Acest departament trebuie să identifice posibilele riscuri financiare sau legale legate de gestionarea salariilor și a taxelor, asigurându-se că există controale interne pentru a preveni erorile sau neconformitățile.
Începând cu octombrie 2023, avem un salariu minim brut pe țară de 3.300 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.100 de lei, deoarece facilitatea ce constă în 200 de lei netaxabili este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. Practic, cei 200 de lei netaxabili sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul
Pentru că ajută la identificarea riscurilor financiare legate de amenzile rutiere și la asigurarea că firma respectă regulile de plată a salariilor, reducând riscurile de neconformitate.
De la 1 octombrie, salariul minim crește cu 10%, până la valoarea de 3.300 de lei. Totuși, cu toate că, de principiu, punctul-amendă se calculează în raport cu salariul minim, valoarea acestuia va rămâne plafonată, cel puțin până la sfârșitul anului, la 145 de lei, după cum s-a stabilit în 2022, prin ordonanță. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile legate de nerespectarea termenelor sau a procedurilor legale (cum ar fi amenzile pentru neîndeplinirea la timp a obligațiilor) și se asigură că există controale interne pentru a preveni aceste probleme.
Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică mai multe formalități pe care angajatorii le au de făcut, respectiv modificarea salariului minim pentru cei plătiți la acest nivel, precum și raportarea modificării în Revisal. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale ce pot apărea din modificările costurilor salariale.
Salariul minim va crește începând cu 1 octombrie 2023, a decis joi Guvernul în ședință, la scurt timp după fiind publicată în Monitor și hotărârea de Guvern. Majorarea de 10% va beneficia unui număr de 1.867.000 de salariați, angajați preponderent în sectoarele transporturi, comerț și în rândul întreprinderilor mici și mijlocii. Măsura adoptată nu se aplică salariaților din agricultură și industrie alimentară, pentru aceste categorii aplicându-se deocamdată salariul minim brut de 3.000 de lei. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legale și financiare care pot apărea din cauza noilor reguli privind actele notariale internaționale și costurile aferente acestora.
În 2017, o serie de taxe și tarife au fost eliminate, fiind vizate de măsura de atunci și cele mai multe dintre tarifele pentru servicii consulare, inclusiv cele pentru cetățenii străini. Acest lucru se dorește schimbat, astfel că se propune acum, printr-un proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor, taxarea serviciilor notariale furnizate de oficiile consulare ale României persoanelor fizice sau juridice străine, iar banii obținuți astfel să fie folosiți pentru plata cheltuielilor de repatriere a cetățenilor români morți în străinătate. Citește articolul
Articolul evidențiază riscurile legate de neconformitatea cu sistemul SGR și necesitatea de a gestiona corect colectarea și stocarea ambalajelor pentru a evita pierderi, amenzi sau alte probleme operaționale.
În contextul sistemului garanție returnare (SGR), micii comercianți se pot confrunta cu dificultăți în implementarea obligațiilor impuse, având în vedere limitările lor de spațiu și resurse financiare. Legea le permite totuși să se asocieze cu alți comercianți sau să încheie acorduri cu autoritățile locale sau anumite asociații pentru organizarea punctelor de colectare a ambalajelor. Ca modalitate de preluare, se poate opta pentru preluarea manuală sau prin automate, inclusiv la comun cu alți mici comercianți. Cert e că operatorii nu pot refuza preluarea ambalajelor și au responsabilitatea de a le păstra în condiții adecvate până la predarea lor administratorului de sistem. Tariful de gestionare, care va fi stabilit ulterior, va fi plătit de către administratorul SGR pentru fiecare unitate de ambalaj returnată la punctele de colectare. Citește articolul
Acest departament ajută firma să identifice și să gestioneze posibilele probleme. Înțelegerea procesului de inspecție fiscală îi ajută să se asigure că firma este pregătită și că riscul de a avea surprize neplăcute în urma unui control este minimizat.
Ca o regulă generală, organul fiscal are obligația să înștiințeze, în scris, firmele în legătură cu acțiunea ce urmează să se desfășoare înaintea efectuării inspecției fiscale, prin transmiterea unui aviz de inspecție fiscală, ținând seama de prevederile art. 122 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Departamentul de management al riscului este interesat deoarece înțelegerea greșită a autoapărării poate duce la dosare penale pentru angajați, ceea ce ar putea afecta reputația companiei și ar crea riscuri pentru afacere.
Unde se termină autoapărarea, începe crima, spunea personajul principal a lui Georg Büchner în piesa de teatru „Moartea lui Danton”. Personajul reprezenta un avocat din perioada Revoluției franceze care a reușit să sublinieze prin câteva cuvinte linia fină dintre legitima apărare și întrecerea limitelor acesteia. Cel puțin o dată în viață am auzit pe cineva care să folosească termenul de autoapărare, precum și ideea „dacă mă lovește, pot să lovesc și eu înapoi…e autoapărare.” Nici nu mai vorbim despre producțiile care normalizează utilizarea abuzivă a obiectelor periculoase, precum spray-ul cu piper, ca mijloc de apărare, deși poate nu este întotdeauna necesară folosirea lui. Situația devine și mai îngrijorătoare atunci când achiziția anumitor kituri de autoapărare se poate face simplu, prin curierul care vine cu ele la ușa casei tale. Prea puțini știu, însă, unde se trasează limitele legitimei apărări, dar și ce obiecte este legal să folosim în acest scop. Pentru această discuție am contactat și un instructor în poligonul de tragere, la bază jurist, pentru a-mi explica care este limita de folosire a acestora. Citește articolul
Deoarece ilustrează modul în care inteligența artificială poate fi folosită pentru a înțelege și a gestiona mai bine riscurile economice și financiare, un aspect crucial pentru controlul intern al companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Materialul avertizează asupra riscurilor legate de folosirea anumitor metode de comunicare (precum WhatsApp) care pot duce la probleme cu datele personale și arată de ce este important să existe controale interne și o strategie de management al riscului pentru a preveni astfel de situații și a asigura conformitatea.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) avertizează autoritățile publice asupra riscurilor privind utilizarea WhatsApp pentru comunicarea cu cetățenii. Autoritatea subliniază necesitatea respectării GDPR și a menționat cazul Cambridge Analytica ca exemplu de riscuri în folosirea aplicațiilor de acest tip. Concluzia ANSPDCP este că folosirea aplicațiilor de tip WhatsApp poate ridica probleme legale și de conformitate cu normele referitoare la prelucrarea datelor. Citește articolul