Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de blocarea conturilor bancare sau de plățile în plus către ANAF, asigurând un control mai bun asupra finanțelor companiei.
Una dintre problemele pe care (încă) le avea sistemul e-Popriri era că majoritatea băncilor nu comunicau informații cu privire la sumele disponibile pentru acoperirea popririlor înființate pentru datornicii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aceasta fiind rezolvată abia din octombrie 2023, conform unui ordin oficializat în primăvară. Astfel, în cazul contribuabililor care au conturi la mai multe bănci, nu se va mai ajunge în situația în care instituțiile financiare virează către ANAF mai mulți bani decât trebuie. Citește articolul
Nerespectarea legilor privind deșeurile poate aduce riscuri mari pentru firmă, cum ar fi amenzi foarte mari, confiscarea de bunuri sau chiar probleme penale, iar acest departament trebuie să prevină astfel de situații.
Dacă în cazul gunoiului menajer, colectarea este bine organizată, nu același lucru se întâmplă în cazul obiectelor casnice de folosință îndelungată (de pildă, saltele, mobilă etc.) sau a deșeurile din renovări sau construiri. Potrivit regulilor modificate chiar la începutul acestui an, pentru nerespectarea regulilor privind regimul deșeurilor, persoanele fizice riscă amenzi de până la 45.000 de lei, dar și, în anumite condiții, pedepse cu închisoarea. În funcție de localitatea de domiciliu, cei interesați să scape de obiectele mai mari de prin casă pot lua legătura cu firma de salubritate care, fie contra cost, fie gratis, dar doar în anumite zile, va ridica aceste obiecte. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și legale la care este expusă compania, precum și de modul în care pot fi evitate amenzile sau impunerile suplimentare din partea autorităților.
O companie din domeniul construcțiilor care detașa salariați în străinătate și care le plătea acestora diurnă a obținut în instanță anularea deciziilor de impunere prin care era obligată la plata suplimentară a peste 23 milioane lei, conform unui comunicat primit de redacția noastră de la D&B David și Baias. În speță era vorba de diurne recalificate „forțat” de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în venituri salariale. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legate de aplicarea greșită a TVA-ului, pentru a stabili reguli interne clare și a pune în aplicare controale care să prevină eventualele amenzi sau probleme cu autoritățile fiscale din cauza calculării incorecte a taxelor.
Directiva europeană de TVA permite statelor membre să aibă cote reduse diferite de TVA pentru alimentele compuse din același ingredient principal, care să se aplice în funcție de cum se face vânzarea acestora, însă numai în anumite condiții, a hotărât joi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). În speță era vorba despre o băutură lactată care era taxată cu 5% dacă era vândută la magazin și cu 8% dacă era vândută la cafenea. Citește articolul
Orice schimbare în legislația fiscală creează riscuri operaționale și financiare pentru companie, iar acest departament trebuie să se asigure că firma adaptează procedurile interne pentru a evita aceste riscuri și a menține controlul.
Prevederea din normele de punere în aplicare a Codului fiscal ce prevedea scutirea de TVA pentru formarea profesională doar atunci când furnizorul este autorizat în baza Ordonanței privind formarea profesională a fost anulată recent în instanță, pe motiv că introducea o condiție neprevăzută în Codul fiscal. Cu alte cuvinte, scutirea de TVA trebuie să se aplice și dacă furnizorul de formare profesională e autorizat în baza altor acte normative. Ca urmare a acestei decizii, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat Ministerului Finanțelor să dea o circulară ca „să popularizeze” sentința care a anulat prevederea din normele de aplicare și să intervină cât mai curând să modifice prevederile din norme. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile legate de nerespectarea obligațiilor din sistemul de garanție-returnare (SGR), cum ar fi amenzile, problemele de imagine sau blocajele operaționale.
Toți producătorii din România de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, își pot înregistra acum produsele lor SGR în platforma ReturRo, după ce administratorul de sistem a anunțat azi deschiderea Registrului de Ambalaje pentru înregistrarea tuturor produselor ce vor fi parte din sistem. SGR (sistemul garanție returnare) va intra în vigoare în România începând cu 30 noiembrie 2023, aducând obligații atât pentru producătorii și importatorii ce pun pe piață astfel de ambalaje, cât și pentru comercianții de produse ambalate în ambalaje SGR. Citește articolul
Acest departament se ocupă de identificarea și gestionarea riscurilor financiare. Orice schimbare în modul de înregistrare și raportare a cheltuielilor sau a profitului poate afecta acuratețea datelor financiare și, implicit, evaluarea riscurilor și eficiența controalelor interne.
Mai multe modificări ale reglementărilor contabile au fost oficializate vineri de către Ministerul Finanțelor (MF). Acestea sunt, în principal, pentru introducerea de noi conturi contabile, dar sunt și modificări privind unele conturi contabile care deja există. Citește articolul
Nerespectarea acestor noi reguli poate aduce riscuri mari pentru firmă, inclusiv amenzi sau pierderea autorizației de funcționare. Acest departament trebuie să identifice și să controleze riscurile legate de gestionarea arhivelor, asigurându-se că procedurile interne sunt conforme cu noile cerințe pentru a evita problemele legale sau operaționale.
Un recent ordin al Ministerul Afacerilor Interne (MAI) cuprinde noile norme privind autorizarea și funcționarea serviciilor de arhivare, prin care sunt modificate substanțial vechile prevederi. De exemplu, cei de la MAI propun, în privința locului de desfășurare al serviciilor, înlăturarea posibilității ca un operator economic să poată presta servicii arhivistice exclusiv la sediul beneficiarilor, fiind necesar un spațiu distinct pentru fiecare serviciu de arhivare. Totodată, autorizația de securitate la incendiu va trebui să vizeze toată clădirea din care face parte depozitul sau spațiul din care face parte încăperea amenajată, iar în privința angajaților vor trebui aduse documente suplimentare la solicitarea autorizării. Ordinul, recent publicat, stabilește expres și un termen-limită de 60 de zile pentru a soluționa cererile persoanelor fizice sau juridice. Citește articolul
Fluctuațiile dobânzilor, inflația, turbulențele economice și riscurile din lanțul de aprovizionare sunt factori de risc majori care trebuie identificați și gestionați pentru stabilitatea afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice aspect care poate identifica și gestiona riscurile operaționale și umane. Evaluările psihologice ajută la minimizarea riscurilor legate de performanța și comportamentul angajaților în roluri cheie sau periculoase.
Un ordin al Ministerul Afacerilor Interne (MAI) modifică reglementările privind evaluarea psihologică a angajaților în cadrul instituției. Printre noutățile aduse se numără: creșterea frecvenței de evaluare psihologică pentru personalul care execută misiuni periculoase sau stresante, introducerea unei proceduri excepționale de reevaluare psihologică pentru cei declarați inapți sau introducerea raportului testului poligraf ca document obligatoriu în procedurile psihologice interne. Nerespectarea acestor prevederi atrage răspunderea disciplinară sau administrativă a personalului MAI. Citește articolul