Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Acest departament este interesat de riscurile legale legate de contractele companiei și de interpretarea clauzelor, pentru a identifica și reduce posibilele probleme.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), în soluționarea unui recurs, a confirmat legalitatea perceperii, de către bancă, a unui comision de acordare a creditului. În concret, era vorba de un comision stabilit pentru acoperirea costurilor pe care le-ar avea banca în privința acordării creditului (plata angajaților care analizează capacitatea de rambursare a creditului, de exemplu). Instanța supremă, în analizarea clauzei care prevedea obligația de plată a comisionului de acordare a creditului a insistat pe faptul că textul era clar și împrumutatul a putut să își dea seama de consecințele pe care le-ar avea o asemenea obligație asupra lui. Citește articolul
Departamentul este interesat de identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor. Înțelegerea cadrului de răspundere administrativă ajută la anticiparea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din interacțiunile cu autoritățile publice, dar și la stabilirea unor controale interne eficiente pentru a preveni faptele ilicite.
Deși pare să se discute exclusiv despre problema pensiilor speciale pe care le prevede viitorul Cod administrativ, implicațiile pe care noul act le va avea sunt mult mai largi și mai importante decât simpla problemă a unor indemnizații speciale. Citește articolul
Acest departament este esențial pentru identificarea și evaluarea riscurilor legate de fraudele cu plăți și încălcarea securității datelor. Va elabora strategii și va stabili mecanisme de control intern pentru a preveni astfel de incidente și a diminua impactul lor.
Firmele care oferă servicii de plată vor avea, în viitor, noi obligații privind anumite categorii de date ale clienților lor. E vorba, mai exact, de respectarea confidențialității datelor sensibile privind plățile și de oferirea de garanții de securitate, pentru protecția lor. Deocamdată, aceste cerințe nu se aplică în România, întrucât directiva europeană care conține obligațiile relevante nu a fost transpusă. Având în vedere, însă, că există, deja, un proiect de lege care a fost recent adoptat tacit de Senat, îndatoririle respective s-ar putea să se aplice, în viitorul apropiat, și pentru firmele românești care oferă servicii de plată. În acest context, este important pentru firme să înțeleagă unele aspecte practice legate de implementarea măsurilor care vizează protecția datelor sensibile privind plățile. Citește articolul
Analiza critică a adoptării rapide a legilor prin OUG, cu riscul de a fi declarate neconstituționale, este crucială pentru evaluarea stabilității cadrului legislativ și pentru gestionarea riscurilor operaționale și de conformitate ale companiei.
Acum ceva ani, Guvernul schimba pe sub masă formula legislativă din spatele unui Cod al insolvenței și-l făcea, din proiect de lege, proiect de ordonanță de urgență. Îl adopta motivând insuficient și neadecvat necesitatea ca el să intre în vigoare ca ordonanță de urgență, chestiune pe care Curtea Constituțională a României (CCR) a taxat-o la momentul respectiv. Codul acela a fost declarat neconstituțional și a dispărut din legislație. Adoptarea recentă a Codului administrativ al României prin ordonanță de urgență ne arată că Guvernul n-a învățat nimic din greșelile trecutului, că nu-și face niciodată temele și acționează după tupeu și interese, mai degrabă, nu după litera și spiritul Constituției. Ce a spus CCR atunci, pe OUG-ul cu Codul insolvenței, ce a spus Guvernul acum și ce ne rămâne: Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile financiare ale firmei. O procedură care poate opri executarea silită și permite negocierea datoriilor fiscale este importantă pentru a reduce riscurile financiare.
Întâlnirea cu Fiscul într-o procedură de mediere fiscală va fi posibilă într-un viitor destul de apropiat, întrucât procedura acestei medieri se află de joi în dezbatere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Discuțiile se vor purta la o dată fixată de organul fiscal, între contribuabil și doi reprezentanți ai Fiscului din departamente precum cel de executări silite, poate și în prezența șefilor acestora, dacă e cazul. Practic, se va încerca lămurirea datoriilor pentru care contribuabilul stă sub amenințarea executării silite, iar organul fiscal va trebui să-i pună pe tapet acestuia dintâi toate opțiunile pe care le are pentru a plăti datoriile și a evita executarea. Citește articolul
Noile măsuri sunt create pentru a preveni fraudele și abuzurile în plățile online. Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor, inclusiv a celor de fraudă, pentru a proteja compania și clienții.
În viitor, entitățile care oferă servicii de plată vor fi nevoite să implementeze măsuri suplimentare de autentificare a clienților care le utilizează serviciile. În concret, măsurile respective se vor baza pe cel puțin două dintre următoarele: parole sau PIN-uri; utilizarea de dispozitive; utilizarea de elemente caracteristice unei persoane (precum recunoaștere facială sau amprente, de exemplu). Obligațiile de garantare a unor astfel de măsuri sunt incluse într-un proiect de lege adoptat recent de Senat. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează posibilele probleme financiare sau legale. Informațiile despre restituirea taxelor sunt importante pentru a se asigura că firma nu pierde bani și respectă termenele pentru a evita riscuri.
Persoanele care au depus cereri pentru restituirea fostelor taxe auto plătite (taxa specială, taxa pe poluare, taxa pentru emisiile poluante și timbrul de mediu) vor primi banii până la sfârșitul lunii iunie a acestui an, adică până duminică. Termenul-limită inițial pentru restituirea fostelor taxe auto era sfârșitul anului trecut, dar a fost amânat în decembrie 2018, astfel că cei ce au depus cereri anul trecut au fost nevoiți să mai aștepte câteva luni până să primească efectiv banii. Citește articolul
Modificările în modul de declarare și simplificările pot afecta riscurile de neconformitate fiscală ale companiei. Acest departament trebuie să evalueze și să ajusteze controalele interne pentru a se asigura că noile cerințe sunt îndeplinite corect și la timp.
În viitorul mai mult sau mai puțin îndepărtat, autoritățile fiscale vor să reducă, pe cât posibil, numărul declarațiilor pe care trebuie să le depună companiile, dar și frecvența depunerii celor rămase. Totodată, se va încerca simplificarea declarației unice pe care o folosesc persoanele fizice. Aceste intenții fac parte dintr-un plan de măsuri publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), al cărui scop este eficientizarea colectării veniturilor la bugetul statului. Citește articolul
Trebuie să identifice și să gestioneze posibilele probleme care pot apărea din cauza reducerii personalului, cum ar fi nemulțumirea angajaților sau dificultăți în activitate.
Roboții vor lăsa fără locuri de muncă circa 20 de milioane de oameni la nivel mondial, până în 2030, arată un raport publicat, miercuri, de Oxford Economics. Citește articolul
Pentru a evalua și gestiona riscurile legate de folosirea trotinetelor electrice de către angajați sau de către firmă, cum ar fi amenzi, accidente sau implicarea în situații care ar necesita permis de conducere sau înmatriculare.
Un proiect legislativ de modificare a Codului rutier, ce va fi înregistrat curând la Parlament, va viza reglementarea, pentru prima dată în România, a trotinetelor electrice, conform unui comunicat de presă al inițiatorului documentului. Motivul pentru care a fost propusă o astfel de reglementare este de a permite crearea unei noi categorii de vehicule, astfel încât utilizatorii trotinetelor electrice să scape de riscul unor amenzi la care sunt expuși în prezent. Citește articolul