avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 760 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

UPDATE Din 1 octombrie, definiția incitării la violență, ură sau discriminare din Codul penal se modifică

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania. O modificare a Codului Penal legată de incitarea la ură sau discriminare poate genera riscuri legale și de reputație semnificative dacă angajații sau compania nu respectă noile prevederi. Ei trebuie să se asigure că există controale interne adecvate pentru a preveni astfel de situații.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 1 | 4120 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a pune legislația națională în acord cu o decizie a Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne (JAI) al Uniunii Europene privind combaterea rasismului și xenofobiei, o lege ce vizează modificarea Codului penal, respectiv a definiției incitării la violență, ură sau discriminare, a fost publicată azi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Salariul minim în construcții și cel din agricultură nu vor crește la 1 octombrie. Premierul a anunțat că măsurile trebuie reanalizate pentru a nu se ajunge la diminuarea salariilor nete

Acest departament analizează cum schimbările legislative, mai ales cele legate de costurile salariale și taxe, pot crea riscuri financiare sau legale pentru companie.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 9092 | Timp de citire: 3 min.

Ministerul Muncii a pus miercuri în dezbatere proiectul de ordonanță de urgență privind majorarea salariului minim în construcții la 4.500 de lei, pe care redacția noastră îl prezenta pe surse acum câteva zile. Deși proiectul fusese pus pe ordinea de zi în ședința de Guvern azi, el a fost eliminat pentru că, în forma actuală și în contextul eliminării scutirii la CASS (contribuția la sănătate), salariile minime nete din construcții ar fi ajuns să se diminueze. Același proiect mai prevedea și posibilitatea creșterii salariului din agricultură la 3.500 de lei, odată cu creșterea salariului minim general aplicabil, precum și abrogarea beneficiului de netaxare pentru cei 200 de lei la salariul minim. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv ANAF se pregătește de actualizarea listelor contribuabililor, care trebuie făcută până pe 10 decembrie

Acest departament este interesat să identifice și să evalueze riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legate de nerespectarea noilor obligații fiscale sau de erori în raportarea datelor, pentru a implementa controale interne eficiente.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 1 | 11857 | Timp de citire: 2 min.

Actualizarea listelor contribuabililor trebuie făcută anual până la începutul lunii decembrie, conform regulilor în vigoare. În acest sens, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, în prezent, fac pregătiri pentru actualizarea așteptată peste aproximativ două luni și un pic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză e-Factura: Ce avantaje și dezavantaje aduce companiilor trecerea la folosirea generalizată a facturii electronice în relația B2B

Evaluează și gestionează riscurile legate de implementarea rapidă a sistemului, inclusiv posibilele penalități și întârzieri operaționale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 2 | 5133 | Timp de citire: 5 min.

1 ianuarie 2024 este următorul termen major din calendarul implementării facturării electronice în România, din moment ce obligația de raportare a facturilor în sistemul e-Factura va fi extinsă pentru toate tranzacțiile din relația B2B. În aceste condiții, am adunat laolaltă principalele avantaje și dezavantaje ale măsurii, așa cum reies ele din declarațiile fiscaliștilor și ale autorităților fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce poate dura chiar și mai mult de doi ani să îți recuperezi TVA-ul în România și ce opțiuni au companiile

Articolul evidențiază riscurile financiare și operaționale legate de recuperarea TVA, cum ar fi întârzierile mari și dificultățile în interacțiunea cu autoritățile fiscale. Acest departament monitorizează astfel de riscuri pentru a proteja compania și a asigura activitatea fără probleme.

Accace în Contabil și fiscal
28 Septembrie 2023 | 1361 | Timp de citire: 3 min.

