Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și fiscale legate de tranzacțiile dintre companiile din același grup, asigurându-se că sunt respectate regulile pentru a evita pierderile sau amenzile.
Prețurile de transfer reprezintă o arie tot mai importantă în cadrul inspecțiilor fiscale, iar companiile trebuie să acorde o atenție sporită documentării tranzacțiilor cu părțile afiliate pentru că ajustările și obligațiile suplimentare de plată impuse de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma verificărilor pe această tematică sunt semnificative. Numărul verificărilor care vizează prețurile de transfer a fost în continuă creștere în utimii ani, iar 2022 nu va face excepție, această tematică de control fiind în continuare unul dintre principalele puncte de interes în cadrul inspecțiilor derulate de administrația fiscală. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului urmărește inflația ca un indicator economic major care poate afecta stabilitatea financiară a companiei și planurile pe termen mediu și lung.
BNR prognozează o rată a inflaţiei de 11,2% în trimestrul al doilea, adică în periaoda aprilie-iunie, după încheierea perioadei de aplicare a măsurilor de sprijin în domeniul energiei, potrivit Raportului trimestrial asupra inflaţiei publicat vineri. Citește articolul
Este introdusă răspunderea solidară pentru prejudiciile aduse patrimoniului cultural, inclusiv pentru deciziile organelor de conducere ale companiilor. Acest aspect crește riscul juridic și necesită o evaluare atentă a deciziilor.
O propunere conturată în 2005 și reluată apoi la fiecare schimbare de Guvern de atunci privind codificarea tuturor normelor ce vizează patrimoniul cultural al României este materializată în 2022, într-un proiect de cod pus în dezbatere la Ministerul Culturii. Iată câteva dintre noutățile propuse în proiect: Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile operaționale. Nerespectarea unor formalități de călătorie poate duce la amenzi, întârzieri și blocaje, afectând buna funcționare a firmei, de aceea este important să se cunoască aceste reguli.
Formular de localizare a pasagerului, sau, pe scurt, formularul PLF, trebuie completat, începând din decembrie 2021, de către toate persoanele care intră în țară. Documentul se poate completa, mai nou, în cel mult patru zile, amenzile pentru neîndeplinirea acestei obligații fiind cuprinse între 500 și 3.000 de lei. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile financiare și legale la care se expune firma dacă nu respectă procedurile corecte de concediere sau de gestionare a angajaților cu dizabilități. Ajută la identificarea măsurilor de control intern, cum ar fi documentele bine puse la punct, pentru a reduce aceste riscuri.
Dacă nu își face pregătirile temeinice, un angajator care concediază un salariat care dobândește, în cursul derulării contractului de muncă, o dizabilitate care nu îi mai permite să își îndeplinească atribuțiile postului pentru care a fost recrutat sau un angajat care nu mai corespunde profesional postului pe care îl are, fără a oferi întâi posibilitatea mutării pe un alt post, riscă, în cazul în care conflictul de muncă ajunge în instanță, să reîncadreze salariatul respectiv în companie și să fie obligat să-i plătească și drepturile salariale pe care nu le-a dat în acest răstimp. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează posibilele probleme care pot apărea în companie. Modificările fiscale pot introduce noi riscuri de neconformitate sau erori de raportare, iar acest departament trebuie să se asigure că există măsuri pentru a le preveni și controla.
Formularele fiscale 205 și 207 au fost oficial adaptate la o serie de modificări legislative apărute pe final de 2020 și în 2021, conform unui ordin al Fiscului publicat joi în Monitorul Oficial. Printre altele, s-a implementat noua regulă conform căreia declararea dividendelor distribuite și neplătite în anul distribuirii se face în anul următor distribuirii, nu în anul următor aprobării situațiilor financiare anuale. Citește articolul
Este important pentru acest departament să monitorizeze riscurile legate de schimbările legale (privind restricțiile COVID) și riscurile economice (inflație, dobânzi), care pot afecta stabilitatea și continuitatea afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legate de securitatea cibernetică și breșele de date, contribuind la dezvoltarea strategiilor de gestionare a riscului și a controlului intern pentru a proteja compania.
Deși, poate, cel mai mare coșmar al unui operator de date este blocarea accesului la baza sa de date și, eventual, chiar divulgarea unor date personale, pasivitatea și încercarea de a ascunde amploarea evenimentului, efectele sale ori chiar faptul însuși că s-a produs o breșă de securitate este nu doar greșit, dar și potențial riscant pentru operator, din perspectiva GDPR. Nu toate incidentele trebuie raportate însă ANSPDCP - cum ne dăm seama însă care ar trebui? Cert e că nici în cazul atacurilor de tip ransomware nu e întotdeauna obligatorie notificarea Autorității, cu atât mai puțin a unor persoane private. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta compania, inclusiv cele legate de conformitatea angajaților cu reglementările de călătorie, și cum să prevină situațiile care pot duce la amenzi sau probleme legale.
Amenzile primite în legătură cu documentul obligatoriu la trecerea graniței, respectiv formularul de localizare a pasagerului (PLF), sunt cuprinse, mai nou, între 500 și 3.000 de lei și intră în categoria sancțiunilor contravenționale. Astfel, ele pot fi plătite la jumătate din minimul amenzii stabilite de lege, dar și contestate în termen de cel mult 15 zile. În plus, ca o excepție de la regulă, în cazul unei amenzi primite pentru necompletarea formularului PLF, contestarea ei se face în județul în care are sediul direcția de sănătate publică care a emis procesul-verbal, de cele mai multe ori, acesta fiind cel în care are domiciliul persoana sancționată. Citește articolul
Departamentul este interesat de modul în care sunt gestionate riscurile legate de comportamentul neadecvat și de asigurarea unui control intern adecvat pentru buna funcționare a unei instituții, inclusiv prin aplicarea de sancțiuni.
În încercarea de a sancționa mai dur tulburările aduse ședințelor Camerei Deputaților și pentru a opri comportamentul violent al unora dintre deputați față de alți parlamentari, miercuri a fost modificat Regulamentul Camerei Deputaților. Dacă până recent cea mai gravă sancțiune o reprezenta reducerea cu 10% a indemnizației de parlamentar timp de trei luni, de-acum încolo, cei care au un comportament agresiv riscă să rămână, timp de șase luni, fără jumătate din indemnizație, iar grupul parlamentul din care fac parte fără întregul personal al cabinetului și fără mașinile de serviciu pentru aceeași perioadă de timp. Citește articolul