Până pe 27 februarie, când are termen declarația fiscală 112 pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii trebuie să se asigure că raportează în cuprinsul acesteia (noua formă, recent oficializată) și veniturile neimpozabile. Obligația a fost stabilită, de principiu, încă de anul trecut, cu aplicare însă din 2023, iar raportarea a fost deja extinsă prin chiar noua formă a D112 și se referă acum inclusiv la sumele pentru telemuncă, la contravaloarea hranei acordate de către angajator în locul tichetelor de masă, precum și la contravaloarea abonamentelor sportive (acestea din urmă se vor reflecta, însă, abia de luna viitoare în declarații). Citește articolul
Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul
Practica grupurilor de societăți înființate de antreprenori români, dar nu numai, arată că, de multe ori, astfel de grupuri s-au dezvoltat mai degrabă ad-hoc, explorând și exploatând oportunități de business. Așadar, aproape inevitabil, la un moment dat, orice antreprenor român cu dețineri directe/indirecte în mai multe entități, române sau străine, ajunge să se întrebe și să analizeze dacă ar fi benefică înființarea unei entități de tip holding, care să dețină participațiile în restul entităților din grup și daca da, unde să fie înființată o astfel de entitate. Ar fi România o jurisdicție favorabilă în acest sens? Citește articolul
Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii vor putea accesa un nou beneficiu cu tratament fiscal preferențial, ce a fost introdus prin OG 16/2022. Acesta constă în scutirea parțială de taxe salariale pentru asigurarea cazării sau a chiriei pentru angajați, însă numai în anumite condiții stricte. Citește articolul
O noutate semnificativă privind declarația 112, pe care o folosesc angajatorii, este că formularul va trebui să cuprindă, din 2023, și veniturile neimpozabile ale salariaților. Aceste informații nu se raportează în prezent, conform specialiștilor. Citește articolul
Atunci când completează adeverința privind veniturile realizate de salariata sau salariatul care vrea să intre în concediul de creștere a copilului (CCC), document ce va sta la baza calculului indemnizației de CCC, angajatorul nu poate trece banii de telemuncă, dacă aceștia au fost acordați în limita a 400 lei, conform prevederilor Codului fiscal, deoarece aceste venituri nu sunt supuse impozitului pe venit. Citește articolul
Inclusiv ONG-urile profită în 2022 de termenul unic temporar stabilit de autorități pentru declararea și plata impozitului pe profit. Astfel, în loc să facă aceste lucruri până la 25 februarie, așa cum se întâmpla de obicei, ONG-urile pot să respecte termenul stabilit pe 25 iunie. Citește articolul
Chiar dacă pentru majoritatea veniturilor obținute se datorează impozit pe venit, există o serie de venituri exceptate de la acest impozit. Mai exact, e vorba despre acelea care, din motive sociale sau pentru stimularea anumitor activități, de exemplu, nu implică și o obligație de plată a impozitului, în ceea ce le privește. Citește articolul
În contextul stării de urgență, anumite avantaje primite pe lângă salariu de angajații aflați pe posturi esențiale pentru funcționarea activității nu sunt supuse impozitării și aplicării contribuției la pensii (CAS), dacă angajații respectivi sunt forțați în izolare la muncă sau în locuri speciale. Citește articolul
Ca să acorde cadouri în bani sau tichete cadou care să nu fie impozitate sau taxate cu contribuțiile obligatorii, angajatorii le pot oferi salariaților lor de Paște -- fiecăruia, mai exact -- cadouri sau tichete de câte cel mult 150 de lei. Dacă acestea sunt acordate pentru copii, atunci limita e aplicabilă pentru fiecare copil. Citește articolul