din România, precum și reglementările europene, pentru a evita riscurile juridice.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Iulie 2024 | 1825 | Timp de citire: 3 min.

Decizia Greciei de a reglementa săptămâna de lucru de șase zile din vara asta a făcut înconjurul presei, ajungând până în Statele Unite. Lăsând la o parte motivele grecilor de a reglementa acest lucru, în România săptămâna de lucru de șase zile există la nivel informal și nelegal în destule întreprinderi - o arată și comunicările pe care inspectoratele le fac în privința activității acestora, unde nerespectarea repausului săptămânal e listată frecvent alături de alte nereguli depistate, dar și povestirile angajaților din anumite sectoare (acum doi ani, de exemplu, în presa centrală se discuta despre existența acestei probleme în HoReCa pe timpul sezonului estival). Citește articolul

ACCES PREMIUM

MF ia în calcul o nouă amânare pentru e-TVA, compensarea indemnizațiilor de concediu medical cu taxele salariale și eliminarea D394

Acest departament este interesat de orice schimbare în legile și regulile fiscale, cum ar fi sistemele e-TVA și e-Factura, pentru a se asigura că firma respectă legislația și evită amenzi.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Iulie 2024 | 9119 | Timp de citire: 2 min.

Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) și cei ai contabililor au avut luni discuții pe tema introducerii sistemului e-TVA, care implică deconturi precompletate de TVA, și a extinderii sistemului e-Factura pentru relația B2C. În urma acestora, autoritățile au promis, printre altele, că iau în calcul o nouă amânare pentru e-TVA, compensarea indemnizațiilor de concediu medical cu taxele salariale și eliminarea declarației 394. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Solicitarea unor rapoarte zilnice de activitate și schimbarea bruscă a politicilor companiei nu reprezintă, prin ele însele, forme de hărțuire a unui angajat

Este esențial pentru acest departament să înțeleagă cum instanțele de judecată văd disputele legate de angajați, inclusiv acuzațiile de hărțuire, și care sunt regulile pentru a lua decizii corecte și legale în relația cu angajații.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Iulie 2024 | 2836 | Timp de citire: 5 min.

Considerarea unor acte sau fapte ca forme de hărțuire e supusă adesea subiectivismului: un angajat, de exemplu, se consideră hărțuit de superiorul ierarhic când i se cer anumite lucruri care, în istoricul raportului de muncă, nu mai fuseseră cerute - raportări cu privire la activitatea zilnică, prezența obligatorie la anumite ședințe, respectarea unor fluxuri de comunicare ș.a.m.d.. De anul acesta însă, reglementările în zona de hărțuire „s-au cristalizat” într-o metodologie care surprinde, chiar dacă cu titlu de exemplu, câteva comportamente care nu pot fi considerate hărțuire la locul de muncă și care izvorăsc din dreptul angajatorului de a-și organiza activitatea și business-ul așa cum consideră necesar. Citește articolul