În România, pentru societățile străine înregistrate în scopuri de TVA, dar fără un sediu permanent sau un sediu fix, procesul de recuperare a taxei pe valoare adăugată poate dura mai mult de doi ani de la momentul solicitării. Pe de altă parte, pentru societățile românești, perioada de soluționare a controalelor fiscale ce au ca scop recuperarea TVA-ului, atinge în medie 180 de zile de la depunerea cererii și începerea inspecției fiscale, deși termenul de soluționare este de maxim 90 de zile, potrivit Codului de procedură fiscală. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

BERD a înrăutăţit estimările privind evoluţia economiei româneşti în 2023 şi 2024

Înrăutățirea estimărilor economice, inflația și volatilitatea prețurilor la energie pot genera riscuri financiare și operaționale, iar aceste informații sunt necesare pentru identificarea și gestionarea lor.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
28 Septembrie 2023 | 922 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Companiile trebuie să investească în automatizări și în instruirea salariaților

Este important pentru acest departament să identifice riscurile (de exemplu, erori, neconformități) asociate cu noul sistem de facturare și să se asigure că există controale interne eficiente pentru a le minimiza.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2023 | 5908 | Timp de citire: 3 min.

În pregătirea pentru trecerea la facturarea electronică generalizată în relația business to business, ce este programată pentru anul 2024, companiile ar trebui să-și concentreze eforturile în special pe automatizări și pe instruirea salariaților, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Evident, investițiile pentru adaptarea la sistemul e-Factura vor fi direct proporționale cu complexitatea activității companiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Când angajatul e suficient de informat cât să devină incomod

Identifică și evaluează riscurile legale și operaționale, cum ar fi amenzile pentru munca nedeclarată sau pentru încălcarea drepturilor sindicale, pentru a implementa controale și a minimiza expunerea companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Septembrie 2023 | 7164 | Timp de citire: 9 min.

Faptul că un salariat se informează în timpul programului de lucru despre drepturile și obligațiile sale, că încearcă să înțeleagă ce consecințe legale au actele pe care le primește spre semnare nu reprezintă o încălcare obligațiilor sale de serviciu, ci demonstrează că angajatorul are salariați competenți. Se întâmplă însă, contrar principiului bunei-credințe, ca odată ce angajatul începe să pună întrebări, să fie considerat incomod. În același timp, angajatul e suficient de bun cât să fie indispensabil angajatorului pe timpul unui concediu mai lung, să fie pus să muncească ore suplimentare deși are contract part-time, să nu știe când și în ce fel se modifică regulamentul intern sau să afle că interesele îi sunt reprezentate de colegi numiți, nu aleși de el. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Sistemul garanție returnare, obligatoriu din 30 noiembrie

SGR, obligatoriu și pentru micii comercianți. Care sunt, în mare, obligațiile în acest sistem

Evaluează riscurile operaționale și financiare legate de nerespectarea sistemului SGR (amenzi, suspendare activitate) și se asigură că există controale interne pentru a gestiona provocările acestui sistem.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Septembrie 2023 | 15411 | Timp de citire: 6 min.

Sistemul garanție returnare (SGR) va intra în vigoare în România începând cu 30 noiembrie 2023, iar comercianții ce pun pe piață produse în ambalaje vizate de SGR trebuie să se înregistreze în acest sistem, să organizeze punctele de returnare, într-un fel sau altul și să colecteze garanția de la cumpărători, indiferent de dimensiunea afacerii. SGR este obligatoriu inclusiv în cazul micilor comercianți, chiar dacă nu le revine obligația de a organiza puncte de returnare în incintă, tocmai din lipsa spațiului, așa cum le revine marilor comercianți. Care sunt, în mare, principalele obligații ale micilor comercianți? Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Creșterea dobânzilor i-a făcut pe români să economisească. Depozitele în lei au crescut cu 14% față de anul trecut

Blocarea unui program important creează riscuri operaționale și de reglementare. Acest departament va analiza modul în care astfel de evenimente pot afecta compania și ce măsuri pot fi luate pentru a preveni sau gestiona situații similare.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
27 Septembrie 2023 | 702 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul